De Carib 62 krijgt vorm: hoe een idee een concept werd

Bekkers Yacht is een vrij nieuwe Nederlandse werf met op dit moment één jacht in hun vloot. Maar in 2025 zal een grote zus haar intrede maken, en Nautique mag de bouw van deze Carib 62 op de voet volgen

Carib

Dit artikel verscheen in Nautique 1 van het jaar 2024. Deze editie van Nautique is HIER te verkrijgen.

Leon Bekkers rolde direct na zijn studie tot grafisch ontwerper de jachtwereld in, eerst via zijn vader en uiteindelijk als oprichter van zijn eigen bedrijf: Bekkers Yachts. De Nederlandse werf in Heesbeen timmert sinds zijn oprichting hard aan de weg en lijkt zijn stempel op de jachtindustrie gezet te hebben met het eerste jacht van de werf; de Azur 45 (Nautique 3, 2023). Deze gloednieuwe weekender werd in 2023 opgeleverd en bleek een geweldig voorbeeld van Nederlands vakmanschap. Na het succes van de eerste telg staat er nu een compleet nieuw – en groter – jacht op de planning: de Carib 62.

De Carib 62 krijgt langzaamaan vorm

Gloednieuwe werf

In zijn vroege jeugdjaren hoorde Leon Bekkers de enthousiaste verhalen van zijn vader. Deze werkte bij bij Inoferro, een bedrijf dat hoogwaardige roestvrijstalen onderdelen maakte voor superjachten; zoals relingen, rompbeslag en trappen. Bekkers kwam dan ook al jong in aanraking met zijn passie, en het duurde niet lang voor de jonge Bekkers aan de slag ging voor ditzelfde bedrijf. Eerst werkte hij alleen als vakantiekracht, later kwam hij in vaste dienst. Ambitieus en vastberaden werkte Leon Bekkers zich op tot bedrijfsleider voor de maritieme afdeling. Het was 2016 toen hij uiteindelijk eigenaar werd van het bedrijf. Dit was voor de Brabantse ondernemer het opstapje naar de wereld van de jachtbouw: “Steeds meer kwam ik via mijn klanten in aanraking met de fascinerende wereld van de superjachtbouw. Ik zag de allerhoogste kwaliteit van de gebruikte materialen, het vakmanschap en de afwerking” – het vormde de visie en de basis voor de toekomst. Door zijn ervaring in de wereld van de jachtbouw, had Bekkers een duidelijk idee van hoe het huidige aanbod op de markt tekortschoot: “Op Ibiza zag ik hele rijen dagboten en weekenders naast elkaar liggen. Ze worden allemaal gebouwd van polyester en in serie geproduceerd. De eigenaren geven dus eigenlijk veel geld uit aan een kopie. Toen dacht ik: dat moet beter kunnen! We hebben in Nederland wereldwijd een reputatie in de bouw van ‘one-off’ hoogwaardige superjachten, dus moeten we hier ook met dezelfde kwaliteitsnormen een dagboot of weekender kunnen bouwen die volledig customized is.” Dit was het uiteindelijke zetje dat leidde tot Bekkers Yachts.

Leon Bekkers

Locatie

Bekkers Yachts bevindt zich in Heesbeen, in de buurt van Heusden. Op de werf kan het team van Bekkers aan drie jachten naast elkaar werken met een maximum van vier jachten per jaar. De reden voor een kleinere productiehal heeft te maken met exclusiviteit: “Dit zorgt ervoor dat we ons kunnen richten op het leveren van de beste kwaliteit volgens de hoogste superjachtstandaard. Met een lengte van zeventig voet is onze nieuwe werf klaar voor de toekomst wanneer we besluiten om grotere jachten aan onze portfolio toe te voegen.” De partnerbedrijven van Bekkers zitten bijna allemaal in de buurt; ze kopen lokaal: “De interieurs en bekleding worden geleverd door onze buurman Vosco jachtinterieur, even verderop zit mijn andere bedrijf, Inoferro. We maken daar al jaren hoogwaardige rvs-onderdelen voor superjachten.”

