Futurist voorspelt: dit is hoe de jachtwereld er in de toekomst uit zal zien

Dit is de jachtwereld in 2030 en daarna

toekomst

De toekomst: een onderwerp waar we graag mee bezig zijn. Innovatie, milieu en duurzaamheid; woorden die veel vallen als het gaat om de toekomst van de jachtbouw. Een onderwerp waar ook verschillende experts zich over buigen. Zo ook Patrick Dixon, een futurist én hybride zeiler. Hij schrijft voor Yachting Monthly over de toekomst van de jachtbouw en hoe deze er in 2030 en later eruit zal zien: "Als futurist is het mijn taak om in 2050 te leven en morgen als geschiedenis te zien."

Vorm en materiaal

Volgens Dixon zijn bij de bouw van een jacht veel verschillende factoren betrokken. En dat betekent dat men tijdens het bouwen overal rekening mee moet houden; iets wat vaak ook compromis vraagt. Zo gaat comfort soms ten koste van ruimte en zorgen wind en water soms voor beperkingen. Natuurkundige wetten spelen een grote rol bij het bepalen van de vorm van de romp. Traditionele, smallere rompen zullen blijven bestaan voor de liefhebbers, daarnaast zullen catamarans steeds populairder worden. Dixon vertelt in Yachting Monthly: "De stijgende verwachtingen van comfort aan boord wakkert de trend naar steeds meer volume en luxe aan boord van kustzeilboten aan." Wat betreft de constructie zal polyester het uitgangspunt blijven voor de bouw van multi- en monohulls. We zullen afscheid nemen van teak voor het dek en betere isolatie in de romp zal steeds belangrijker worden.

Hybride en veilig

Dixon vertelt: "De meeste nieuwe jachten zijn zeer slecht ontworpen voor virtueel werken. Twee mensen moeten comfortabel kunnen werken, met goede rugsteun en krachtige downlighters, veel stopcontacten en USB-adapters, plus signaalboosters voor mobiele netwerken in de mast." Met het Starlink netwerk van Elon Musk is internet aan boord voor veel zeilers al een mogelijkheid, de verwachting is dat een wifi verbinding op het water de standaard wordt in 2040. Daarnaast zal veiligheid meer centraal gaan staan in de ontwerpen: geen minimalistische looks meer maar juist meer handgrepen onder- en bovendeks: "Een botbreuk kan offshore levensbedreigend zijn", aldus Dixon. Bescherming tegen de zon en golven zal ook meer de standaard worden: meer sprayhoods en biminis, dus.

Elektrisch

Een van de belangrijkste vernieuwingen aan boord, zal volgens de futurist gaan om zonne-energie: "Traditionele panelen zijn lelijk, nemen ruimte in op het achterschip en kunnen niet omgaan met gedeeltelijke beschaduwing. Maar toekomstige plezierjachten zullen genoeg andere oppervlakken hebben voor zonnecellen. Ze kunnen eruitzien als teak of glasvezel, een antislip, slijtvast oppervlak bieden en tegen 2035 zullen ze meestal in de fabriek zijn geïnstalleerd", vertelt Dixon. Lithiumaccu's zullen de standaard zijn in 2030 en helemaal afscheid nemen van dieselmotoren zullen we ook over 20 jaar nog niet: "Er is geen andere technologie aan de horizon met een dergelijke energiedichtheid, die ook warm water en elektriciteit levert."

Volgens Dixon is dit juist hét moment om een jacht te kopen en te beginnen aan "je eigen avonturen als een hybride live-aboard. Als je je huis aan boord kunt AirBnB-en, zoals wij doen, kun je je hele reis plus vliegtickets financieren. Oudere boten bieden veel waar voor hun geld, schrijven weinig af en zetten veel nieuwe boten in hun hemd door hun bouwkwaliteit en zeewaardigheid."

Yacht Life
  • Yachting Monthly
  • Adobe Stock