Een groot moment voor Airseas, een windvoortstuwingsbedrijf uit Frankrijk. Het bedrijf heeft net de proefvaarten van de Seawing afgerond, een speciaal ontworpen vlieger om het brandstofverbruik en de uitstoot van schepen te reduceren. En dat is een behoorlijke mijlpaal om te vieren. Schepen voortgetrokken door vliegers zouden zomaar eens een grote rol kunnen gaan spelen in de toekomst van de scheepvaart.
Compleet functioneel
Airseas was al een tijdje bezig met de ontwikkeling van de Seawing, maar de proefvaarten zijn nu eindelijk succesvol afgerond. Projectmanager Mathieu Reguerre vertelt in een persbericht: "Tot nu toe hadden we de opstijg-, stijg-, daal- en landingsfasen van de vlieger getest. Tijdens deze laatste fase slaagden we erin om de vleugel aan de horizon te laten zakken zodat de vlieger tractie kon leveren die zou helpen om het vaartuig voort te stuwen". En dat betekent dat de Seawing nog dichter bij operationaliteit in de buurt komt. De volgende stap wordt het testen van de vlieger op daadwerkelijke commerciële reizen.
Zeilen of vliegeren?
Skeptici zullen stellen dat een zeil precies dezelfde functie vervult. Toch ligt dit net iets anders. Hoewel een zeil zeker een grote invloed heeft op het brandstofgebruik en de uitstoot van het schip, zorgt een vlieger toch net voor wat meer power. De vlieger kan de wind hoger vangen, daar waar hij het sterkst is, en dus ook meer power genereren. Dit betekent dat een veel kleinere vlieger dezelfde hoeveelheid tractie kan verzorgen als een zeil dat een paar keer zo groot is.
We zullen een commercieel schip niet zo snel uit het water zien springen zoals een kitesurfer dat doet, maar het geheel zorgt alsnog voor een imposant plaatje. En het is een duurzaam alternatief. Wat wil men nog meer?
- Airseas, Marine Industry News, Gizmodo, Boat Safe
- AirSeas