Wanneer we in Port Cogolin, tussen Sainte Maxime en Saint Tropez, aan boord stappen van de Bronson 50 is de weersverwachting niet best. Maar volgens eigenaar Hans Webbink van Steeler Yachts maakt dat voor onze testvaart geen enkel verschil. Met een glimlach legt hij uit: “Vorige week met windkracht 5 tot 6 stonden hier in de Golf flinke rollers, maar daarbij voelt deze Bronson 50 zich prima in haar element. Zelfs op topsnelheid kwam er geen spatje water aan dek!”
Bijzondere open lay-out met 'split-level'
We installeren ons met een drankje in de riante cockpit en verbazen ons over de onconventionele inrichting. De vier hoge stuurstoelen vlak voor de grote doorlopende voorruit zijn daarbij echte eyecatchers. Ze bieden prima zicht op de omgeving, maar ook op de drie breedbeeld navigatieschermen. Alleen voor de twee stuurboord fauteuils bevindt zich een klein dashboard met gashendels en joysticks voor de beide Volvo IPS-machines en de hekschroef. Vanuit de achtpersoonskuip kijk je, door glazen panelen, rechtstreeks in de salon, die een paar treden lager ligt, en dat is een slimme indeling. Door deze ‘split-level’ is alles open en blijft er zichtcontact met iedereen aan boord. Bij slecht weer kan de binnenruimte volledig worden afgesloten met een bijzondere vinding: een groot glazen plafond dat elektrisch uit het voordek tevoorschijn komt. Mocht je ook de cockpit willen overdekken, dan kan dat door een ander nieuwtje, namelijk een combinatie van een T-top en een hardtop. Moderne runabouts bieden per definitie een veelheid aan loungebedden en dat is op deze Bronson 50 niet anders. Wel bijzonder is het verlaagde loopdek naar de boeg, een dekvorm die tegenwoordig walkaround wordt genoemd. Dat geeft langs twee kanten toegang tot de luxe zithoek met dito lounge op het voordek. Onder de lounge-bedden op het achterdek is een garage voor de dinghy voorzien. Die boot, of een waterscooter, kan eventueel ook op het hydraulische zwem-platform worden vervoerd.
Geen snelvarend bankstel
Terwijl we een rondje maken over het schip vertelt Hans Webbink enthousiast over het ontstaan van dit concept. “Er zijn tegenwoordig veel snelle cruisers en in die markt zagen we elk jaar wel weer nieuwe trends. Eigenlijk was ik in 2011 al bezig met dat soort schepen. Met klapwanden enzo. Er was toen ook al een Bronson, maar in die tijd vond ik dat de markt daar nog niet klaar voor was. Bovendien hadden we het druk met de bouw van andere Steelers, zoals de Steeler Panorama. In 2015 begon het weer te kriebelen toen ik zag dat mensen toch snelle jachten wilden. In 2016 werd onze NG43 Offshore verkozen tot European Powerboat Of The Year, en toen ben ik na gaan denken. Als je het over snelle aluminium runabouts hebt denk je niet aan de Noord-Europese markt, maar meteen aan de Middellandse Zee. Toen ik mij ging verdiepen in die snel groeiende markt is mij opgevallen dat al die nieuwe runabouts meestal alleen gebouwd zijn op performance. Maar mijn ding is vooral usability. Ik zag allemaal snelle jachten, maar wat ik miste was een fijne douche, een mooie accommodatie waar je lekker kunt slapen en andere details voor comfort aan boord. Ik vond toen dat ik iets beters kon maken dan een snelvarend bankstel en ben samen met de ontwerpers van Vripack gaan sleutelen. Samen hebben we een lijst opgesteld van elementen waardoor het allemaal wat leuker wordt aan boord. Zoals een schuifraam waardoor binnen en buiten verbonden worden, een combinatie van T-top en hardtop en mooie hutten onderdeks. Verder vind ik een comfortabele kruissnelheid belangrijker dan een hoge top. En het is ook fijn wanneer bij hoge snelheden alles droog blijft, vandaar ook het extreem hoge vrijboord van de Bronson."
