De Vecht: echt de mooiste rivier van ons land?
Loenen
We zetten onze vaartocht voort in de richting van Loenen. Nadat we onder de brug in de N403 zijn doorgevaren, hebben we aan stuurboord de eeuwenoude Buitenplaats Vegtlust. We maken foto’s van het fraai gerestaureerde prieel met botenhuis. De dorpsbrug is weer een prachtige dubbele ophaalbrug, die ook in gesloten toestand hoog genoeg voor ons is. Als we het dorp doorvaren, passeren we aan stuurboord de Buitenplaats Oud Over, daterend van voor 1726. Op weg naar Vreeland meandert de Vecht door het landschap en genieten we van de steeds wisselende uitzichten. “Het blijft maar al die tijd prachtig, fantastisch!” zegt Marie-Anne.

Vreeland
De beide bruggen in Vreeland hoeven evenmin voor ons te worden geopend. De Van Leerbrug is alweer zo'n prachtige dubbele ophaalbrug. Even verderop hebben we aan stuurboord de theekoepel van de Buitenplaats Vrederust, die ooit is gerestaureerd door jhr. G.E. Loudon. Bij de rand van het dorp staat aan bakboord windmolen De Ruiter. Die is in 1910 opgericht op de plek van een verbrande voorganger, waarvoor een overbodig geworden poldermolen uit 1776 is gebruikt. Deze deed – met de ombouw – dienst als woning voor Rijkman Groenink, die toch ook niet in de eerste plaats als molenaar bekend is.
Nigtevecht
Aan stuurboord hebben we dan na enige tijd sluis Het Hemeltje, waar je naar Hilversum kunt. Daar tegenover ligt De Nes, een klein meer dat eigendom is van de Vereniging Natuurmonumenten. De Vecht blijft zich door de landelijke omgeving slingeren en we genieten daar volop van. Aan bakboord passeren we de prachtig gerestaureerde Garstenmolen, een poldermolen uit 1876. De Vecht ligt hier zo dicht bij het Amsterdam-Rijnkanaal dat je de daar varende binnenvaartschepen goed kunt zien. Aan de rand van het dorp Nigtevecht ligt een aansluiting van de Vecht op dat Amsterdam-Rijnkanaal. We varen langs het aantrekkelijke dorp en hebben even later aan bakboord de buitenplaats Zwaanwijck. Pal voor ons ligt dan midden in de Vecht het eiland waarop de ruïne van het Fort bij Hinderdam ligt. Al in de 15e eeuw werd hier een dam met sluizen aangelegd. “Dit is echt leuk,” zegt Marie-Anne. “De dam was vroeger hinderlijk voor de scheepvaart en daarom hebben ze hem de Hinderdam genoemd.” De dam en de sluizen zijn inmiddels verdwenen, en de overblijfselen van het fort zijn geheel overwoekerd en niet meer opengesteld voor publiek. We passeren de Zanderijsluis die je naar de Spiegelplas schut. Die plas is een aanrader trouwens, maar dat terzijde. Vandaag varen we erlangs en passeren we vrijwel direct Fort Uitermeer.

Weesp
We vervolgen onze vaartocht in de richting van het stadje Weesp. De vaarweg slingert zich verder door landelijk gebied en geeft een bijna romantische indruk van Nederland. Als we Weesp binnenvaren vallen aan bakboord twee vlak bij elkaar staande molens op. De voorste is molen d’Eendragt en de achterste molen De Vriendschap. D’Eendragt is een houtzaagmolen, oorspronkelijk uit 1691, en De Vriendschap is een korenmolen, in 1900 gebouwd op de plaats van een verbrande voorganger. Ze hebben dus niets met elkaar te maken, maar ze zorgen wel voor een hele fraaie entree van het stadje. Bij de passage valt op dat Weesp een serieuze watersportplaats is. Als je Weesp binnenvaart, kom je twee fraaie molens tegen.
Muiden
We varen op ons gemak door naar Muiden, onderweg nog steeds doorlopend genietend van wat de Vecht te bieden heeft. Daarbij voert de vaarweg over de A1 over het breedste aquaduct van Europa. Het aquaduct heet ‘Veldzicht’, naar een boerderij die ervoor heeft moeten wijken. Als we Muiden binnenvaren stellen we vast dat het er gezellig druk is. We varen verder naar de zeesluis en laten ons schutten. Uit de sluis varend ligt het Muiderslot vervolgens kamerbreed voor je. Het is bijna een sprookjeskasteel, zo mooi is het. “Het is waarschijnlijk gebouwd aan het eind van de 13de eeuw,” zegt Marie-Anne. Door meerdere restauraties is het uitermate fraai dus en toch nog origineel. De inhoud is voornamelijk 17de-eeuws en het slot staat garant voor een intensieve beleving van onze geschiedenis. Mochten je kinderen het een keer willen zien, ga dan mee!
- Pim van der Marel