Nautique 3 is nu verkrijgbaar

Het zomernummer van Nautique staat weer bomvol yachting plezier. Bestel 'm nu en geniet met ons van het goede leven op en aan het water.

Nautique 3

De beste maanden van het jaar zijn begonnen. De zon is steeds meer aanwezig en het Nederlandse vaarseizoen is in volle gang. Als in juni de eerste schoolvakanties beginnen zijn de meren en plassen weer vol met watersporters. Althans, waar ik kom. De afgelopen weken kreeg ik regelmatig de vraag of ik ook naar de Volvo Ocean Race ga. Uiteraard, zeg ik dan. Maar soms zorgt mijn vaaragenda van deze zomer voor nogal wat verwarring onder de leken. Een enkeling denkt zelfs dat ik zelf meezeil, maar die droom heb ik al een tijdje laten varen. De afstand is soms groot tussen de landrotten en de zee. Als we de organisatie van de finish op Scheveningen mogen geloven gaan zij dat gat echter kleiner maken, door er eind juni een evenement voor iedereen van te maken. Het festival dat gepaard gaat met optredens en zeilactiviteiten opent op 24 juni en sluit een week later af met de laatste In-Port Race en prijsuitreiking. Feest voor iedereen, maar wel met een nautisch tintje. Voor Nautique heeft Klaas Wiersma de huidige Ocean Race nog eens geanalyseerd en samengevat tot de hoogtepunten. Alleen de winnaar ontbreekt, aangezien het magazine eerder uit is dan de finish, maar we raden je aan om 30 juni bij de prijsuitreiking op Scheveningen aanwezig te zijn om het met de winnaars te vieren. 

Prijsuitreikingen zijn meestal een vrolijke aangelegenheid, maar tijdens die van de Vuurschepenrace en North Sea Race kregen de aanwezigen een brok in hun keel. Ter nagedachtenis aan Hans Horrevoets, die tijdens de Volvo Ocean Race in 2006 om het leven kwam, werd de Hans Horrevoets Trofee uitgereikt aan het jongste team met de hoogste klassering. De ouders van Hans waren aanwezig om deze prijs uit te reiken, maar ze werden door emotie gegrepen. Rondom mij staan op dat moment jonge zeilers die Hans, net als ik, waarschijnlijk nooit gekend hebben, maar slikkend sta ik tussen hen in; we voelen allemaal hetzelfde. Wat komt dit verdriet ineens dichtbij. “Hans zou trots zijn…,” weet vader nog uit te brengen, gevolgd door een daverend applaus. Het blijft de grootste nachtmerrie van iedere zeiler, vandaar de herkenning. Denk ik. Ook al staat de Britse zeezeiler John Fisher iets verder van ons bed, ook hem mogen we niet vergeten. 

Er is net als vrijwel ieder jaar veel te doen op de Nederlandse wateren. In het voorjaar werden de motoren van 34 Wajer-jachten in Heeg gestart om gezamenlijk naar Amsterdam te varen. Nautiqueredacteur Roy Bakker stapte als een van de gelukkigen aan boord van Wajer 38 Lucky Us, je leest het op pagina 58. Ook werd het nieuwe klassieke jacht Spirit of Venice door VMG Yachtbuilders in Enkhuizen opgeleverd. Vakwerk van begin tot eind, van Nederlandse handen. Voor Nautique mocht ik een dag meezeilen, voordat ze naar Venetië vertrok. En waarom varen veel jachten onder vreemde vlag? Pim van der Marel dook voor Nautique in de boeken en zocht uit waarom eigenaren ervoor kiezen om onder buitenlandse kleuren te varen; welkome tips voor jachteigenaren. Persoonlijk heeft mijn voorkeur om het rood-wit-blauw te laten wapperen.   

Een fijne zomer gewenst en veel leesplezier met Nautique!

Klik op de cover om Nautique te bestellen