Met ruimte voor 32 reizigers is het de eerste elektrische veerboot in Europa die onderdeel uitmaakt van een regulier openbaarvervoernetwerk. Een enkeltje kost €3 via de app en €4 aan boord.
Duurzaam en innovatief
De boot is ontwikkeld in samenwerking met het mobiliteitsbedrijf JUDU en werd in slechts zeven maanden gebouwd. Hij snijdt door het water in plaats van erboven te zweven, wat volgens de stad energiezuiniger is dan andere elektrische schepen. Lašiša stoot per passagier slechts 11 tot 16 gram CO₂ per kilometer uit. Dat is veel minder dan een dieselbus, die twee keer zoveel uitstoot.
Vaarroute door de stad
De route van de elektrische veerboot verbindt woonwijken, zakelijke centra en culturele bezienswaardigheden langs de rivier. Met een kruissnelheid van 7,5 kilometer per uur vaart Lašiša sneller dan vergelijkbare boten in Europese steden, maar toch niet sneller dan een wandeling langs de kade. Zie de boot hieronder:
Europese Groene Hoofdstad 2025
Met deze stap onderstreept Vilnius zijn ambitie als Europese Groene Hoofdstad 2025. Burgemeester Valdas Benkunskas ziet bovendien een kans om de rivier nieuw leven in te blazen: “We lopen er dagelijks langs, maar vergeten vaak hoe mooi de Neris is. Deze boot kan dat gevoel terugbrengen.”
Gemengde reacties
Sommige inwoners zijn enthousiast. Een bewoonster noemt het “een romantische manier om naar je werk te gaan of je hoofd leeg te maken na een drukke dag.” Maar er klinkt ook kritiek. Voormalig milieuminister Povilas Poderskis waarschuwt dat de stad eerlijk moet zijn over de beperkingen: “Als het trager is dan lopen, dan is het openbaar vervoer met een knipoog.” Ondanks de twijfels zet Vilnius door: er zijn al twee extra elektrische boten in aanbouw in buurland Letland.
- Adobe Stock
- Euronews Next