/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F05%2FDKlFB1gAvMP9Qp1747815869.jpg)
Een veerbootconcessie van vijftien jaar? Voor Ameland en Schiermonnikoog lijkt dat op dit moment wat te ambitieus. De Tweede Kamer wil het anders aanpakken en pleit voor een zogeheten ‘tussenconcessie’; een tijdelijke oplossing, totdat de grote knopen zijn doorgehakt.
Tijdelijke vergunning vanwege onduidelijkheden
De vaargeul naar Ameland slibt langzaam dicht, en ook de huidige veerhaven Holwert staat ter discussie. Er wordt al langer gepraat over een mogelijke verplaatsing naar Ferwert. Maar zolang dat niet zeker is, is het volgens de Kamer niet logisch om een langlopende concessie af te geven.
Een motie van ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis, mede ondertekend door tien partijen, werd met brede steun aangenomen. Alleen de PVV en GroenLinks-PvdA stemden tegen.
Wagenborg noemt tussenoplossing ‘verstandig’
De huidige concessie voor de Waddenveren Oost loopt eind 2026 af. Dan mogen veerdiensten zich opnieuw inschrijven. Directeur Jieskje Hollander van Wagenborg Passagiersdiensten (de huidige operator) steunt het idee van een tussenconcessie. “Gezien de onzekerheden is dat gewoon verstandig,” stelt ze.
PVV-staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) ging daar in eerste instantie niet in mee. Maar met de aangenomen motie ligt er nu toch een duidelijke boodschap vanuit de Kamer.
Wat betekent dit voor reizigers?
Voor de reizigers verandert er voorlopig niets, maar achter de schermen wordt er volop gepuzzeld aan een nieuw plan. En dat plan moet wel toekomstbestendig zijn, of dat nu met Holwert is, of met een compleet nieuwe haven.
Wordt vervolgd dus. Eén ding is zeker: de overtocht naar de Waddeneilanden blijft voorlopig onderwerp van politiek en logistiek gesteggel.
- Dagblad van het Noorden
- TasfotoNL / Adobe Stock