Deze opvallende en supersnelle GP70 is een ontwerp van VPLP en werd in Portugal als one-off gebouwd. Nee, niet om te racen, maar voor een veeleisende eigenaar op wereldreis. Het is een visitekaartje van de ontwerpers en van de werf, en het zou zomaar kunnen dat er binnenkort meer exemplaren rondvaren. We mochten al eerder een kijkje nemen aan boord op uitnodiging van de eigenaar van de werf, Fernando Sena.
De bloeiende markt voor nieuwe multihulls kent tegenwoordig steeds meer aanbieders. Ook werven die een naam hebben opgebouwd als bouwers van monohulls presenteren nu catamarans. Intussen hebben we kunnen constateren dat de normen voor luxe op dit soort schepen steeds meer worden verlegd naar superjacht-niveau. Uiteraard gaat al die luxe aan boord ten koste van de ‘performance’. Welnu, dat is beslist niet het geval met de GP70 waarop we vandaag zijn uitgenodigd. De strakke, lage lijnen en de hoge mast van deze XXL-cat duiden op een hoog snelheidspotentieel. De naam van het schip, ‘Catch Me’, lijkt een uitdaging om een rondje te racen. Het speelse kunstwerk op de boeg en de spiegel, dat een eerbetoon is aan het bekende werk van Banksy, past daar uitstekend bij.
Reputatie
Aan boord worden we verwelkomd door de man die verantwoordelijk was voor de bouw van dit bijzondere jacht, Fernando Sena. Hij is zojuist met dit schip vanuit Mallorca in Frankrijk gearriveerd, en volgens hem was het een heel comfortabele reis met continu snelheden boven de 20 knopen! Dat zegt in één zin alles over de potentie van deze reus. Fernando heeft overigens een reputatie als het gaat om de bouw van unieke en snelle schepen. Zo was hij verantwoordelijk voor de bouw van America’s Cuppers (Il Moro di Venezia), Volvo Ocean racers (VO65 Mirpuri) en verschillende Imoca’s 60 (Alva Blue).
Over de GP70 vertelt hij: “Deze GP70 is eigenlijk een prototype, ontworpen door dezelfde architecten van VPLP die ook de extreme Ultim-trimarans tekenen. Om gewicht te besparen, hebben we het jacht voor 80% uit carbon gebouwd, en met een waterverplaatsing van slechts 22 ton is het in verhouding een van de lichtste cruising zeiljachten van dit moment. Met dit snelle schip kun je op de oceaan depressies ontwijken en hoge daggemiddelden halen tijdens een oversteek. Een ideaal jacht voor lange reizen dus. Om die reden is ‘Catch Me’ ook self-supporting. De twee windmolens op het achterdek zorgen voor 80% van de elektrische energie, en ook de zonnepanelen op het bovendek dragen hun steentje bij. De watermakers zijn voorzien van een uniek UV-systeem dat het drinkwater ontsmet. Dit jacht kan desnoods een maand onderweg zijn zonder dat het nodig is om een haven aan te doen!”
Sober ingericht
We maken een rondje aan boord en het valt op dat de inrichting sober en minimalistisch is. De kleur is overwegend wit met hier en daar een houten paneel. Het leven speelt zich vooral af in de ruime salon. Daar staat een enorme U-vormige bank rond de centrale tafel. Hier kunnen wel tien personen een plaatsje vinden. Ernaast is een lang bureau annex navigatiehoek voorzien van een perfect uitzicht naar voren over het dek. Een prima uitzichtplaats tijdens lange oversteken. De ruime keuken bevindt zich verder naar achteren aan stuurboord.
De inrichting onderdeks is voorspelbaar. Zo is de bakboord-hull volledig ingericht als eigenaarsappartement. Uiteraard met alle prettige voorzieningen voor een lang verblijf aan boord. Aan stuurboord vinden we twee ruime gastenhutten plus een ruime berging voor de zeilen. De tweekoppige bemanning heeft een verblijf met eigen ingang voorin het jacht. Tijdens onze verdere rondgang kunnen we vaststellen dat alle moderne technische installaties heel secuur en vooral goed bereikbaar zijn ingebouwd. De technische uitvoering van dit grote en moderne jacht is een toonbeeld van vakmanschap. Aan dek toont Fernando ons nog een nieuwtje: de consoles voor de bediening van de motoren zijn onzichtbaar verstopt in een lade, achter een luikje in de hull. Maar goed, op een cat met zoveel snelheidspotentieel onder zeil heb je die motoren waarschijnlijk zelden nodig!
Techspecs GP70
Ontwerp: VPLP Design
Werf: Trimarine, Portugal
Bouwmateriaal: Corecell epoxy sandwich (hulls) / carbon epoxy sandwich (opbouw en dek)
Lengte over alles: 21,00 meter
Breedte: 9,79 meter
Diepgang: 1,60 meter
Waterverplaatsing: 21 ton
Voortstuwing: 2 x 80 pk Yanmar diesel
Drinkwatertanks: 1.100 liter
Brandstoftanks: 2.000 liter
Zeiloppervlak aan de wind: 219 m² (North 3DI)
Grootzeil: 132 m²
Fok: 52 m²
Gennaker: 89 m²
Code-0: 190 m²
Spinnaker: 300 m²
Hutten: 3 (+ 2 crew)
Slaapplaatsen: 6 - 8
Certificaat: CE keurmerk A
Prijs: Op aanvraag
Informatie: Trimarine, Sarilhos Pequenos, Lissabon, Portugal
Website: trimarine.com
- Trimarine