Door: Redactie Nautique
Yacht life

De Breadvan nieuw leven inblazen

Als jachtliefhebbers houden we ook van mooie auto’s. Niels van Roij Design ontwerpt wagens waarvan wij houden.

Toen een rasechte liefhebber van het Italiaanse merk zich meldde bij Niels van Roij Design in London met het bijzondere verzoek tot de bouw een Breadvan Hommage, zag de design studio het als een eervolle taak het DNA van de iconische raceauto te vertalen naar een Ferrari uit het meer recente verleden.

“We zien het als een grote eer, dat we middels deze Hommage commission de Breadvan nieuw leven in mogen blazen” vertelt Van Roij. “Het is een complexe onderneming om de essentie van het legendarische origineel te vertalen in een hedendaags ontwerp. We zullen ons laten inspireren door het origineel, maar waken ervoor dat we er niet door worden geremd in onze creativiteit”.

Omdat deze coachbuildingopdracht, waarbij onder andere de volledige carrosserie en het interieur wordt aangepast, een unieke gelegenheid betreft, gunt Niels van Roij Design je inzicht in het gehele ontwikkelingsproces: van ideevorming, exterieur- en interieurdesign, tot uiteindelijke coachbuilding van de aluminium Breadvan Hommage. De volledige openheid die de Londense studio wekelijks zal bieden is uitzonderlijk binnen automotive design en voor geïnteresseerden een uitgelezen kans de creatie van deze one-off stap voor stap te volgen via de sociale media.

Achtergrond Breadvan

Autosport heeft altijd een belangrijke rol gespeeld voor de ontwikkeling van de automobiel. Het erfgoed van de racerij betreft een grote inspiratie voor autobouwers en autodesigners: de sport als lab voor ontwikkeling en uithoudingsvermogen, waarbij de strijd tussen raceteams soms werd gewonnen met slechts tienden van seconden verschil.

Een strijd ontstond ook toen in 1961 technisch directeur Carlo Chiti en designbaas Giotto Bizzarrini samen Il Commendatore Enzo Ferrari de rug toekeerden tijdens een groot intern conflict. De heren kregen door privateer graaf Giovanni Volpi een aanstelling aangeboden binnen zijn Scuderia Serenissima race team, tot woede van Enzo Ferrari die daarop besloot zijn vaste klant Volpi geen auto’s meer te verkopen.

Volpi nam vervolgens het initiatief zelf een unieke auto te ontwikkelen om de machtige fabrieks-Ferrari 250 GTO’s het hoofd te kunnen bieden: een coachbuilt racer met een geheel eigen koetswerk op basis van een Ferrari 250 GT SWB Competition. Terwijl Enzo Ferrari de beroemde uitspraak, "Aerodynamics are for people who can't build engines." bezigde, maakten Bizzarrini samen met coachbuilder Piero Drogo juist het verschil door een zeer gestroomlijnde auto te scheppen. De resulterende verschijning leidde ertoe dat de Franse pers de auto "La Camionnette" noemde, terwijl de Engelstalige journalisten de rebelse creatie doopten als "Breadvan".

Dat de heren het destijds qua aerodynamica goed begrepen hadden, bleek wel toen hun Breadvan afgelopen jaar, zonder angst voor bandenstapels, de overwinning wist te bemachtigen op de fameuze Goodwood Revival.