Door: Hans Brouwers Fotografie: Zeelander Yachts
Scheepsprofiel
8

Collector's item Zeelander 55

De motorjachten van Zeelander Yachts zijn geliefd bij de superrijken in Amerika; voor sommigen zijn het zelfs collector’s items. Inmiddels neemt ook in Europa de belangstelling toe. Nautique zocht de success story achter dit puur Nederlandse product.

Maar liefst vier glimmende Zeelanders sieren vandaag voor heel even de haven aan de Admiraliteitskade in Rotterdam. Bezoekers op het zonovergoten terras van Brasserie Kaat Mossel zitten eerste rang voor een blik op deze unieke collectie. We gaan aan boord van de grootste daarvan, de metallic Royal Knitghs Blue gespoten Z55. We treffen Sietse Koopmans, de bedenker en vormgever van het Zeelander concept. Volgens hem hebben we geluk. Over drie dagen gaat dit jacht compleet met de “Stars en Stripes” in de vlaggenmast, op transport naar een nieuwe eigenaar in de States. Daar is de Zeelander met zijn bijna nostalgische ronde vormen, inmiddels verworden tot een stijl-icoon voor de happy few.

Sietse Koopmans is zelf nog steeds verbaasd over het succes van de Zeelander. Hij licht toe: ‘Weet je, ik heb geprobeerd om iets te maken wat er nog niet was. Iets heel moois en iets exclusiefs, dat is namelijk mijn passie. En als je zo’n perfect jacht maakt dan kost het uiteraard veel geld. Daarvoor heb je dan maar een heel beperkte groep belangstellenden, een nichemarkt dus. Bijna al mijn klanten zijn UHNWI (Ultra High Net Worth Individuals), sommigen zijn zelfs miljardair. En mensen die zoveel geld hebben willen geen serie-gebouwd motorjacht dat iedereen al heeft. Ze willen iets bijzonders, ze willen opvallen. De Zeelander is een sexy jacht met een heel aparte vorm en uitstraling. Sommige eigenaren vinden het heerlijk dat iedereen omkijkt en staat te fotograferen als ze ergens ankeren of aanleggen. Een Zeelander is voor hen eigenlijk een soort statussymbool geworden, net als een Ferrari of Bugatti.

'Dit soort klanten kan ook een superjacht kopen met een hoop personeel aan boord, maar het is een stuk eenvoudiger om een kleiner schip te bezitten waarmee je lekker een dag of wat het water op gaat om de dagelijkse hectiek te ontvluchten. En als je een professionele kapitein in dienst neemt om de boot te varen en te onderhouden, dan hoeft die niet fulltime aan boord te blijven. Die kan gewoon in de buurt van de haven, op de wal blijven wonen. Uiteraard is deze Zeelander 55 erg comfortabel uitgevoerd met prachtige slaapkamers en badkamers, maar uit ervaring weet ik intussen dat slechts een paar van onze klanten, soms, aan boord slapen’.

Topkwaliteit

Hoewel het merk Zeelander pas zeven jaar op de markt is varen er intussen al meer dan dertig jachten rond. De meeste daarvan in de USA, maar volgens Sietse komt er nu ook in Europa steeds meer belangstelling. Toch wil hij de productie beperkt houden. In de gloednieuwe hal in Groot-Ammers worden slechts een handvol Zeelanders per jaar gebouwd en dat is slim, want daarmee behoudt het merk zijn exclusiviteit.

‘Bovendien kun je dan kwaliteit garanderen,’ legt Sietse uit. ‘Als je een boot bouwt voor de Amerikaanse markt, dan moet je zorgen dat er niets stuk kan gaan. Daarmee ben je al meteen beperkt in de gadgets en de keuze van elektrische apparaten en elektronica. Hier in de Europese productiejachten worden nog te vaak inferieure apparaten en accessoires gebruikt. Dat is het nadeel van seriebouw. Het moet dan goedkoop zijn en zo snel mogelijk worden ingebouwd. In schepen voor Amerika kan dat echt niet. Aan boord mag daar niets kapotgaan. Zoals je ziet gebruiken wij navigatie-apparatuur van Garmin. In tegenstelling tot Europa is dat daar de norm. En het teak op de dekken is van kunststof, dat gaat niet kapot. De hardhouten kozijnen die je hier ziet zijn van staal, onverwoestbaar, en de (geschilderde) houtnerven erop zijn niet van echt te onderscheiden. Binnenkort gaan we de technische status van al onze jachten ook nog eens monitoren op afstand. We schaduwen dan als het ware de boot en kunnen zo technische problemen voorkomen. Mocht zich ooit iets voordoen dan kunnen we dat ook snel oplossen’.

  

Opvallend design

Na een eerste blik kan ik moeilijk verklaren waarom de Zeelander 55 zo aantrekkelijk oogt. Zijn het de retro aspecten, zoals de opvallende ronde spiegel en de patrijspoorten? Of zijn het de verhoudingen van stuurhut en het lange achterdek, die het silhouet suggereren van een daycruiser? Feit is dat de Zeelander helemaal is opgebouwd uit ronde vormen. Zelfs de ramen zijn dubbel gebogen. Eigenlijk is nergens aan boord een rechte lijn te ontdekken. De ovale zeerailing is opvallend laag en die onderstreept als het ware de mooie zeeg in de deklijn. De ontwerpers van het architectenbureau van Cor D. Rover verdienen een compliment. Zij hebben met dit concept een uniek motorjacht bedacht dat niet lijkt op enig ander schip.

