Detentie van 58m superjacht Phi: financiële verliezen en milieurisico’s in Londen

Het 58,5 meter lange superjacht Phi is sinds 2022 in Londen vastgehouden, met hoge kosten en verslechterde staat. Kapitein Guy Booth wijst op de juridische strijd van de eigenaar, die financiële en emotionele stress ervaart.

Phi

Het 58,5 meter lange superjacht Phi, dat sinds 2022 in Londen is vastgehouden, blijft onderwerp van een langdurige juridische strijd. Kapitein Guy Booth heeft zich uitgesproken over de toenemende risico's die gepaard gaan met de detentie van het jacht. Het schip werd destijds werd ingehouden op basis van de nieuwe sanctiewetgeving die volgde op de Russische invasie van Oekraïne. Sindsdien kost de situatie de eigenaar meer dan £11 miljoen.

Juridische strijd en financiële lasten

In augustus 2023 werd een beroep tegen de detentie van Phi gedaan. Het argument was dat de eigenaar, van Russische nationaliteit, nooit op enige sanctielijst heeft gestaan. Dit beroep werd in maart 2024 door het Britse Hof van Beroep afgewezen. Hierbij werd vastgesteld dat "direct of indirect, een [rijke Rus] waarschijnlijk heeft geprofiteerd van het Russische regime."

Booth wijst op de problemen die de detentie met zich meebrengt: "Phi krijgt maandelijks ongewenst bezoek van het publiek, heeft belangrijke verzekeringen laten verlopen en loopt het risico om haar classificatie te verliezen en haar operationele certificaten ongeldig te laten worden. Het jacht heeft specifieke hellingbedden nodig voor het droogdok, die alleen beschikbaar zijn bij de faciliteiten van Royal Huisman in Nederland. De volgende keuring staat gepland voor december 2024."

Ontwerpelementen en toekomstige verliezen

Phi, dat in 2021 is opgeleverd, is ontworpen door Cor D. Rover, met een interieur van Lawson Robb. Het jacht heeft onder andere een "penthouse appartement" op de bovenste verdieping voor de eigenaar en een gepatenteerd DEPP-zwembad dat het gebruik van zoet water vermindert door het water te verwarmen en te behandelen wanneer het zwembad niet in gebruik is.

Booth benadrukt de enorme financiële gevolgen van de detentie: "Het jacht heeft geen enkel inkomen gegenereerd – wat de bedoeling was – en de eigenaar heeft het slechts een of twee keer gezien, nooit in een afgewerkte staat. Phi heeft hem alleen maar hoofdpijn en financiële en emotionele stress gebracht."

Tot op heden is er geen officiële update over de toekomst van Phi sinds het afwijzen van het beroep in maart 2024. De voortdurende detentie roept vragen op over de effecten op zowel het jacht zelf als de bredere omgeving in Londen.

Nieuws
  • BOAT international
  • Adobe Stock