/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2024%2F10%2FlJfN4dAwUFQBuo1729763993.jpg)
Het blijkt een regelrechte déjà vu: van buiten is er namelijk geen enkel verschil op te merken met de 305 Drophead van toen. En profil oogt deze Zweedse mooi slank met een relatief ver in het boord doorlopend windscherm dat de passagiers in de grote kuip optimaal beschermt tegen water en wind. Maar met de haren in de wind is ook mogelijk: op het voordek bieden stevige rvs-beugels veilige houvast. De Nimbus 305 Drophead E-power voorziet in twee aparte zitgroepen: van een daarvan kan een deel van de treinzit worden omgeklapt waardoor een tweezits meevaarbank ontstaat. De stuurstand is, zoals we gewend zijn van Nimbus, perfect verzorgd met een 9” Simrad touchscreen plotter en biedt ook langere personen comfort. Het uitzicht rondom is onbelemmerd. Een paar treden lager in het voorschip bedachten de ontwerpers een V-kooi die, met behulp van vulkussens, met gemak kan worden omgetoverd tot een ruim tweepersoonsbed. Nimbus biedt als alternatief ook een onder een hoek geplaatst bed waarvoor geen vulkussens nodig zijn.
Prettige bijvangst
Onder de kuip bevindt zich de aantrekkelijke gastenhut (met deels stahoogte). Deze hut is bovendien een speelparadijsje voor de kinderen. Uiteraard is ook voorzien in een luxe natte cel met gescheiden douche en een toilet dat schuilgaat onder een deksel dat tegelijkertijd dienstdoet als extra aflegruimte. Ook de romp is identiek aan die van de Nimbus 305 Drophead dieselversie en kenmerkt zich door een diepe V die naar achter toe vlak wegloopt. De schroef is in een halve tunnel geplaatst en zorgt ervoor dat de boot ongeacht de snelheid nagenoeg vlak blijft. Deze elektrisch aangedreven 305 DH loopt maximaal 17 kilometer per uur en zal dus niet kunnen planeren, maar in dit geval ligt de focus voornamelijk op een milieuvriendelijke manier van varen mét als prettige bijvangst een minimale hekgolf bij welke snelheid dan ook. De boegschroef is standaard, de aanwezige hekschroef is een extra. Bij een snelheid van 7,5 km/u ‘vreet’ de Deep Blue i-motor slechts 3,6kW stroom, waarmee non stop 16 uur kan worden gevaren met een bereik van 130 km. Bij een snelheid van 10 km/u gaat het stroomverbruik enigszins oplopen tot 9,6kW, nog altijd goed voor een bereik van 65 vaarkilometers.

Conclusie
De Nimbus 305 Drophead 305 E-power is een aantrekkelijke optie voor de veeleisende, al dan niet beginnende watersporter. Het jacht is degelijk gebouwd en het afwerkingsniveau is hoog. Ondanks de bescheiden lengte is er genoeg leefruimte voor twee koppels en de vaareigenschappen zijn ronduit prima. Ondanks het efficiënte energieverbruik adviseren wij te kiezen voor een extra Deep Blue Battery.

Techspecs
Lengte over alles: 10,07 meter
Breedte: 3,25 meter
Diepgang: 0,90 meter
Doorvaarthoogte: 2,26 meter (2,65 meter met sprayhood)
Waterverplaatsing: 4.025 kg
Motorisering: Torqeedo Deep Blue 50i 1.400 rpm
Batterij: 2 x 40 kWh Deep Blue BMW i3
CE Categorie: B
Prijs: €423.280 incl. btw (prijs testschip)
Werf: Nimbus Boats, Zweden
Dealer: De Vaart Yachting, Lelystad
Internet: devaartyachting.com
Plus: Ongekende stilte, uitstekende vaareigenschappen
Min: Stevige prijs, standaard batterij aan krappe kant
Dit profiel en vergelijkbare artikelen zijn te lezen in Nautique
- Alfred J. Boer