Vri-Jon Contessa 42 AC: smaakvolle smaragdgroene verschijning

Naast de Classic en One Of’s bouwt DSA Yachts in het Overijsselse Ossenzijl al vele decennia Vri-Jon Contessa’s in meerdere uitvoeringen. Uiteraard is het palet aan evolutie onderhevig, maar het DNA blijft duidelijk herkenbaar. De smaragdgroene Vri-Jon Contessa 42 AC is hiervan een treffend voorbeeld.

Vri-Jon

Keuzevrijheid staat bij Patrick Jonas van DSA Yachts hoog in het vaandel, en dit geldt niet in de laatste plaats voor het onderwerp van dit scheepsprofiel. De eigenaar van deze Vri-Jon Contessa had een aantal specifieke wensen – zoals de op het eerste gezicht vrij ongebruikelijke keuze van donkergroene metaallak en zwart voor de romp en de opbouw. Akkoord, over smaak valt niet te twisten, maar de gekozen kleurencombinatie geeft het bijna 13 meter lange motorjacht een nóg chiquere sfeer dan zij reeds vanuit het ontwerp uitstraalt. We zien een brede zwarte band onder de beschermende RVS schuurlijst die de patrijspoorten enigszins camoufleert, een zwarte pet, een zwart relingkleed en een dito cabrioletkap.

Los van de eerder benoemde chique uitstraling, zorgen de zwarte elementen er ook voor dat de totale hoogte van de opbouw optisch lager lijkt; al met al een goede keuze. AC staat voor Aft Cabin; deze is voorzien van fraaie, parallelvormige donkere ramen in het boord en een groot raam annex vluchtluik in de spiegel van waaruit je over het zwemplatform de meerkoetjes langs ziet zwemmen. Vri-Jons kenmerken zich door een stalen knikspant romp met een dikte van 5mm; die van de opbouw meet 4mm. De werf biedt de 42 AC standaard aan met een Yanmar 4JH110 dieselmotor, maar de eigenaar van ons testschip heeft de voorkeur aan een 150pk sterke Mercury krachtbron gegeven. Door de geringe diepte van het testwater in de onmiddellijke omgeving van DSA Yachts komt de meerwaarde hiervan niet tot uiting, maar met een paar meter water extra onder de kiel is dit ongetwijfeld een ander verhaal. Niettemin zal dit jacht ook met de eerdergenoemde standaard Yanmar motor goed presteren.

Axium Plus schermen 

Via de handige schuifopening in de 38 millimeter dikke zeerailing die in beide boorden aanwezig is, stappen we aan boord en belanden op het met Flexiteek beklede kampagnedek. De aantrekkelijk vormgegeven stuurstand is centraal geplaatst. Onhandig tijdens het aanmeren? Nee hoor, want deze Vri-Jon Contessa 42 AC laat zich met behulp van de draadloze afstandsbediening – ongeacht de positie – probleemloos dirigeren. We zullen tijdens onze verkenning nog meer ontwerp- en bouwtechnische hoogstandjes tegenkomen, maar ronduit opvallend is de superjacht-achtige ‘werkplek’ van de eigenaar. Immers, naast het stuurwiel steken consoles uit: links met de momentschakelaars van de boeg- en hekschroef en rechts de elektronische afstandsbediening van de Mercury-krachtbron. De ruimte tussen stuurwiel en consoles is aan de krappe kant, maar het geheel oogt echter fraai en is verder ergonomisch in orde.

Toch is het ons een raadsel hoe de lasser de door Patrick Jonas bedachte ronde vormen uit staalplaat heeft kunnen creëren, maar dit geldt ook voor vele andere onderdelen aan boord. Voor het ‘less is more’ dashboard maakte de werf gebruik van fraai carbon materiaal waarin twee Raymarine Axiom Plus 12” aanraakschermen zijn geïntegreerd. In het horizontale vlak zien we slechts drie Carling schakelaars voor essentiële functies, het display van de stuurautomaat en de Fusion radio. Alle overige virtuele schakelaars zijn ondergebracht in een van de vrij indeelbare Axiom Plus schermen. Zoals eerder omschreven, heeft de eigenaar van deze Vri-Jon 42 AC tevens de beschikking over een klein formaat draadloze RMC-afstandsbediening, waarmee hij zijn kostbare bezit zonder enige stress in zijn eentje kan varen. Je kunt hiermee zelfs verantwoord van boord stappen en de landvasten beleggen. Makkelijker wordt het echt niet! Achter de stuurstand is voorzien in een U-vormige bank waarvan de diamant gestikte stoffering gelijk is aan die van de kapiteinsstoel. Over werkelijk alles is goed nagedacht.

Thuisformaat inductieplaat

Het is een slimme oplossing: in de zwarte cabrioletkap zijn vakkundig genaaide ronde ‘raampjes’ opgenomen, waardoor de in de radarbeugel gemonteerde led-lichten ook in gesloten toestand hun licht over het dek kunnen laten schijnen. Van buiten valt het niet zo op, maar eenmaal afgedaald in de salon ontdekken we een enorm glasoppervlak dat een uitstekend zicht naar buiten biedt en tegelijkertijd veel natuurlijk licht binnenlaat. Aan bakboord zien we een comfortabele L-vormige bank voorzien van indirecte led-‘Courtesy lights’ en een drietal hockers. Hier tegenover vinden we een uitgebreide galley met veel aflegruimte en een prachtig antracietkleurig hardstenen werkblad. Ook is voorzien in een ‘thuisformaat’ inductiekookplaat met ingebouwd afzuigsysteem. Sinds jaar en dag besteedt DSA Yachts het scheepstimmerwerk uit aan een naburige specialist die zijn vak zonder twijfel goed verstaat. Als je met een micrometer de naden van de talloze deurtjes en lades (met blinde sluiting) zou opmeten, dan zou je merken dat de tolerantie verwaarloosbaar is; echt vakwerk.

