Arcona lanceert eerste zeiljacht met standaard Zero Emission-voortstuwing

Arcona Yachts AB is een Zweedse Werf die al vier decennia zeiljachten in de markt zet. Snelle zeiljachten met race potentie, maar waar ook relaxed mee gecruised kan worden. En met de nieuwe Arcona 415 lijkt dat dat laatste nóg beter te lukken, omdat deze door de elektrische aandrijving naast duurzaam ook heerlijk stil is. CEO Urban Lagnéus: 'We kunnen allemaal ons steentje bijdragen om klimaatverandering tegen te gaan.'

Arcona

Elektrische voortstuwing is in principe al beschikbaar in de gehele Arcona-vloot, maar dan als upgrade. Het gevolg: Arcona Yachts heeft naar eigen zeggen inmiddels zelfs de grootste vloot van elektrische 'zero-emissies'-jachten op het water. De eerste daarvan was de Arcona 380Z. Deze werd in 2015 gelanceerd.

"Elektrisch aandrijving is iets wat gaat blijven", zegt Urban Lagnéus, CEO van Arcona Yachts. "Onze performance-cruisers zullen altijd prachtig zeilen, maar bij weinig wind, wanneer u de motor moet gebruiken, is elektrische voortstuwing de beste keuze." Verder geeft hij aan dat de elektrische voortstuwing ook erg goed samenwerkt met het slanke en lichte rompontwerp van de Arcona-jachten. En dat er zonder uitstoot toch voordelen op het gebied van comfort en prestaties mogelijk zijn.

Arcona 415

Urban Lagnéus: "De behoeften van onze klanten veranderen en we wilden met het ontwerp van de hierop in spelen. Klanten vragen ons vaak naar een jacht dat de ruimte heeft om met vrienden of volwassen familieleden te varen, dus de optie van een versie met drie of twee hutten met een extra douche/ toilet in de eigenaarshut wordt steeds vaker gevraagd."

Precies wat de Arcona 415 biedt. Het nieuwste model zet de tradities van haar voorloper, de Arcona 410, voort als een hoogwaardige performance-cruiser. De elektromotor van 15 kW is vergelijkbaar met een dieselmotor van 50 pk op 40-43 ft zeiljachten.

© Arcona Yachts/Nordic Marine

Voordelen

Voor het voortstuwingssysteem werkt Arcona samen met Oceanvolt. Finse degelijkheid wat betreft het ontwerpen en produceren van elektrische motorsystemen. Dit specifieke lichtgewicht systeem maakt gebruik van hydroregeneratie via de propeller om het vermogen tijdens het zeilen te regenereren en op te slaan in de voortstuwingsaccu voor later gebruik. Super handig dus. Regeneratie hangt overigens wel af van de vaarsnelheid, maar Arcano geeft aan dat de hydroregeneratie al begint wanneer het jacht vaart met een snelheid van slechts 3,3 knopen.

Voordelen van het systeem zijn volgens de Zweedse jachtbouwer het ontbreken van een uitlaat en het elimineren van emissies, de voortdurende kostenbesparing versus het tanken met diesel, het minimale bedrijfsgeluid en trillingen, de grotere leefruimte, het volledige energiebeheer, het gebruiksgemak en onderhoud, en het feit dat minder gewicht leidt tot betere prestaties.

© Arcona Yachts/Nordic Marine

Klimaat

Urban Lagnéus: "We kunnen allemaal ons steentje bijdragen om klimaatverandering tegen te gaan, en om de eerste jachtbouwers te zijn met een emissievrije voortstuwing als standaard, is een belangrijke stap naar meer plezier in het varen op de Arcona-manier. De nieuwe functies van de Arcona 415 en de standaard elektrische voortstuwing zijn geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat de Arcona 415 in de voorhoede blijft van moderne performance-cruisers die vandaag op de markt zijn."

Helemaal enthousiast geworden over het eerste in serie geproduceerde zeiljacht met standaard elektrische voortstuwing? Een Arcona 415 schaf je aan voor zo'n € 345.400,-. Meer info vind je hier.

Zeiljachten
  • Arcona Yachts AB/Nordic Marine