Bayesian zinkt: zeven doden door noodweer

Het luxe superjacht Bayesian zonk voor de kust van Sicilië tijdens een onverwachte storm, waarbij zeven mensen om het leven kwamen. Onderzoek richt zich op een zeldzaam weerfenomeen als mogelijke oorzaak van de tragedie.

Bayesian

Op 19 augustus 2024 vond een tragedie plaats voor de kust van Sicilië. Het 56 meter lange superjacht Bayesian zonk tijdens een plotselinge storm, waarbij zeven mensen om het leven kwamen. Dit incident, dat experts inmiddels als een ‘black swan’ weerfenomeen beschouwen, heeft diepe indruk gemaakt op de maritieme wereld.

7 slachtoffers

Onder de slachtoffers bevinden zich enkele prominente personen, waaronder de Britse techondernemer Mike Lynch en zijn 18-jarige dochter Hannah. Ook Jonathan Bloomer, voorzitter van Morgan Stanley, en zijn vrouw Judy, alsmede het echtpaar Chris en Neda Morvillo, kwamen om het leven. Daarnaast werd de chef-kok van het jacht, Recaldo Thomas, kort na het zinken dood aangetroffen. In totaal waren er 22 mensen aan boord van het luxe jacht.

Verloop van het ongeluk

Het incident voltrok zich razendsnel. Volgens overlevenden en maritieme experts kapseisde het schip binnen enkele minuten, wat leidde tot het snel vollopen met water. Een ooggetuige verklaarde dat de Bayesian werd geraakt door een zware storm, mogelijk verergerd door een waterspout—een zeldzaam maar vernietigend weerfenomeen. Het jacht begon binnen korte tijd sterk te hellen naar stuurboord, wat uiteindelijk leidde tot de fatale zinking.

Onderzoek

Hoewel het onderzoek naar de exacte oorzaak nog loopt, blijven er veel vragen onbeantwoord. Het jacht, gebouwd door de gerenommeerde Italiaanse scheepsbouwer Perini Navi, stond bekend als robuust en veilig. Een kapitein van het zusterschip Rosehearty gaf aan dat het moeilijk te begrijpen is hoe een jacht van dit kaliber zo snel kon zinken.

Een belangrijk aandachtspunt in het onderzoek is de positie van de kiel op het moment van het ongeluk. De kiel van het schip is essentieel voor stabiliteit, maar deze kan worden ingetrokken om in ondiepe wateren te navigeren. Als de kiel was ingetrokken, zou dat de stabiliteit van het schip hebben kunnen beïnvloeden, hoewel experts benadrukken dat dit niet de enige oorzaak van de ramp kan zijn geweest.

Extreem weer

Een van de meest plausibele verklaringen is dat het ongeluk werd veroorzaakt door extreem weer, mogelijk een combinatie van zware windvlagen en een waterspout. Waterspouts—wervelwinden boven water—komen steeds vaker voor door stijgende zeetemperaturen, een gevolg van klimaatverandering. Het internationale onderzoekscentrum voor waterspouts meldde op de dag van het incident maar liefst 18 waterspouts voor de Italiaanse kust. De kans dat een waterspout een schip direct raakt, blijft echter zeer klein.

Bemanning

De bemanning slaagde erin om 15 van de 22 opvarenden in veiligheid te brengen. Het snelle handelen van de kapitein en bemanning, die noodvuurpijlen lanceerden en passagiers evacueerden, heeft volgens experts mogelijk meer slachtoffers voorkomen. Hoewel het weer wellicht een belangrijke rol speelde in het ongeluk, is het duidelijk dat de bemanning alles in het werk heeft gesteld om zoveel mogelijk levens te redden.

Nieuws
  • BBC
  • NL Beeld / PA Images