Door: Redactie Nautique Fotografie: Rich Edwards/Volvo Ocean Race
Zeilen

Lesje meteorologie van Team Brunel

Iedereen kan opgelucht ademhalen. Ook Team Brunel is eindelijk op koers naar Kaapstad. Om te begrijpen wat er gebeurt en waarom geeft het team een klein lesje in metrologie in drie stappen.

Les 1: meer wind = meer snelheid, meer snelheid = winnen, winnen = JEEEEJ!

Maar hoe zorg je dat je meer wind krijgt. Daarvoor zoek je naar een lage druk systeem. Bijna alle teams hebben dat de afgelopen week gedaan; geprobeerd om voor een lage druk systeem te komen. Maar wat is dat lage druk systeem nu eigenlijk. We leggen het uit in drie stappen:

Stap 1 Laag

Er zijn gebieden met hoge en lage druk. Hoge druk geeft meestal lekker weer en weinig wind. Lage druk geeft bijna altijd d garantie voor slecht weer in de vorm van regen, veel wind en veel bewolking. Veel wind is exact dat waar de navigator naar op zoek is. In de onderstaande afbeelding heb je donker rode vlekken, daar zit de meeste wind. Daar wil je naar toe.

Stap 2 Druk

Het bestaan van wind is gebaseerd op verschillen in de druk. In een lage druk system heeft het centrum  een hele lage druk. Er is als het ware een gat in de lucht. Om dit gat op te vullen beweegt de omringende lucht zich naar het centrum van dit gat. Dat gebeurt in een spiraal. Hoe lager de druk hoe hoger de windsnelheid. Het gat is dan groter om te vullen. Dus meer wind!

Stap 3 Front

In dit geval hebben we het over een front omdat de wind bijna in een rechte lijn naar het zuidoosten beweegt. Een front is een bijna rechte lijn tussen twee weerstypen. Alle teams proberen om voor het front uit te blijven. Net voor de lijn zijn de meest gewilde (lees hardste) winden.

Gerelateerd nieuws