Voor de liefhebber van details
"Ik houd ook van mooie details," vertelt Hans. "Zoals de twee spiegel-tv’s hier beneden en de fraai gestikte kussens op de banken en loungebedden. Voor het ontwerp van de kussens heb ik zelfs een architect ingeschakeld en ook het materiaal is bijzonder, ze nemen namelijk geen water op. Zoals je ziet zijn ook de tafels in de kuip puur design, inclusief de Corian dienbladen erop. Daar wordt later nog een wijnkoeler in bevestigd. De keuken hier beneden is volledig uitgerust en heeft grote koelkasten. Zoals je ziet is de eigenaarshut voorin luxueus en voorzien van een aparte douche. Je hebt hier volledige stahoogte. Voor gasten is er een aparte gastenhut, over de volle breedte van het schip. Mijn uitgangspunt was dat de Bronson 50 voor een koper een compleet jacht moest zijn, zonder een ellenlange lijst met mogelijke extra’s, zoals dat gebruikelijk is bij andere jachten. Ik denk dat we daarin zijn geslaagd, want alle elementen van ons kritische wensenpakket hebben we in dit standaard schip kunnen realiseren. Nu moeten we de mensen nog naar het nieuwe merk ‘Bronson’ trekken. En we zien al dat het werkt. De eerste drie Bronsons hadden we al verkocht voordat dit eerste schip klaar was."
Stoer, sportief, snel en toch relaxed
Het wordt tijd voor een vaartest en we maken ons klaar voor een rondje naar Saint Tropez. Wanneer we de landvasten losmaken blijkt het gemak van de dubbele IPS van Volvo. Manoeuvreren is simpel met deze 50-voeter. De ingebouwde hekschroef hoeven we niet eens te gebruiken. Die is meer bedoeld als extraatje bij veel wind en voor ondiep water. Lekker varend, met 20-25 knopen, blijft het geluidsniveau in de kuip laag. We kunnen gewoon zacht blijven praten. Hans Webbink legt uit dat alle aluminiumwanden zijn geïsoleerd met een dikke laag schuim. Dat dempt niet alleen het geluid, maar zorgt ook voor warmte-isolatie van het binnengebeuren. De Bronson 50 is ontworpen als een open boot, dus het uitzicht rondom vanaf de (vier) stuurstoelen blijft, ook in bochten, perfect. Het hoge vrijboord geeft het jacht niet alleen een stoere uitstraling maar voorkomt tevens dat er absoluut geen water aan dek kan komen. We zijn benieuwd naar het brandstofverbruik. Bij 16,5 knopen noteren we 2200 toeren terwijl de verbruiksmeter per motor een zeer acceptabele 49 liter aangeeft. Op kruissnelheid (32,5 knopen) draaien de motoren 2.800 toeren. Het verbruik is dan opgelopen tot iets meer dan 100 liter per uur per motor. Op topsnelheid verbruiken de beide Volvo’s samen 250 liter per uur. Bijzonder is dat vanaf 25 knopen het verbruik relatief stabiel blijft op 7 liter per nautische mijl. Snel varen is even leuk, maar nu we toch in de buurt zijn is het passend om met zo’n jacht ontspannen de haven van Saint Tropez aan te doen. De speakers gaan dus aan, de stem van Eva Cassidy zorgt voor de juiste sfeer en er komt een glaasje wijn op tafel. Ja, deze Bronson 50 voelt zich hier duidelijk thuis tussen de superjachten. Op de kades van Saint Tropez zien we inderdaad nog dat hoofden nieuwsgierig draaien.
Conclusie
Hoewel de werf van Steeler Yachts pas tien jaar bestaat grossiert het bedrijf in prijzen. De aluminium jachten uit Steenwijk werden tijdens de boatshows in Düsseldorf regelmatig gekozen tot European Powerboat of The Year. Meestal waren dat typisch Nederlandse, waterverplaatsende jachten. Met de Bronson 50 wordt een heel andere doelgroep bediend en dan ook nog in een markt waar tegenwoordig volop concurrentie is. Onze conclusie is dat de Steeler Bronson qua vormgeving, comfort en afwerking in de overvolle markt van runabouts opvallende nieuwe trends heeft gezet. Het is dan ook terecht dat het innovatieve jacht onlangs door HISWA te water werd onderscheiden met de titel Boot van het jaar 2020. Tijdens de proefvaart keken we met Hans Webbink mee naar de eerste schetsen van een Bronson 70 met ongetwijfeld nog meer innovaties. We zijn nu al benieuwd!
Dit artikel verscheen oorspronkelijk gezien in Nautique 05 2020.
- Steeler Yachts