Voor het eerst ooit zette een volledig elektrische Formula 4-raceboot een officieel wereldrecord neer tijdens de Mons Water Grand Prix in België.
Van 0 naar record in seconden
De boot, uitgerust met Molabo’s 50 kW ARIES 48V-aandrijving, haalde een gemiddelde snelheid van 91,5 km/u over een kilometer. Dat werd berekend uit twee runs: 94 km/u heen en 89 km/u terug. De UIM, de internationale federatie voor powerboat-racing, erkende het record meteen officieel.
Sneller, stiller en veiliger
Piloot Mael Touchet merkte het verschil direct.
“De acceleratie voelt sterker aan dan bij een motor met verbranding. En in de cockpit merk je dat het veel stiller is, met veel minder trillingen.”
Ook veiligheid speelde een grote rol. Philippe Touchet van Team Tech-ouT E-Racing benadrukt dat bij laagspanning het risico van een ongeluk veel kleiner is. "Als een boot omslaat en de cockpit loopt vol, blijven zowel de piloot als de reddingsduikers veilig. Dat maakt elektrisch racen niet alleen groener, maar ook toegankelijker voor meer teams.”
"Als een boot omslaat en de cockpit loopt vol, blijven zowel de piloot als de reddingsduikers veilig. Dat maakt elektrisch racen niet alleen groener, maar ook toegankelijker voor meer teams.”
De toekomst
Voor Molabo GmbH is dit record een bewijs dat hun technologie klaar is voor het grote podium. COO Adrian Patzak zegt: “Wij bouwen de krachtigste maritieme aandrijvingen op laagspanning. Dit project laat zien dat onze technologie topprestaties levert in de spannendste raceklassen.”
En volgens Jean-Jacques Bucher, voorzitter van de Yacht Moteur Club de France is dit niet zomaar een record, maar 'de eerste stap naar een volledig elektrische toekomst voor de racerij.'
Wat komt hierna?
De ambitie is duidelijk: volgend seizoen al willen teams met elektrische F4-boten meedoen aan officiële wedstrijden. “We zijn klaar om ons Aries 48V-systeem te leveren aan teams die de overstap willen maken,” aldus Guillaume de Matharel van Protenergies.
De boodschap van dit record is helder: elektrische aandrijving kan niet alleen concurreren met verbrandingsmotoren, maar ook de toekomst van powerboatracing veiliger, schoner en spannender maken.
- Quentin Debacker