Superjachtpersoneel gooit miljoenen kunstwerk in de prullenbak

Wanneer je denkt aan superjachten, denk je waarschijnlijk aan luxe zwembaden, glinsterende interieurs en adembenemende uitzichten op zee. Maar deze drijvende paleizen fungeren steeds vaker als privé-galerijen voor zeldzame kunstwerken? Maarja, dat gaat soms ook mis.

prullenbak

Recentelijk deed zich een pijnlijke blunder voor aan boord van een superjacht. Een origineel kunstwerk van Andy Warhol, een ‘Brillo Box’ ter waarde van maar liefst 3 miljoen dollar, belandde bijna in de prullenbak. De bemanning dacht dat het een oversized verpakking van schoonmaakproducten was en gooide het nietsvermoedend weg. Het incident roept de vraag op: hoe belangrijk is het dat jachtcrews de waarde van deze kunstwerken begrijpen?

Warhol en zijn Brillo Box

Andy Warhol staat bekend als de koning van de Pop Art en bracht in de jaren ’60 alledaagse producten naar het kunstwereldje. Zijn Brillo Box-sculpturen, houten replica’s van Brillo-dozen, werden destijds voor slechts $3 verkocht, maar zijn nu miljoenen waard. Het lijkt ironisch dat Warhol’s kunst, geïnspireerd door verpakkingen, zo authentiek overkwam dat een onwetende bemanning het als een ‘echte’ doos Brillo pads zag.

Risico van kunst aan boord

Kunst aan boord is niet zonder risico's. Met kunstwerken van miljoenen dollars op deze drijvende kunstmusea, hangt er een zware verantwoordelijkheid aan kennis en zorg. Verhalen als die van Warhol’s Brillo Box zijn geen zeldzaamheid. Ook een beroemde Jean-Michel Basquiat raakte bijna beschadigd toen kinderen van een miljardair ermee gingen spelen. Dit leidde uiteindelijk tot een peperdure restauratie.

Kostbare fout

Dit soort kostbare fouten kunnen worden voorkomen door basisopleiding over kunst aan boord. Voor veel eigenaren is het een opluchting als de crew weet om te gaan met schilderijen, beeldhouwwerken en andere waardevolle objecten. Uiteindelijk kan zo’n kunstkennis het verschil maken tussen een veilige reis of een financiële nachtmerrie.

Van Warhol in de afvalbak tot Basquiat die bijna onherstelbaar beschadigd raakt – het is duidelijk dat kunst en water niet altijd even makkelijk samen gaan. Maar met de juiste voorbereiding en opleiding kunnen eigenaren blijven genieten van hun kostbare kunstwerken. Zelfs op de golven.

Fine line

Dit incident doet denken aan eerdere ongelukkige momenten waarbij kunstwerken onbedoeld ten prooi vielen aan overijverige medewerkers. Recentelijk heeft een medewerker van een Nederlands museum per ongeluk een kunstwerk in de prullenbak gegooid, omdat het leek op twee lege bierblikjes. Het werk, All the Good Times We Spent Together van de Franse kunstenaar Alexandre Lavet, was zorgvuldig beschilderd om op echte afgedankte blikjes te lijken en symboliseerde dierbare momenten met vrienden.

In 2023 at een man in een galerie in Seoul een banaan op die aan de muur was geplakt als onderdeel van een installatie van de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan, omdat hij naar eigen zeggen "honger had". In 2011 werd in Duitsland een modern kunstwerk van Martin Kippenberger, gewaardeerd op ruim 800.000 euro, vernield toen een schoonmaker dacht dat een vlek op het kunstwerk vuil was en het grondig schoonmaakte. Beide incidenten illustreren de kwetsbaarheid van kunstwerken en de fine line tussen alledaags afval en waardevolle kunst.

Superjachten
  • GiorgioMorara / Adobe Stock