Met de 37ste America's Cup in zicht, is het Zwitserse team Alinghi Red Bull Racing bezig om de grenzen van zeiltechnologie opnieuw te definiëren. Dankzij een unieke samenwerking met Red Bull Advanced Technologies, wordt er Formule 1-expertise in aerodynamica, composietmaterialen, software en simulaties naar de wereld van het competitieve zeilen gebracht. Dit zorgt voor een transformatie van de sport, die nu wordt gezien als de 'Nautische Formule 1 Race'. Voor het eerst deelt het team inzichten in de innovatieve technologieën die hen helpen jagen op de oudste trofee in de internationale sport.
Formule 1
Alinghi Red Bull Racing, ondersteund door Red Bull Advanced Technologies, brengt een frisse wind in de America's Cup door de integratie van Formule 1-technologieën in de wereld van het zeilen. Aerodynamica, materiaalwetenschap en geavanceerde simulaties worden allemaal toegepast om sneller en wendbaarder te worden op het water. Het doel is niet alleen om mee te doen, maar om het zeilen te revolutioneren.
Designvrijheid en innovatie
De samenwerking tussen de zeilers van Alinghi en de Formule 1-ingenieurs van Red Bull Advanced Technologies heeft geleid tot aanzienlijke innovaties binnen de regels van de America's Cup. Designcoördinator Adolfo Carrau benadrukt dat de ingenieurs van Red Bull constant nieuwe uitdagingen brengen: “Hun achtergrond in Formule 1 zorgt voor frisse perspectieven die ons helpen de grenzen van wat mogelijk is te verleggen.”
Aerodynamica
Oorspronkelijk werd aangenomen dat bij de America's Cup boten vooral hydrodynamica belangrijk zou zijn. Maar doordat de AC75-monohulls vrijwel geen contact met het water hebben, is aerodynamica juist cruciaal geworden. Rob Gray, Technisch Directeur bij Red Bull Advanced Technologies, legt uit: “We waren verrast door hoe belangrijk aerodynamica bleek te zijn.”
BoatOne
Na twee jaar ontwikkeling en elf maanden bouwen in het Zwitserse Ecublens, onthulde Alinghi Red Bull Racing hun “BoatOne.” Het radicale en hoekige ontwerp van de romp, door velen omschreven als “gemeen,” is het resultaat van een natuurlijk evolutieproces tijdens de ontwikkeling van het schip. Hoewel dit niet de oorspronkelijke bedoeling was, straalt het ontwerp snelheid en agressiviteit uit.
Marcelino Botin, Hoofdontwerper van Alinghi Red Bull Racing, zegt: “We hadden niet als doel om de boot er agressief uit te laten zien, maar dat is wel hoe het is geëvolueerd. Het ziet er snel, agressief... en gemeen uit.”
Volle snelheid
Het behalen van hoge snelheden is niet zonder risico’s. De boten moeten niet alleen kunnen omgaan met botsingen met snelle tegenstanders, maar ook met cavitatie (waarbij onderdruk rondom de foils dampbellen veroorzaakt, wat de controle vermindert) en ventilatie, die plotselinge duiken op hoge snelheid kan veroorzaken.
Hier speelt de ervaring van Red Bull Advanced Technologies een grote rol. Door hun ervaring in de Formule 1 helpen ze bij het verfijnen van de romp, het verminderen van gewicht, en het verbeteren van de foils en bedieningssystemen. Zelfs de elektrische systemen van de boot profiteren van deze samenwerking, met het doel om de snelheid en kracht van Formule 1 te benutten om de ultieme zeilmachine te creëren.
Ultieme doel
Met de eerste wedstrijd tijdens de Preliminary Regatta in Barcelona van 22 tot 25 augustus, traint het team intensief en geeft continu feedback om de boot verder te verbeteren. Silvio Arrivabene, Co-General Manager van Alinghi Red Bull Racing, benadrukt dat de samenwerking sterk blijft. “We zijn gefocust op het ontgrendelen van het volledige potentieel van BoatOne. We willen de race beginnen met een winnend pakket, en daarna is het aan de race zelf.”
De visie van Alinghi Red Bull Racing en Red Bull Advanced Technologies is niet alleen om te winnen, maar om de grenzen van het zeilen te verleggen en de sport te transformeren tot een Nautische Formule 1-Race.
- Red Bull Racing
- Samo Vidic / Olaf Pignataro / Alinghi Red Bull Racing