Op zijn vijftiende bouwde Tjerk Hutting al zijn eerste houten zeilbootje, een Optimist. Die passie voor de jachtbouw, gecombineerd met vakmanschap, perfectie, en ondernemerschap, leidde tot het succes van Hutting Yachts. Volgend jaar viert het Nederlandse bedrijf zijn 50-jarig bestaan, een perfect moment voor Nautique om de werf te bezoeken.
Grote opdracht
Tjerk Hutting begon zijn carrière in de meubelmakerij en leerde al snel boten bouwen. In 1974 bouwde hij samen met zijn broer Henk een geoptimaliseerde Schakel, waarmee ze meerdere wedstrijden wonnen, waaronder de Sneekweek. Hierdoor stroomden de opdrachten binnen. Nu, 50 jaar later, blijft de werf een succes en introduceerden ze onlangs het gloednieuwe zeiljacht de Hutting 46.
Na het succes van de Schakel richtte Tjerk in 1975 een werf op in Akkrum. In 1979 kreeg hij de opdracht om een traditionele Regenboog te bouwen, een uitdaging die perfect bij zijn ambities paste. Deze Regenboog, Lady Ann genaamd, werd een toonbeeld van vakmanschap met haar luxe afwerking, waaronder een teakdek en mahonie interieur. Lady Ann won snel meerdere wedstrijden.
Koers verleggend
Het succes bleef groeien, en vier jaar later verhuisde de werf naar een nieuwe locatie in Grou, waar grotere zeiljachten konden worden gebouwd. Hier begon Hutting met de bouw van een 40-voet stalen S-spant, ontworpen door Dick Koopmans Senior. De succesvolle oplevering leidde tot meer opdrachten, waardoor de werf in 1993 verhuisde naar Makkum, een grotere locatie aan diep water.
Op de Hiswa te Water in 1989 presenteerde Hutting de eerste stalen Hutting 40 Stormvogel. Dit werd een groot succes, wat direct resulteerde in drie nieuwe opdrachten voor deze zeiljachten.
Bouwen in aluminium
Na de val van de Muur in 1989 werd aluminium populair in de jachtbouw vanwege zijn lichtgewicht eigenschappen. Hutting Yachts maakte van deze innovatie de standaard in hun werf. De zeiljachten worden semi custom-built op bestelling gemaakt en volledig aangepast naar de wensen van de klant. Dit nauwe klantcontact stelt Hutting in staat om het design voortdurend te optimaliseren. Klanten blijven trouw aan de werf, met vele zeiljachten die al jaren in Makkum liggen, ook na wisseling van eigenaar.
Uitgebreid assortiment
De Hutting 40 lijn breidde uit naar de Hutting 45, 50, en 54, met doorontwikkelingen gebaseerd op klantervaringen. Het aantal medewerkers groeide tot 12. De Hutting-jachten werden in de Duitse krant als de "Rolls Royce der Ozeane" beschreven, een eerbetoon aan hun elegantie en betrouwbaarheid. Ze zijn geen zeilracers, maar stoere, veilige zeiljachten voor lange tochten, waaronder expedities naar Arctische gebieden zoals de Hutting 54 Polaris.
Klassiek en modern
Hutting Yachts staat ook bekend om refits, onderhoud en reparaties. Een complex refit project was het 51ft Hoek Design Truly Classic jacht Josephine, dat van centreboard naar vaste kiel werd omgebouwd. De werf is ook actief in nieuwe ontwikkelingen, zoals de refit van het Truly Classic 56ft Hoek Design ‘Elysium’ naar een 75kW hybride installatie, in samenwerking met Stok Electric.
Jelle Hutting, zoon van Tjerk, zegt: "Zeilen is een schone manier om je te verplaatsen en met deze nieuwe ontwikkelingen wordt het nóg veiliger, stiller en comfortabeler aan boord." De nieuwste Hutting 52, een moderne aluminium zeiljacht met een karakteristiek dekhuis en een vinkiel, toont de moderne richting van Hutting Yachts.
Familiebedrijf
Hutting Yachts is een echt familiebedrijf. Tjerk's vrouw, Welmoed, verzorgt alle administratie en personeelszaken. Hun zonen, Jelle en Wietse, gaan volgend jaar de leiding overnemen. Dochter Margriet verzorgt de communicatie en marketing. "Het was altijd wel stiekem mijn wens om het bedrijf in de familie te houden," zegt Tjerk. "Dat geeft een goed gevoel voor de toekomst."
Lees het volledige interview in de Zomer Special van Nautique.
- Nautique
- Hutting Yachts