De scheepswerf van Wauquiez is, in tegenstelling tot de grotere Franse botenfabrieken, niet gevestigd aan de Atlantische oceaan. Men vindt deze werf in het rustieke dorpje Neuville-en-Ferrain, op een steenworp afstand van de Belgische grens bij Wevelgem. Vooral de Centurions die Henri Wauquiez hier sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw bouwde, waren altijd erg gewild. Wanneer je, zoals ondergetekende, vaak nieuwsgierig langs de steigers in Mediterrane jachthavens slentert kom je deze Centurions nog regelmatig tegen. Maar ook recentere modellen van de werf werden populair: zo zijn de Pilot Saloon 48 en 58 de afgelopen jaren echte bestsellers. En ook dit jaar zal de werf in Cannes veel aandacht trekken met een heel bijzondere Wauquiez 55.
Kwaliteit over kwantiteit
Vroeger was de werf onderdeel van de Groupe Beneteau maar Wauquiez voelde niets voor de massaproductie en de seriebouw. Zij wilden bescheiden aantallen blijven bouwen en daarbij vooral het accent leggen op kwaliteit. De focus van de werf ligt sindsdien vooral op de modellen die bij Wauquiez 'Pilot Saloon', afgekort PS, heten (PS 48 en 58). Deze decksaloons van Wauquiez zijn modern, comfortabel en solide. De klanten die interesse hebben in een Wauquiez zijn veelal mensen die genoeg vrije tijd hebben en dus langer aan boord willen verblijven. Ze maken graag grote tochten en hebben daarbij een heel divers vaargebied. Uiteraard zoeken ze daarvoor een schip dat handzaam, comfortabel en solide is, en waar geen extra bemanning voor nodig is.
Opzienbarende indeling
De nieuwe 55-voeter voldoen hier zeker aan en is eigenlijk, qua ruimte en comfort, een duidelijk antwoord op de populariteit van multihulls. En profil lijkt het jacht, met zijn opvallende vloeiende lijn en boegspriet, zelfs op de nieuwste catamarans. Dit is niet toevallig: Marc Lombard, die ook de catamarans van Nautitech, Privilege en de Neel Trimarans ontwierp, tekende ook voor deze Wauquiez 55. Een nadere beschouwing leert ons dat de indeling van deze Wauquiez 55 voor een monohull uniek is te noemen. Het enorme achterdek heeft een ruime beachclub, vergelijkbaar met die van een motorjacht. De (enkele) stuurstand bevindt zich verder naar voren in de stuurhut en de uiterst riante owners cabin beslaat de hele breedte van het achterschip met zelfs een eigen ingang vanaf het achterdek. Omdat het stuurwiel zo ver naar voren staat en de schootlieren zich op het achterdek bevinden, is die afstand misschien een kleine handicap voor de stuurman, maar de praktijk zal het leren.
De salon is uiteraard ruim en comfortabel. Centraal staat daar de klapkiel (optie) die ook het varen in ondiepere wateren mogelijk maakt. Het zeilplan, met twee of drie furling voorzeilen, is ook voor een kleine bemanning gemakkelijk te bedienen en de vaste overkapping van de cockpit biedt een prima bescherming tegen zon, weer en wind. Als motorisering heeft de werf gekozen voor een dubbele dieselaandrijving – ook uniek en mogelijk afgekeken bij de catamarans. Ik ben wel benieuwd welke opties voor elektrische en hybride oplossingen de werf straks biedt in Cannes. Zeker voor grote reizen is een slimme energievoorziening aan boord tegenwoordig namelijk van groot belang.
Techspecs Wauquiez 55
Website: marinawarns.nl
Ontwerp: Marc Lombard Yacht Design Group
Interieur: Stephane Roseo Design
Werf: Wauquiez Boats, 59960 Neuville-en-Ferrain, Frankrijk
Bouwmateriaal: Vacuüm laminated / carbon
Lengte over alles:: 17,58 m
Lengte romp: 16,40 m
Breedte: 5,25 m
Diepgang: 2,40 m standaard / 1,60 - 4,20 klapkiel
Ballast: 3,85 ton / 4,95 ton (klapkiel)
Waterverplaatsing: 20 ton licht / 25 ton geladen
Voortstuwing: 2 x 50 pk / 2 x 75 pk diesel
Drinkwatertanks: 720 liter
Brandstoftanks: 930 liter
Grootzeil: 86 - 91 m2
Zelfkerende fok: 35 m2
Genua: 78 m2
Hutten: 3
Slaapplaatsen: 6
Certificaat CE-keurmerk: A (Oceaan)
Prijs: Wordt later dit jaar bekend gemaakt
Informatie: Wauquiez Nederland & Duitsland, Ymedaem 3, 8722 HP Molkwerum
- Wauquiez