/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2FQqlRRM55N6I6GH1741945506.jpg)
De Amerikaanse jachtontwerper Stephens Waring Design uit Maine heeft recent de 68-voet lange Cirrus opgeleverd, een oceaanwaardige cruiser die klassieke esthetiek combineert met moderne prestaties. Het schip is op maat ontworpen voor een ervaren Amerikaanse eigenaar en gebouwd met een volledig koolstofvezelconstructie om sterkte en gewichtsbesparing te optimaliseren.
Ontwerp en Constructie
Oorspronkelijk was het ontwerp van Cirrus gebaseerd op een breed en laag jacht in mediterrane stijl, met als uitgangspunten snelheid en comfort. Gedurende het ontwerpproces verschoof de voorkeur van de eigenaar echter naar een meer traditionele uitstraling, geïnspireerd door de Spirit of Tradition-schepen die hij regelmatig voor zijn huis zag passeren.
Het resulterende ontwerp heeft een lange achtersteven en een klassieke boegvorm, wat niet alleen esthetische voordelen biedt, maar ook functionele. De langere achtersteven maakt bijvoorbeeld een efficiënter gebruik van de ruimte mogelijk, met onder andere een ruime tendergarage en een neerklapbaar zwemplatform.
De romp en het dek zijn vervaardigd met vacuüm-geïnfuseerde koolstofvezel en een schuimkern. Dit zorgt voor een hoge stijfheid en een laag gewicht, waardoor de prestaties op zee worden verbeterd. Dankzij deze gewichtsbesparing kon er extra gewicht in de afwerking en het comfort van het interieur worden gestoken zonder concessies te doen aan de zeileigenschappen.

Hydrodynamica en Zeilprestaties
Onder de waterlijn is Cirrus volledig geoptimaliseerd voor zeilprestaties en comfort op lange tochten. De romp heeft een gematigde V-vorm om stampen in golven te verminderen, terwijl de diepe bulb-kiel is ontworpen om een optimale balans te bieden tussen stabiliteit en minimale weerstand. Het grote spaderoer zorgt voor een precieze besturing en voorkomt overbelasting bij harde wind en hoge snelheden.
De tuigage is eveneens geoptimaliseerd voor zowel prestaties als gebruiksgemak. De koolstofvezelmast is kielgemonteerd en voorzien van ECthree-stagen en moderne laminaatzeilen. Een fractionele tuigage met achterwaarts geplaatste zalingen elimineert de noodzaak van bakstagen, wat het schip eenvoudiger maakt voor een kleine bemanning. Push-button bediening en sensoren voor realtime spanning op de verstaging zorgen voor extra controle en precisie tijdens het zeilen.

Interieur en Functionaliteit
Het interieur van Cirrus is ingericht voor lange oceaanoversteken met maximaal zes gasten en twee bemanningsleden. De twee achterkajuiten kunnen worden omgebouwd van tweepersoons naar twee aparte bedden, terwijl de eigenaarshut zich voorin aan bakboord bevindt. De salon in het midden van het schip biedt een ruime eet- en loungeplek met een grote teak eettafel, een uitgebreide kaartentafel en een open verbinding met de kombuis. Het interieur combineert teak met witte panelen en donkere wengé vloeren, wat een tijdloze uitstraling geeft zonder afbreuk te doen aan functionaliteit.
Voor langere tochten is het jacht uitgerust met een krachtige airconditioning, een grote koelkast met aparte vriezer en een ruime opslagcapaciteit. Het neerklapbare zwemplatform biedt gemakkelijke toegang tot het water, terwijl de tendergarage extra opslagruimte biedt voor watersportuitrusting.

Conclusie
Met de Cirrus heeft Stephens Waring Design een schip ontworpen dat klassieke lijnen combineert met de prestaties van een moderne oceaancruiser. De volledig koolstofvezelconstructie, geavanceerde tuigage en uitgekiende romp zorgen voor een zeilervaring die zowel comfortabel als prestatiegericht is. De functionele keuzes in het ontwerp maken het jacht geschikt voor zowel lange oceaanoversteken als ontspannen zeiltochten langs de kust.
- Billy Black