Met ingang van 30 september a.s. komt er in Amsterdam een uitbreiding van de VTS-sectoren en worden deze sectoren heringedeeld. Het Agesloten IJ gaat dan onder de nieuwe sector Stad vallen, die gebruik gaat maken van marifoonkanaal 5. Het aangrenzende deel van het Noordzeekanaal wordt de sector Westhaven.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F09%2FsfqxZA3ZHJzOdp1757505514.jpg)
Druk op het marifoonkanaal
Wie in de afgelopen tijd het Afgesloten IJ bezocht heeft (en wie heeft dat niet?) en zijn marifoon heeft uitgeluisterd, begrijpt onmiddellijk waarom. De huidige sector Haven Amsterdam bestrijkt een dermate groot gebied dat de ether vrijwel geen moment ongebruikt is. Als je iets aan de sector te melden of te vragen hebt, is het een heel gevecht daar een moment voor te vinden.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F09%2FpfpUqpkjC6boT21757505574.jpg)
Nieuwe sectorindeling brengt overzicht
Het Havenbedrijf spreekt over de optimalisatie van communicatie tussen sectorleiding en vaarweggebruikers. Maar iedereen begrijpt dat een eufemisme is voor het beheersbaar maken van de kakafonie op het huidige marifoonkanaal 4. De sector Westhaven blijft dat kanaal gebruiken, maar dat zal door de afsplitsing van de sector Stad voortaan normaal beheersbaar marifoonverkeer kennen.
In de overige sectoren (IJmuiden aanloop, IJmuiden, Noordzeekanaal en aan de ander kant Schellingwoude) zijn tot op heden geen wijzigingen te onderkennen. Het Havenbedrijf adviseert attent te zijn op updates.
- Pim van der Marel