Harland & Wolff, de scheepswerf die meer dan een eeuw geleden de Titanic bouwde, verkeert opnieuw in zwaar weer. Het bedrijf, dat al 163 jaar bestaat, is onder bewindvoering geplaatst. Dit is vergelijkbaar met een faillissementsprocedure in Nederland.
De scheepswerf in Belfast kampt al jaren met financiële problemen. Deze zijn in de afgelopen maanden verder verergerd. Volgens Russell Downs, de interim-directeur en herstructureringsexpert, heeft het bedrijf te maken met "aanzienlijke historische verliezen". Daarnaast is het niet gelukt om langdurige financiering veilig te stellen.
Bouwers van iconische schepen
Het bedrijf staat bekend om de bouw van legendarische schepen zoals de Titanic en haar zusterschip, de Olympic. In de afgelopen decennia heeft Harland & Wolff echter moeite gehad om mee te gaan met de technologische vooruitgang in de scheepsbouw. Hoewel het bedrijf in 2019 ook onder bewindvoering stond, wist het destijds dankzij nieuwe eigenaren nog te overleven.
Opnieuw privaat eigendom?
Nu lijkt er wederom een overname op komst. Downs heeft aangegeven dat er interesse is van potentiële kopers, waaronder het Spaanse staatsbedrijf Navantia en het Britse defensiebedrijf Babcock International. Deze bedrijven zouden vooral interesse hebben in de scheepswerf in Belfast, waar de Titanic ooit werd gebouwd.
Geen steun van de overheid
Ondanks de moeilijke situatie heeft de Britse overheid geweigerd een lening van 264 miljoen dollar te verstrekken, een klap voor het bedrijf. De overheid benadrukt dat de markt de problemen van Harland & Wolff het beste kan oplossen en dat overheidsfinanciering een te groot risico voor belastinggeld zou betekenen.
Wat brengt de toekomst?
Voorlopig blijven de vier scheepswerven van Harland & Wolff operationeel, maar het is onduidelijk wat er zal gebeuren met lopende contracten, zoals de bouw van drie schepen voor de Britse marine. Wat wel vaststaat, is dat de toekomst van de scheepswerf, die ooit de Titanic voortbracht, opnieuw onzeker is.
- BBC
- Kilhan / Adobe Stock