/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2FcbWdaLuAkDqpAC1738659066.jpg)
Bij de presentatie van de nautische jaarcijfers over 2024 blijkt dat er nu toch echt een maatregel in de pijplijn zit om iets aan de veiligheid op het water rond de Erasmusbrug te doen. Aanleiding daarvoor is dat de botsing tussen een watertaxi en de Spido rondvaartboot van twee jaar geleden dit jaar helaas een soortgelijk vervolg heeft gekregen. Op 23 november is een watertaxi met een waterbus in aanvaring gekomen. In beide gevallen vielen er gelukkig alleen gewonden, wat bij het eerste van twee ongelukken beslist als een wonder mag worden beschouwd.
Noodzaak
Ter hoogte van de Erasmusbrug vind je alles bij elkaar : aan de ene kant de cruiseterminal en de Rijnhaven, aan de andere kant de Veerhaven en de Leuvehaven met daartussenin onder meer de aanleg- en opstapsteigers van Spido en de waterbus. Alle soorten vaarverkeer kruist hier elkaar: binnenvaart, passagiersvaart, pleziervaart en soms zeevaart (cruiseschepen). Meestal op hoge snelheid krioelen de watertaxi’s tussen de overige vaarweggebruikers door. Het Rotterdamse Havenbedrijf (HBR) is dan ook al langer voorstander van maatregelen maar kan daar niet zelf over beslissen. De Nieuwe Maas is een hoofdvaarweg en valt als zodanig onder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Maar het HBR geeft nu aan dat ze het ministerie in elk geval zover heeft dat er in 2025 een snelheidsbeperking zal worden ingevoerd rond de Erasmusbrug van 20 km/u. Het HBR heeft daarnaast nog de nodige andere wensen op veiligheidsgebied, maar die vergen meer tijd.

Bruggen
Een ander probleem is dat in het afgelopen jaar twee keer een binnenvaartschip tegen de Willemsbrug is aangevaren, in beide gevallen doordat de schipper niet of niet goed naar de vaarinformatie had gekeken. De brug ligt in de sector Maasbruggen van het Rotterdamse VTS-traject (vessel traffic service). Hoewel het HBR aangeeft dat de verkeersleider van deze sector wellicht een bijdrage zou kunnen leveren, achten wij dat niet werkbaar. Wij zien veel meer in een (verplichte?) ‘hoogteverklikker’ in ieder schip, die de schipper tijdig waarschuwt.

Focus
Niet verwonderlijk is dat het HBR sterk is gefocust op de fysieke en digitale weerbaarheid van de haven. Als de geopolitieke situatie het al gewenst maakt om thuis een noodpakket te hebben, is er hier natuurlijk nog veel meer reden om op noodsituaties voorbereid te zijn. Het HBR geeft aan dat te zijn, zonder nader op details in te gaan.

Feiten en cijfers
Het aantal zeeschepen dat de haven aandeed daalde in 2024 opnieuw, zij het licht : van 27.900 naar 27.600. Het aantal bezoekende binnenvaartschepen nam - na de daling van vorig jaar met 8,5% - dit jaar met 2.5% toe tot 91.400. Hoewel het aantal aanvaringen daalde naar 148 deden zich in de beroepsvaart drie ernstige ongevallen voor, waarbij twee personen om het leven zijn gekomen. De Nautische Safety Index - een maatstaf voor nautische veiligheid - daalde daardoor van 7,5 naar 6,1.
- Pim van der Marel