Het voorjaarsnummer van Nautique is nu verkrijgbaar

Het voorjaarsnummer van Nautique staat in het teken van de wondere wereld van de superjachten. Bestel 'm nu en geniet met ons van het goede leven op en aan het water.

Nautique 2-2018

Afgelopen winter stond ik onder de boeg van het 81-meterzeiljacht van Royal Huisman, daar besefte ik goed hoe exclusief de superjachtbranche is. Een wondere wereld, waar alleen het beste volstaat. In sommige gevallen is zelfs het beste nog niet genoeg. Eén ding staat voorop in deze branche: alles moet uniek zijn. Niemand wil op dit niveau hetzelfde jacht als de buurman. En begrijpelijk, want wie miljoenen uitgeeft aan zijn jacht wil geen massaproductiebootje. Het resultaat is dat het ene jacht nog mooier is dan het ander. Of juist niet, want bij sommige vraag ik me af hoe zo iets lelijks zoveel geld kan kosten. Een smaakgevalletje en daar valt natuurlijk niet over te twisten. Van de meeste jachten gaat mijn hart wel sneller kloppen. Wie verder kijkt dan de buitenkant zal verrast worden door de waanzinnige interieurs waarmee de superjachten ontworpen zijn. Het leuke van deze exclusieve branche is dat je elke keer iets nieuws ziet. Het zijn vaak de kleinste details, maar daar draait het om in deze wereld. In dit nummer krijgen we een kijkje in de ontwerpkeuken van de interieurdesigner Achille Salvagni. Een interview over de schoonheid van zijn vak en zijn ontwerpen voor de grootste superjachtwerven ter wereld.

[ Bestel Nautique #2 hier ]

Explorer Yachts zijn de nieuwe trend

Een andere trend die de laatste jaren waarneembaar is: explorer yachts. De zonnige plekjes op aarde zijn nog steeds in trek, maar exclusieve vaargebieden zijn steeds gewenster. De expeditiejachten hebben sterke stalen boegen, waarmee zij ijsschotsen kunnen breken. Op die manier worden de stilste en uniekste plekjes op aarde bereikbaar. Nu het nog kan, want ironisch is het wel om je met een select gezelschap op een diesel slurpend jacht te verplaatsen naar een gebied waar de opwarming van de aarde het zichtbaarst is. Het voordeel van deze trend is dat veel oude schepen een complete refit ondergaan en nog jaren in de vaart zijn. Deze markt trekt overigens steeds meer aan: er zijn veel oude afgedankte schepen die een nieuw leven krijgen. Een goed voorbeeld is het expeditiejacht Legend van Jan Verkerk. In 1974 gebrouwd als ijsbreker, nu volledig omgebouwd tot een explorer van wereldklasse en van alle gemakken voorzien. 

Zelf ging ik op bezoek bij het Nederlandse Tenderworks, dat zich in een nog exclusievere markt begeeft dan de superjachten zelf. Een innovatief Nederlands bedrijf dat zich richt op custom made tenders en chaseboats voor superjachten. Deze ‘bijbootjes’ worden volledig in de stijl van hun moederschip ontworpen en fijntjes afgewerkt voor de miljardairs onder ons. Meer Nederlands succes vinden we bij Omega Architects. Eigenaar Frank Laupman is al meer dan vijf jaar marktleider van jachten tussen de 45 en 60 meter. Maar Laupman moet met de tijd mee en wil groter. Voor kwaliteitswerven wordt het immers steeds lonender om grotere jachten te bouwen. In het Scheepsprofiel een bijzonder geval. Na het schrijven van het artikel werd het faillissement van Oyster Yachts aangekondigd. Gelukkig kocht zakenman Richard Hadida het bedrijf in de weken daarna over om een doorstart te maken. Gunstig voor de medewerkers, voor ons en voor jou. Want de Oyster 74 is een prachtschip en mag wat ons betreft niet ontbreken in Nautique.

Klik op de cover om Nautique te bestellen