Lasai 22GL: bijna self-supporting

Tegenwoordig is er veel keuze in elektrisch aangedreven boten, maar het uithoudingsvermogen blijft een heikel punt. De Spaanse Lasai 22GL zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Nautique nam de proef op de som.

Lasai

De naam Lasai komt uit het Baskisch en betekent ‘rustig aan’. Dit is ook precies wat de ontwikkelaars van de Lasai 22GL voor ogen hadden. Het initiatief kwam van een specialist in zonnepanelen, die vervolgens topontwerper Gonzalo Redondo inschakelde. Deze volledig elektrisch aangedreven boot van nog geen zeven meter lang haalt weliswaar een topsnelheid van 15 knopen, maar is vooral bedoeld om met maximaal zes personen aan boord ontspannen op lage snelheid van het water te genieten. In de boegsectie is het puur genieten rond de vaste tafel, en op het achterdek is plaats gereserveerd voor een heus zonnebed.

Schaduw

De stuurman en navigator vinden schaduw onder de grote hardtop, waarvan het oppervlak volledig wordt ingenomen door een zonnepaneel van 800 Wp. Dankzij deze stroombron gebruikt de Lasai bij een snelheid van 2 knopen geen energie uit de accu’s. Bij 4,5 knopen vraagt de boot slechts 1,3 kW. Bij een snelheid van 6 knopen kun je maar liefst 17 uur achtereen varen totdat de accu’s voor 90% zijn ontladen. Wij vonden 8 knopen een ideale kruissnelheid, waarbij de stroomafname met 13,2 kW nog steeds laag bleef. Dit geldt ook voor het geluidsniveau. Het maximale toerental bedraagt 2.900, wat zorgt voor een topsnelheid van bijna 15 knopen. Wij sluiten ons graag aan bij de ‘Lasai’-filosofie van de werf, want boven de 10 knopen begint dit bootje onvoorspelbaar vaargedrag te vertonen. Maar indien begrensd, is de Lasai 22GL ook geschikt voor beginnende watersporters.

Conclusie

De Lasai 22GL onderscheidt zich door haar ongekend zuinige energieconsumptie en hoge afwerkingsniveau. Onder de 10 knopen is het ronduit prettig varen, al moet worden opgemerkt dat de Lasai tijdens langzaam genomen bochten in de tegenovergestelde richting helt. Ietwat onnatuurlijk… Dankzij de aanwezigheid van twee motoren is manoeuvreren echter een eitje. Naar alle waarschijnlijkheid komt de werf tijdens Boot Düsseldorf 2025 met een model rond de 30 voet.

Techspecs Lasai 22GL

Lengte over alles: 6,80 meter
Breedte: 2,22 meter
Waterverplaatsing: 980 kg zonder hardtop
Motorisering: 2 x 15 kW Aquamot
Batterij: 30 kW standaard, 60 kW optioneel
CE Categorie: C
Prijs: vanaf €107.690
Werf: Lasai, Amorebieta-Etxano, Spanje
Dealer: nautic-yachting.com (Duitsland)

Bekijk meer profielen zoals deze in de nieuwste Nautique!

Motorjachten
  • Alfred J. Boer