De familie van de Franse duiker Paul-Henri Nargeolet, een van de slachtoffers van de fatale Titan-ramp, heeft een rechtszaak aangespannen tegen het Amerikaanse toerisme- en expeditiebedrijf OceanGate. Ze eisen meer dan $50.000.000 aan schadevergoeding. De aanklacht beschuldigt OceanGate van grove nalatigheid en stelt dat de vrijwaring en afstandsverklaring belangrijke risico’s met betrekking tot het ontwerp en de werking van de Titan niet hadden vermeld. Vooral de koolstofvezel romp van de onderzeeër zou volgens de aanklagers niet op integriteit zijn getest.
De Titan implosie
Op 18 juni 2023 implodeerde de Titan, een onderzeeër van 6,7 meter, tijdens een afdaling naar het wrak van de Titanic op 3.800 meter diepte. Het vaartuig, beheerd door OceanGate, vervoerde vijf passagiers die allemaal omkwamen bij de dramatische inwaartse instorting.
De slachtoffers waren de Pakistaanse investeerder Shahzada Dawood en zijn zoon Suleman, de Britse zakenman Hamish Harding, de Franse duiker Paul-Henri Nargeolet, en Stockton Rush, de CEO van OceanGate. De onderzeeër zou ongeveer tweeënhalf uur nodig hebben gehad om het Titanic-wrak te bereiken, maar verloor al snel het contact met het moeder schip, Polar Prince. Dit leidde tot een grootschalige zoekactie die wereldwijd in het nieuws kwam en de maritieme industrie op zijn kop zette.
De Amerikaanse kustwacht startte een Marine Board of Investigation (MBI) om de oorzaak van de ramp te onderzoeken. Hoewel er veel speculaties en theorieën zijn over de oorzaak van de ramp, waaronder microscopische defecten in de koolstofvezel romp, is er nog geen definitieve conclusie getrokken.
Eerder dit jaar werd een vermeende transcriptie van communicatie tussen de onderzeeër en het moeder schip als vals verklaard. Kapitein Jason D. Neubauer, voorzitter van de MBI, bevestigde dat het document nep was.
Rechtzaak
Het juridische document beschrijft ook de angstige momenten die de passagiers zouden hebben doorgemaakt voordat de onderzeeër implodeerde. Volgens de aanklagers zou het geluid van het kraken van de koolstofvezel steeds harder zijn geworden door de toenemende waterdruk. De bemanning zou, wetende dat de onderzeeër onherstelbare defecten had, mogelijk in grote angst en stress zijn omgekomen voordat de Titan uiteindelijk implodeerde. OceanGate heeft tot nu toe geweigerd om commentaar te geven op de rechtszaak, die vorige week is ingediend in King County, Washington.
Onderzoek
De Amerikaanse kustwacht opende in juni vorig jaar een onderzoek naar de Titan-ramp en richtte een Marine Board of Investigation (MBI) op om het verlies van de onderzeeër te onderzoeken. Het MBI evalueert of er nieuwe wetgeving of aanpassingen van bestaande regels nodig zijn om herhaling van dergelijke incidenten te voorkomen.
In oktober 2023 werden de overblijfselen en bewijzen van de Titan naar de VS gebracht voor verdere analyse. In november 2023 werd een gezamenlijke beoordeling van het bewijs uitgevoerd door de Amerikaanse kustwacht, NTSB, TSB en de Franse marine-onderzoeksautoriteit in Newport, Rhode Island.
Kapitein Jason Neubauer benadrukte het belang van internationale samenwerking bij het onderzoeken van maritieme ongevallen. “Onze samenwerking met NTSB, TSB en de Franse Marine Casualty Investigation Authority heeft een grondig onderzoek van dit internationale incident mogelijk gemaakt,” zei Neubauer.
Een openbare hoorzitting over de ramp staat gepland voor september 2024. Tot die tijd blijft de MBI bezig met het analyseren van bewijs en het afnemen van getuigenverklaringen.
- BOAT international
- NL Beeld / Abaca Press