/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2024%2F10%2FEIkkn7BybY2YWb1729842780.jpg)
In de havenstad Baltimore werd eind maart een rustige dag bruut verstoord toen het containerschip Dali tegen de Francis Scott Key Bridge botste. De enorme klap leidde niet alleen tot miljoenen aan schade, maar ook tot een heftige juridische strijd. Nu is er een opvallende schikking bereikt: de eigenaar en exploitant van het schip, Grace Ocean Private Limited en Synergy Marine Pte Ltd, betalen ruim 100 miljoen dollar (92 miljoen euro) aan de Amerikaanse staat om de opruimkosten te dekken. Toch blijft de vraag of dit het einde is van de gevolgen voor de verantwoordelijken.
Rampzalige gevolgen en snelle schikking
De botsing, die plaatsvond toen het stuurloze schip de haven verliet, veroorzaakte een totale chaos. Een deel van de brug stortte in, wat het leven van zes brugwerkers kostte. Bovendien blokkeerde het puin de vaarweg, waardoor de haven van Baltimore wekenlang onbereikbaar was voor scheepvaart. Volgens berekeningen was de inkomstenderving $15 miljoen per dag. Pas na twee maanden kon de vaarroute weer volledig worden heropend.
Wat opmerkelijk is, is hoe snel de schikking tussen de bedrijven en het ministerie van Justitie tot stand kwam. Een Amerikaanse hoogleraar benadrukte dat dit in zulke complexe zaken zeldzaam is en dat het wijst op sterk bewijs van nalatigheid. Door de schikking kunnen Amerikaanse belastingbetalers opgelucht ademhalen: de kosten komen immers terecht bij de verantwoordelijken en niet bij hen.
Meer dan alleen technische problemen
Volgens aanklagers lag het probleem niet alleen bij technische mankementen. Het ministerie van Justitie stelt dat de elektrische en mechanische systemen slecht waren onderhouden en dat de bemanning ernstige fouten maakte. Een goed getrainde bemanning en betere onderhoudsmaatregelen hadden de ramp mogelijk kunnen voorkomen, aldus het ministerie.
Miljardenclaim voor nieuwe brug in het verschiet
Hoewel de huidige schikking enkel de opruimkosten dekt, loopt er ook nog een andere, veel grotere claim. De staat Maryland heeft namelijk een rechtszaak aangespannen om de kosten van de bouw van een nieuwe brug te verhalen op de eigenaar en exploitant. Met een geschatte prijs van twee miljard euro hangt hen een nog grotere financiële last boven het hoofd.
Verdere aanklachten in het vooruitzicht
Het lijkt er echter niet op dat Grace Ocean Private Limited en Synergy Marine Pte Ltd de rechtszaal snel zullen verlaten. Naast de kosten voor de nieuwe brug en de families van de slachtoffers die schadevergoedingen eisen, kunnen ook bedrijven die economisch verlies leden door de stremming claims indienen. De FBI onderzoekt bovendien of er strafrechtelijke vervolging mogelijk is tegen de betrokkenen. De juridische nasleep is daarmee verre van over.
Ongekende impact op scheepvaart en infrastructuur
De impact van deze botsing is enorm, niet alleen voor de directe betrokkenen, maar ook voor de scheepvaart en infrastructuur van Baltimore. Het incident benadrukt het belang van goed onderhoud en training binnen de scheepvaartindustrie, om rampen van deze schaal te voorkomen. Of de schikking en de verdere rechtszaken voldoende zijn om de veiligheidsnormen te verhogen, zal de toekomst moeten uitwijzen.
- Adobe Stock