Meer afvaarten, makkelijker betalen en schonere schepen: dit staat Waddenreizigers te wachten vanaf 2029

Vanaf 2029 verandert er het nodige in het vervoer naar de Waddeneilanden: meer afvaarten, makkelijker betalen met OV-kaart of pinpas én duurzamere schepen.

schepen

Vanaf 2029 verandert er het nodige voor reizigers die de overtocht naar de Waddeneilanden maken. Geen radicale koerswijziging, maar wel een aantal slimme verbeteringen in de dienstregeling, duurzaamheid en betaalgemak. Dat blijkt uit het nieuwe concept voor de veerdienstconcessie, waarin de minimale eisen voor de verbindingen zijn vastgelegd.

Vaker varen naar Vlieland en Terschelling

Een opvallende wijziging zit in de vaartijden van Harlingen naar Vlieland. Waar de schepen nu nog om 09.10 en 14.10 vertrekken, verschuiven die tijdstippen naar ruimere blokken in de ochtend: tussen 06.00 en 09.00 uur, en tussen 09.00 en 12.00 uur. Meer keuze dus voor vroege vogels én uitslapers.

Terschelling krijgt dagelijks een extra reguliere afvaart naar Harlingen: vier keer per dag in plaats van drie. In omgekeerde richting blijft het bij drie overtochten per dag. De inzet van snelboten blijft ongeveer gelijk.

Nieuwe verbinding tussen Terschelling en Vlieland

Een bijzondere toevoeging is de vaste verbinding tussen Terschelling en Vlieland. Deze 'scholierenboot', die nu al sporadisch vaart, wordt opgenomen in het officiële schema met minimaal twee afvaarten per dag – heen én terug. Ook andere reizigers kunnen hiervan gebruikmaken.

Voor Ameland en Schiermonnikoog blijven de veranderingen in de dienstregeling beperkt. Wagenborg blijft hier het vervoer verzorgen, net als nu.

Betalen met je pinpas of OV-chipkaart

Een andere verbetering: het moet makkelijker worden om in te checken. De nieuwe vervoerder (of vervoerders) moet aansluiting zoeken bij OVpay en de OV-chipkaart, zodat reizigers straks gewoon met hun pinpas of mobiel kunnen in- en uitchecken. Voorwaarde is wel dat het technisch haalbaar is.

De prijs van de tickets blijft in grote lijnen gelijk, al blijft er ruimte voor de gebruikelijke jaarlijkse prijsindexatie. Inwoners van de eilanden behouden hun vertrouwde korting.

Schepen op weg naar volledig elektrisch

Duurzaamheid speelt een grote rol in het nieuwe programma. In 2040 moet de CO₂-uitstoot met minstens 65% zijn gedaald ten opzichte van 1990. De route daarnaartoe is stapsgewijs: 15% minder uitstoot in 2030, 35% in 2040. Zodra de laadinfrastructuur beschikbaar is, moet er elk jaar een elektrisch schip bijkomen – met als einddoel een volledig emissievrije vloot.

Invoering vanaf 2029

Het nieuwe Programma van Eisen is nu nog een concept. Tot en met 20 juli kunnen belanghebbenden hun mening geven. Daarna wordt het plan definitief gemaakt. Wie straks de verbindingen mag uitvoeren – momenteel zijn dat Doeksen en Wagenborg – wordt naar verwachting eind 2026 bekendgemaakt.

De nieuwe veerdienstregeling gaat dan vanaf 2029 officieel van start. Een nieuwe koers voor de eilandverbindingen – met meer gemak, meer duurzaamheid en een betere aansluiting op de moderne reiziger.

Nieuws
  • Omrop Fryslân
  • Adobe Stock