Elektrisch varen in 2025 Amsterdam verplicht? Dit betekent de invoering van de uitstootvrije zone voor de pleziervaart

Vanaf 2025 geldt in Amsterdam een uitstootvrije zone, wat betekent dat recreatieboten op de grachten uitstootvrij moeten varen. Dit maakt deel uit van de plannen voor schonere lucht en minder CO₂-uitstoot.

Amsterdam

Vanaf 2025 zet Amsterdam een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst door een uitstootvrije zone in te voeren. Deze maatregel, onderdeel van het bredere programma voor schone lucht en het terugdringen van de CO2-uitstoot, heeft verstrekkende gevolgen voor zowel het wegverkeer als de pleziervaart in de stad. Voor liefhebbers van de Amsterdamse grachten betekent dit dat ook de recreatieve scheepvaart moet overstappen op uitstootvrije aandrijving. Maar wat houdt dit precies in, en wat betekent dit voor bootbezitters en bezoekers?

Wat is een uitstootvrije zone?

Een uitstootvrije zone is een gebied waar alleen voertuigen en vaartuigen zonder uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2 en stikstofoxiden, zijn toegestaan. Voor Amsterdam betekent dit dat traditionele motorvoertuigen en boten op fossiele brandstoffen niet meer in de stad mogen rijden of varen. De stad wil hiermee bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en haar doelstellingen voor klimaatneutraliteit in 2050 realiseren.

*De bovenstaande kaart toont de zone die Gemeente Amsterdam voornemens is uitstootvrij te maken vanaf 2025. Bron: https://kaart.amsterdam.nl/milieuzones-verkeer-amsterdam#52.3395/4.7296/52.4012/5.0571/brt/24530// 

Wat betekent dit voor de pleziervaart? 

Vanaf 2025 moeten alle pleziervaartuigen in Amsterdam uitstootvrij zijn. Dit betekent dat boten die varen op benzine of diesel niet meer welkom zijn in de grachten. Eigenaren van deze boten zullen moeten overstappen op elektrische aandrijving of andere uitstootvrije technologieën, zoals waterstof. Deze regel geldt niet alleen voor commerciële rondvaartboten, maar ook voor particuliere bootbezitters.

Doorvaren nog wel mogelijk 

Betekent dit nu dat je als bezitter van een boot met verbrandingsmotor Amsterdam niet meer doorkunt? Nee, als Amsterdam op de route ligt, is dat geen probleem er zijn namelijk enkele vaarwegen uitgezonderd, namelijk;

- Vanaf Amstelveen in de richting van Amstedam Noord / IJsselmeer

Kostverlorenvaartroute: Westerkanaal - Singelgracht - Kattensloot - Kostverlorenvaart - Schinkel - Nieuwe Meer

- Vanaf Ouderkerk in de richting van Amstedam Noord / IJsselmeer

Amstelroute: Oosterdok - Schippersgracht - Nieuwe Herengracht - Amstel

- De westelijke Singelgracht van Kattensloot tot Hugo de Grootgracht

- De Oostelijke Eilanden en de Nieuwe Vaart

- Het deel in de westelijke Singelgracht van Kattensloot tot Hugo de Grootgracht

Zo kan je Amsterdam nog wel doorvaren, als het op de route ligt. Je kunt alleen niet meer de Grachtengordel op met een verbrandingsmotor. Als je alsnog de Grachtengordel wilt bewonderen zou u of een elektrisch bootje moeten huren, of kiezen uit één van de vele rondvaartmogelijkheden.

Overgangsregeling voor bestaande boten

Voor boten met verbrandingsmotoren die vóór de invoering van de uitstootvrije zone al in de binnenstad afgemeerd liggen, komt er een overgangsregeling. Deze regeling geeft eigenaren extra tijd om hun boot aan te passen aan de nieuwe eisen of om een nieuwe uitstootvrije boot aan te schaffen. De exacte duur van deze overgangsperiode is nog afhankelijk van de definitieve besluitvorming, maar de gemeente geeft aan dat deze regeling bedoeld is om bootbezitters te ontzorgen en hen financieel en praktisch tegemoet te komen. Tijdens de overgangsperiode blijft het echter verplicht om gebruik te maken van ligplaatsen die binnen het vergunningensysteem vallen, en moeten eigenaren kunnen aantonen dat ze actief werken aan de overstap naar uitstootvrije aandrijving.

Uitdagingen voor bootbezitters 

De overgang naar uitstootvrije pleziervaart brengt een aantal uitdagingen met zich mee voor bootbezitters:

Ombouwen of vervangen: Bootbezitters hebben de keuze om hun huidige boot om te bouwen naar een elektrische aandrijving of een nieuwe uitstootvrije boot aan te schaffen. Hoewel er subsidies beschikbaar zijn, kunnen de kosten voor deze overgang aanzienlijk zijn.

Laadinfrastructuur: Voor elektrische boten is een goed netwerk van laadpunten essentieel. Amsterdam werkt aan het uitbreiden van de laadfaciliteiten langs de grachten, maar de vraag blijft of dit netwerk voldoende capaciteit zal hebben voor de toegenomen behoefte.

Regelgeving en handhaving: Eigenaren zullen ervoor moeten zorgen dat hun boten tijdig aan de nieuwe regelgeving voldoen. Het niet naleven van de regels kan leiden tot boetes of een vaarverbod.

Voordelen van een uitstootvrije pleziervaart 

Hoewel de overgang uitdagingen met zich meebrengt, zijn er ook duidelijke voordelen:

Betere luchtkwaliteit: Door het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen wordt de lucht schoner, wat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving voor bewoners en bezoekers.

Minder geluidsoverlast: Elektrische boten maken minder geluid, wat de rust in de stad ten goede komt.

Duurzaamheid: De maatregel sluit aan bij de ambitie van Amsterdam om een koploper te zijn in duurzame stedelijke ontwikkeling.

Hoe bereidt Amsterdam zich voor? 

De gemeente Amsterdam biedt verschillende ondersteunende maatregelen om de overgang naar uitstootvrije pleziervaart te vergemakkelijken. Zo zijn er subsidieregelingen voor het ombouwen van boten en worden er extra laadpunten geïnstalleerd. Daarnaast wordt er gewerkt aan bewustwordingscampagnes om bootbezitters tijdig te informeren over de veranderingen.

Toekomst van de grachten

De invoering van de uitstootvrije zone markeert een nieuw tijdperk voor de Amsterdamse grachten. Het is een stap richting een duurzamere en schonere stad, waarin recreatie hand in hand gaat met milieubescherming. Voor bootliefhebbers betekent dit dat zij diep in de buidel zullen moeten tasten om hun hobby in de toekomst voor te kunnen zetten binnen de stadsgrenzen.

Kortom, de maatregel brengt veranderingen met zich mee, maar biedt ook mogelijkheden om Amsterdam nog mooier en leefbaarder te maken. Het is nu aan bootbezitters, ondernemers en de gemeente om samen de grachten van de toekomst vorm te geven.

Op het water
  • Adobe Stock, Gemeente Amsterdam