/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F05%2FyRPuv3arEebnvz1747036224.jpg)
Op de werf van Feadship in Kaag is vorige week Project 824 te water gelaten: een volledig op maat gebouwd superjacht van 100 meter lang. Het project, ontworpen door het Finse Jamsen, is voorzien van geavanceerde diesel-elektrische aandrijving.
Tweede grootste ooit gebouwd op Kaag
Project 824 is het op één na grootste jacht dat ooit op de werf in Kaag werd gebouwd. Alleen de 101,5 meter lange Symphony, gelanceerd in 2015, was groter. Toch weet deze nieuwkomer zich te onderscheiden, niet alleen door haar omvang, maar vooral door het hoge niveau van technische verfijning en detaillering.

Duurzaam en stil varen dankzij hybride voortstuwing
Een van de meest opvallende kenmerken van Project 824 is het geavanceerde diesel-elektrische voortstuwingssysteem, uitgerust met ABB pod drives. Dit systeem zorgt voor een efficiënte en stille vaart met minimale trillingen, wat het comfort aan boord aanzienlijk verhoogt. Het jacht valt hiermee binnen de hybride classificatie en voldoet aan de nieuwste eisen op het gebied van duurzaamheid en milieuprestaties.

Ontwerp en indeling
Hoewel er weinig officiële details bekend zijn over het interieur, is duidelijk dat het jacht beschikt over voorzieningen als een beautysalon, een fitnessruimte, beach club, jacuzzi op het dek en onderwaterverlichting. Het ontwerp van Jamsen combineert moderne lijnen met een evenwichtige en functionele indeling, gericht op zowel luxe als leefbaarheid.

Besteld door voormalig CEO van Starbucks
Volgens verschillende bronnen is de opdrachtgever van Project 824 Howard Schultz, de voormalige CEO van Starbucks. Met meerdere bestuursperiodes bij het koffiemerk op zijn naam en een geschat vermogen van enkele miljarden dollars, past een jacht van dit formaat perfect in het rijtje van prominente particuliere eigenaren dat Feadship tot zijn clientèle mag rekenen.
Een officiële prijs is niet bekendgemaakt, maar op basis van de vuistregel van circa twee miljoen euro per strekkende meter zou het jacht een waarde van ongeveer €200 miljoen vertegenwoordigen.
Techspecs
- Lengte over alles: 100,00 meter
- Breedte over alles: 13,60 meter
- Diepgang (geladen): 4,10 meter
- Rompmateriaal: Staal
- Opbouw: Aluminium
- Scheepsarchitectuur: Feadship De Voogt Naval Architects
- Exterieurontwerp: Jamsen
- Interieurontwerp: Liagre
- Feadship