Vlaggenschip

In het segment motorjachten tot 50 voet is genoeg te koop maar het ontbrak aan de superjacht-kwaliteit. Zodoende ontstond het plan om een zeer exclusief jacht te gaan ontwerpen met een klassieke, tijdloze maar moderne – en tegelijk elegante – uitstraling. Bekkers wilde out of the box denken om een onderscheidend aluminium schip op de markt te brengen met een hoge mate van comfort en veel bewegingsruimte. Ook werd veel aandacht besteed aan geluids- en trillingsreductie door middel van het toepassen van de beste materialen. Bekkers vertelt: “Aluminium is ongeveer dertig procent lichter dan polyester, en het ontwerp is aan te passen naar de wensen van de toekomstige eigenaars; iets wat met polyesterbouw uit een mal niet mogelijk is.” Het gevolg van dit idee was het vlaggenschip van de werf: de Azur 45. Met haar 13,5 meter lengte was dit mini-superjacht een groot succes. Het vraagt flink wat lef om als nieuwe werf met een gloednieuwe weekender op de proppen te komen. Al helemaal wanneer de insteek is om in het topsegment te starten. Maar Bekkers bewees dat hij de markt kent en beschikt over een uitgebreid relatienetwerk om een succesvolle intrede te maken in de wereld van de luxe jachten. Met René van der Velden en Menno van Dijk heeft Bekkers Yachts twee grote Nederlandse namen in de arm genomen; Van der Velden heeft verschillende jachten van Moonen op zijn naam staan en Van Dijk heeft verschillende internationale prijzen in de wacht gesleept; de Azur 45 kon niet anders dan indruk maken.

De Azur 45: het vlaggenschip van de werf

Grote zus

Na het succes van de Azur 45 was het tijd voor een nieuw innovatief idee: voor weekenders in het 50 – 70 voet segment is zeker een markt en de stap van Bekkers Yachts om een grotere zus van de Azur 45 te gaan ontwikkelen is dan ook een logische. Op 9 december presenteerde Bekkers Yacht tijdens het Open Huis van de werf dan ook een gloednieuw concept: de Carib 62. Met dit jacht lanceerde de werf een groter model met de herkenbare lijn van de Azur 45, maar dan 17 voet langer. Uiteraard krijgt het jacht dezelfde hoogwaardige superjacht-eigenschappen als de 45. Ze zal beschikken over uitstekend vaarcomfort en er is wederom optimaal gebruik gemaakt van de binnenruimte: “Voor een jacht met deze lengte zijn de binnenruimten uitzonderlijk ruim en luxe ingericht. Geen compromissen qua materiaalgebruik maar alleen het beste wat er te verkrijgen is. Denk aan natuursteen voor badkamer, keuken en eethoek, zeldzame houtsoorten, handgemaakte bedden, leren meubilair met geborduurde logo’s en hoogwaardige stoffering met onder andere Alcantara.” René van der Velden tekende – net als bij de Azur 45 – voor het ontwerp. Bekkers vertelt: "Ons team is toegewijd tijdens het hele proces, van ontwerp tot oplevering en daarna. Omdat onze experts hun expertise hebben bewezen als het gaat om de bouw van superjachten, wordt de Carib 62 gekenmerkt door de hoogste kwaliteit, doorgevoerd tot in de kleinste details. Nederlands vakmanschap van de bovenste plank.”

Bekkers heeft een kleinere productiehal om exclusiviteit te waarborgen

Slim met ruimte

De nieuwe Carib 62 zal beschikken over drie luxe hutten met natte cel en een optionele crew-cabin, ze is – volgens Bekkers – het meest ruime jacht in haar klasse. En ze is net zo slim als de Azur: “Met de eigen mobiele telefoon kunnen onze klanten alle systemen aan boord bedienen. Van het ankersysteem tot de verlichting, en van de accustatus tot de airconditioning," legt Bekkers uit. "De tendergarage zorgt ervoor dat al het watersportspeelgoed bij de hand is, maar uit het zicht blijft. Daarnaast behoren een afsluitbare buitenlounge en bemanningsruimte tot de mogelijkheden."

Op maat gemaakt

De voorbereidingen voor de bouw van dit jacht zijn nu in volle gang. Voor de eerste Carib 62 is het koopcontract recentelijk ondertekend en ook dit jacht belooft weer een uniek staaltje vakmanschap te worden: de eigenaar krijgt veel ruimte voor inbreng wat betreft zijn specifieke wensen, en dat betekent dat ook elke Carib 62 anders is. Een aangepaste indeling, zowel binnen als buiten, zijn in de aluminiumbouw aan het casco makkelijk aan te meten, de kleurkeuze van de knikromp en opbouw is volledig in te richten naar de wensen van de koper. De allereerste Carib 62 gaat naar een zonnig subtropisch vaargebied en heeft daarom uiteraard standaard airconditioning. Voor een comfortabele binnenruimte kan het stuurhuis desgewenst met de glazenschuifwand worden afgesloten. De aandrijving zal worden verzorgd door 2 Volvo Penta IPS (Inboard Propulsion System) 800.

Het plan is om in april van dit jaar te gaan starten met de voorbereidingen voor het casco. Nautique mag de bouw van het jacht op de voet volgen en zal dan ook in elke komende editie een nieuwe update geven over de voortgang van het bouwproces.

Holland's Glorie
  • Bekkers Yachts / Guy Fleury / Wim Hollemans