Het Freedom Ship is een drijvende stad op het water die nooit werd bewoond

Het moest een alternatief worden voor steden op het land; ingenieur Norman Nixon ontwierp eind jaren 90 het Freedom Ship, een schip van 25 verdiepingen waar 40,000 mensen op konden wonen. Het klinkt te mooi om waar te zijn - en dat was het ook.
@media (max-width: 679px){#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65166c12dc02c img{#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65166c12dc02c img{#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65166c12dc02c img{#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65166c12dc02c img{#fig-65166c12dc02c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Freedom ship

Eind jaren 90 kwam een ingenieur met een prachtig idee: een drijvende stad op het water. Het schip zou straten hebben, huizen, winkels en alles wat een 'gewone' stad ook te bieden heeft. Geen cruiseschip maar een plaats voor mensen om het hele jaar door te wonen en te werken terwijl ze langzaam de wereld over varen. Het klinkt als een droom; wonen op het water, constant overgeleverd aan de grillen van de zee. Maar het is wel een droom die te mooi is om waar te zijn. Het Freedom Ship werd namelijk nooit gebouwd en de kans is klein dat het plan ooit uitgevoerd wordt.

Een belastingvrij paradijs

Het vaartuig zou een 25-verdieping hoog megaschip worden met een lengte van maar liefst 1,371 meter en een hoogte van 106 meter. Het idee achter het schip was het bouwen van een "internationaal, kosmopolitisch en zelf-onderhoudende" gemeenschap. Elke drie jaar zou het schip een ronde om de aarde gemaakt hebben en onderweg zou ze aanleggen in verschillende grote havens. Veertigduizend mensen konden aan boord wonen, twintigduizend bemanningsleden zouden aan boord zijn om de bewoners (en veertigduizend toeristen en gasten) in al hun behoeften voorzien. De bouw van het schip moest een kleine 10 miljard kosten en voor de belastingontduiker zou het schip een ware uitkomst bieden: want waar betaalt men belasting als ze niet in één land wonen?

Het schip dat een idee bleef

Leuk bedacht allemaal, maar we zien gelijk een paar beren op de weg. Het grooste nadeel: het Freedom Ship is nooit gebouwd. Het plan om het schip te bouwen staat nog steeds, maar de bouw is al verschillende keren uitgesteld door kosten-gerelateerde problemen en natuurlijk het feit dat een schip van dit formaat niet zomaar even in een gemiddelde haven gebouwd kan worden. Daarnaast kleven er natuurlijk aan een utopisch idee als dit een aantal nadelen. We noemden eerder het belasting-probleem: aan wie moeten bewoners belasting betalen? Daarnaast is het ook niet duidelijk wat voor wetten en regels op het schip zouden gelden. De bedenkers van het project stellen dat het schip onder het internationale zeerecht zouden vallen, maar wie dan zorgt dat de wet gehandhaafd wordt is niet helemaal duidelijk. Daarnaast zal het schip verschillende landen aandoen en is het niet zeker of er voor die reden ook een visa aan boord vereist zou zijn. Kortom: veel gaten in een op het eerste gezicht prachtig plan.

Of het schip ooit daadwerkelijk gebouwd gaat worden is nog maar de vraag. Op de website van het Freedom Ship wordt cryptisch gehint naar het mogelijk starten van bouwwerkzaamheden in de toekomst. Wij zijn in ieder geval heel benieuwd óf dit plan vorm krijgt en het uiteindelijke resultaat.

Laatste nieuws