Nieuwe containerschepen van 62 miljoen zijn voorzien van zeilen

Hoewel wij vooral geïnteresseerd zijn in jachten zijn we ook niet vies van innovatie in andere scheepvaartsectoren. Vandaag nemen we u mee in de wereld van containerschepen waar een Franse rederij wel een hele opvallende bestelling heeft geplaatst.
@media (max-width: 679px){#fig-64812e1507526 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-64812e1507526 img{#fig-64812e1507526 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-64812e1507526 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-64812e1507526 img{#fig-64812e1507526 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-64812e1507526 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-64812e1507526 img{#fig-64812e1507526 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-64812e1507526 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-64812e1507526 img{#fig-64812e1507526 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}containerschepen

Geen superjachten of luxe schepen maar een stukje innovatie in de wereld van de containerschepen; een rederij in Frankrijk heeft een bestelling geplaatst voor vijf containerschepen die worden aangedreven door de wind. Een bestelling die niet alleen voor de Franse rederij een nieuw hoofdstuk inluidt maar die ook het hele beeld op de Europese wateren zou kunnen veranderen. Containerschepen met zeil lijken een revolutie in de scheepsbouw en zullen mogelijk ook in Nederland te zien kunnen zijn.

De kracht van de wind

De vijf schepen, elk met een capaciteit van 1.300 twenty-foot equivalent units (TEU), worden uitgerust met dual-fuel motoren die geschikt zijn voor methanol. Dit innovatieve ontwerp zou de Franse rederij ongeveer $62 miljoen per schip kosten. Volgens gegevensverstrekker Alphaliner zijn deze windaangedreven containerschepen minstens twee keer zo duur als conventionele schepen zonder zeilen. Desalniettemin maken de milieuvoordelen en langetermijnbesparingen als gevolg van verminderd brandstofverbruik ze een waardevolle investering.

Eerdere innovatie

Zéphyr & Borée heeft eerder al van zich laten horen met de bouw van de "Canopée" voor het Franse ruimtevaartbedrijf Ariane Group. De Canopée is een deels door windenergie voortgestuwd vrachtschip en is te zien op de bovenstaande afbeelding en in de onderstaande video.

Of containerschepen met zeilen een veelvoorkomend fenomeen op zee zullen worden is nog de vraag. De ruimte die zeilsystemen vereisen en de prioriteit om de laadcapaciteit op containerschepen te maximaliseren, hebben twijfels doen rijzen over de haalbaarheid van dergelijke projecten. Maar ambitieuze, innovatieve plannen kunnen wij bij Nautique altijd waarderen en zullen we dan ook zeker blijven toejuichen.

Laatste nieuws