Riante accommodatie

Wanneer Sietse voor ons de forse spiegel van de Z55 openklapt krijgt de Zeelander meteen een heel andere uitstraling. Het achterdek en het enorme zwemplatform vormen dan samen een ruime beach area. Nee, er is daar geen garage voor de Williams tender bedacht. Die zit midscheeps achter een grote deur in de bakboordzijde van de romp.

  

Mijn favoriete plek op dit jacht is ongetwijfeld de verhoogde, wit lederen rondzit in de salon. Van hieruit heb je niet alleen overzicht over het hele schip, maar ook een panoramisch uitzicht op de omgeving. Wil je tv kijken, dan komt die uit het dak tevoorschijn en met een geopend schuifdak ervaar je in de salon toch het “cabrio-gevoel”. De uitgebreide keuken, met elektrische grillplaat, bevindt zich iets lager. Aan de achterzijde is de keuken typisch Amerikaans voorzien van een vierpersoons eetbar. Die sluit weer aan bij de met leer beklede tweede rondzit op het achterdek.

Onderdeks ruikt alles nog erg nieuw. Daar vinden we drie tweepersoonshutten. De licht ogende mastercabin is uiteraard midscheeps gesitueerd, over de hele breedte, met ramen aan beide zijden. Wastafel, watercloset en douche zijn vanuit de slaapkamer direct toegankelijk. Voorin is een ruime VIP-cabin met een aparte badkamer, watercloset en douche. Aan stuurboord is een derde hut voorzien van twee stapelbedden. Desgewenst kan deze als bemanningshut, als kantoor of als extra opslagruimte gebruikt worden. De styling en de afwerking van de accommodatie is zeer verfijnd, met leer en mooie stiksels en ook onderdeks overheersen overal ronde vormen.

  

Snel en toch handzaam

Dankzij de vele ramen in de salon heb ik ook vanaf de stuurstand een prima zicht op de omgeving. De twee verstelbare en geveerde stuurstoelen kun je desgewenst met een paar klikken omdraaien, om ze deel uit te laten maken van de zithoek. Drie schermen op het dashboard geven alle informatie over de motoren, navigatie en indien gewenst verschijnen daar de gegevens uit de boordcomputer, beelden van de boordcamera’s, je e-mails of het weer. De gashendels en de joysticks voor de motorbediening zitten onder handbereik. Een extra stuurstand is ingebouwd in de wand op het achterdek en dat is gemakkelijk bij het manoeuvreren in de haven. Maar uiteraard kunnen alle functies van het jacht ook via een tablet worden aangestuurd.

Sietse: ‘Het vaargedrag van dit jacht is verrassend goed. Voor een snelvarend jacht als dit wilden we natuurlijk de modernste en efficiëntste rompvorm. Die extreem diepe V-romp is een schepping van Van Oossanen: het Fast Displacement Hull Design. Bovendien zijn de meest geavanceerde giro stabilisatoren gemonteerd. We hebben met dit schip gisteren op de Noordzee gevaren in golven van 2 tot 3 meter en onder die omstandigheden blijven zowel het uitzicht als de stabiliteit perfect. Tijdens de bouw wordt veel aandacht besteed aan de isolatie van de motoren. Trouwens alle machines aan boord zijn dubbel geveerd. Het schip is fluisterstil en je hoort zelfs in de haven geen geklots van water. Motorgeluid is daardoor bij rustige vaart nauwelijks waarneembaar en zelfs bij hoge snelheden blijft dat ver binnen de perken.’

Volgens Sietse Koopmans zijn er in Groot Ammers momenteel alweer drie volgende Zeelanders in aanbouw en voor 2018 wordt, als primeur, een Z66 aan de range toegevoegd.

  

Samenvatting

De Zeelanders Z44 en Z55 hebben in korte tijd een naam opgebouwd in de VS. Door het opvallende model, de sublieme kwaliteit en daardoor de zeer hoge prijs heeft het merk inmiddels een prestigieuze status verworven. Dat verklaart ook de toegenomen Europese belangstelling. De beide Zeelanders hebben distinctieve details die je eigenlijk alleen op superjachten terugvindt. Zo’n Zeelander Z55 is daarbij ook nog eens erg comfortabel en heeft uitmuntende vaareigenschappen. Van mij mag je deze 55-voeter best een superjacht noemen en ik kijk dan ook met belangstelling uit naar de Z66.

Techspecs Zeelander 55

Naval Architects: Cor D. Rover
Ontwerp in- & exterieur: Cor D. Rover
Werf: Zeelander Yachts BV, Groot Ammers
Bouwmateriaal: Epoxy laminaat, infusion
Lengte over alles: 17,00 m
Lengte waterlijn: 15,90 m
Breedte: 5,00 m
Diepgang: 1,50 m
Waterverplaatsing: 24 ton
Voortstuwing: 2 x Volvo Penta IPS 1050 of IPS 1200
Maximum snelheid: 32 - 34 knopen met IPS 1050 of 36 -38 knopen met IPS 1200
Kruissnelheid: 28 knopen, (range 400 mijl met IPS 1200)
Brandstof: 560 liter
Slaapplaatsen: 6 in 3 hutten met 2 badkamers
Drinkwatertanks: 750 liter
Brandstoftanks: 3.300 liter
Grijswater tanks: 190 liter
Certicaat: CE keurmerk: B (kustwateren)
Prijs: Ca. € 2.450.000 excl. BTW
Informatie: Zeelander Yachts BV, Gelkenes 44B, 2964 AC Groot Ammers
Telefoon: 0184 78 50 47
Internet: www.zeelander.com

Gerelateerd nieuws