Eén week, zeven sloepen & tenders: Damsko 750

Deze week lichten we elke dag een nieuwe sloep of tender uit die afkomstig is van Nederlandse bodem. Nummer drie, de Damsko 750.

Damsko 750

De derde sloep uit het rijtje is de Damsko 750. Daan Meyer richtte samen met Meindert Wolfraad en de Australische James Wilson LEKKER Boats op. De Damsko 750 richt zich zowel op de Nederlandse als Australische markt, een unicum.

‘Ik heb de sloep ontworpen, we hebben hem gebouwd en verscheept naar Australië. We zijn daar begonnen met verhuur en dat ging bijzonder goed. Het concept sloeg meteen aan; een boot huren met al je vrienden, eten en drinken in de icebox, muziek. En dat op een in verhouding vrij kleine boot, waardoor je in kleine watergrotten kan komen en de stranden letterlijk op kunt varen. Mensen vinden het echt een waanzinnig concept daar en omdat dit de enige sloep is in Sydney, is deze vorm boot daar uitgeroepen tot “The Lekka” - zoals de Ozzie dat uitspreekt.

We zitten nu alleen nog in Australië en Nederland maar willen de Damsko-sloep wereldwijd op de kaart zetten. Met LEKKER proberen we de sportmodaliteiten die wij in Nederland gebruiken te vernieuwen zodat ze goed aansluiten bij de internationale markt. Zo hebben we de sloep getransformeerd naar een aluminium sloep met een inboort sterndrive motor en en een diepe V in het onderwaterschip. Dit maakt het een lichte supersnelle boot die met gemak open water en metershoge golven aan kan. In Sydney heb je geen rustig of stilstaand binnenwater zoals in de Nederlandse grachten; daar vaar je met 80 km/u van het ene naar het andere bountystrand. De binnenwateren van Nederland zijn uniek, we zijn ons daar goed van bewust en hebben om die reden het product aangepast zodat deze zowel op binnenwater als open water uitermate goed vaart.’

In een LEKKER-boat zit een heleboel handwerk en de boot kan daarom ook wel de Porsche onder de sloepen worden genoemd. Meer weten? U leest het volledige interview in het nieuwste nummer van Nautique, hier te bestellen.