In de salon, maar ook in alle andere vertrekken, is meer dan voldoende stahoogte aanwezig; goed nieuws voor de langere pleziervaarders onder ons. En over vertrekken gesproken: Jonas en zijn team denken graag mee over welke indeling of uitrusting het beste zou passen bij de toekomstige eigenaar. Zo treffen wij in het testschip een extra grote koelkast – er staat een tweede exemplaar vlak bij de gastenhut – en een volwaardige oven/magnetron van Siemens aan. Om de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk te kunnen benutten is de gastenhut in het voorschip voorzien van een ruimtebesparende schuifdeur. Een luxe uitgevoerde natte cel met hoogwaardig design sanitair maakt het geheel compleet. Uiteraard is het ook in de eigenaarshut met en-suite badkamer uitermate goed toeven. Vanzelfsprekend is voorzien in een gescheiden douche met ruime stahoogte. Door het totaal aan comfortverhogende, maar daarnaast energieverbruikende zaken aan boord is de aanwezigheid van een Fisher Panda-generator geen overbodige luxe. Mede dankzij deze voorziening is deze Vri-Jon Contessa 42 AC nauwelijks afhankelijk van walstroom. Daarnaast zijn de brandstof-, drinkwater- en afvalwatertanks qua inhoud berekend op een langer verblijf buiten de box.

Koersvastheid

In lijn met onze eerdere ervaringen met DSA Yachts zijn de technische installaties vakkundig aangelegd met oog voor detail. Zo is de aanblik van de machinekamer voor de ware liefhebber gelijk aan die van een kind in een snoepwinkel. Het enige punt van kritiek van uw testredacteur betreft het ontbreken van een magnetische deurhouder bij de eigenaarshut; een omissie waarvan de oplossing zo simpel als wat is. Helaas minder simpel is de mogelijkheid om een jacht als dit in de onmiddellijke omgeving van de Vri-Jon-werf goed aan de tand te kunnen voelen. Immers, gemiddeld meten we slechts 1,5 meter water onder de kiel… geen ideale habitat voor een B-gecertificeerd jacht. Hoe graag zouden wij deze Vri-Jon Contessa dan ook buitengaats varen, van bijvoorbeeld Harlingen naar een van de Duitse Waddeneilanden.

Enfin, we roeien met de riemen die we hebben en proberen onze standaardmetingen zo goed mogelijk uit te voeren. Wij zijn met vier personen aan boord, de buitentemperatuur is 9ºC en er staat een kleine 3 Bft wind. Wat al snel duidelijk wordt, is dat de koersvastheid op de smalle Linde bij relatief lage snelheden ronduit goed is en het stuurgevoel met de juiste weerstand prettig. Ook de autopilot doet zijn werk naar behoren en als we een aantal kilometers hebben gevaren en onze metingen hebben gedaan, keren we de Vri-Jon Contessa 42 AC om haar as met gebruikmaking van de boeg- en hekschroef en varen terug naar de haven. Laten wij trouwens niet vergeten te melden dat het geluidsniveau bij verschillende toerentallen ronduit plezierig is; storende trillingen, piepjes of kraakjes zijn niet aan de orde. De eerlijkheid gebiedt ons uiteraard wel te zeggen dat de testcondities in dit geval te gemakkelijk waren om hierover een gefundeerd oordeel te kunnen vellen, maar gelet op onze eerdere ervaring met Contessa’s zit dat wel goed.

Conclusie

Vri-Jon Contessa’s doen het goed op de tweedehandsmarkt en dit is mede te danken aan de tijdloze ontwerpen van deze jachten. De Contessa 42 AC getuigt van een aantrekkelijk, eigentijds en tegelijkertijd tijdloos design, en de enigszins bijzondere kleurkeuze van de eigenaar is wat ons betreft een schot in de roos. De afwerking is uitstekend en de vaareigenschappen zijn prima. Al dan niet met gasten aan boord is een comfortabel verblijf gegarandeerd, ook tijdens langere reizen, en dankzij het feit dat DSA Yachts louter gebruik maakt van eersteklas materialen, en bovendien een hoogwaardig verfsysteem toepast, zullen de onderhoudskosten binnen de perken blijven.

Techspecs Vri-Jon Contessa 42 AC

Ontwerp: Patrick Jonas i.s.m. Smeding Jachtservice

Werf: DSA Yachts, Ossenzijl

Bouwmateriaal: staal

Lengte over alles: 12,46 meter

Romplengte: 4,20 meter

Breedte: 4,20 meter

Diepgang: 1,15 meter

Waterverplaatsing: 13.500 kg

Voortstuwing: 1 x Yanmar 4JH10 (110 pk) testschip: Mercury 150 pk diesel

Verswatercapaciteit: 600 liter

Brandstofcapaciteit: 800 liter

Vuilwatertank: 150 liter

Hutten: 2

Slaapplaatsen: 4 vast, 2 extra

CE-keurmerk: B

Prijs: vanaf €514.440

Website: vri-jon.nl

Voor meer profielen als deze, lees Nautique

Motorjachten
  • DSA Yachts, Alfred J. Boer