Profiel: Windelo 54 – zonder fossiele brandstof naar de Cariben

De duurzaam gebouwde Windelo 54 kan zonder ook maar een druppeltje brandstof te gebruiken naar de Cariben zeilen!

windelo 54

De werf van Windelo Catamarans bestaat pas sinds 2021. Toen er op de Zuid-Franse werf slechts één jacht gebouwd was, werd deze duurzaam gebouwde en elektrisch aangedreven catamaran wereldwijd bewonderd en geprezen. Inmiddels is die eerste Windelo 50 terug van een 10 maanden durende wereldreis en staat er in Canet-en-Roussillon een gloednieuwe fabriek. Het orderboek is goed gevuld en er zijn berichten over prachtige nieuwe modellen. Reden voor ons om opnieuw een bezoek te brengen aan de werf en om en-passant de nieuwe Windelo 54 te testen.

Dit artikel komt uit Nautique 2-2023. Het volledige artikel vindt u in het magazine. Bestel het magazine hier of koop het in uw lokale boekhandel.

Windelo

In de overvolle multihullmarkt zagen we in 2021 plotseling een nieuw jacht verschijnen met de naam Windelo 50. Het bijzondere concept was dé onthulling van het jaar bij de boatshow van Cannes. De bijzondere key-facts waren: gebouwd van ecologische materialen, elektrische voortstuwing en een innovatieve energiecentrale, gevoed door hydrogeneratoren en zonnepanelen. Onafhankelijk van fossiele brandstoffen, dus. Als bouwmaterialen werden basalt en hars van gerecyclede PET-flessen gebruikt en dat was een regelrechte doorbraak in de jachtbouw. Basalt is een vulkanische grondstof die overal ter wereld in grote hoeveelheden beschikbaar is en snippers van PET-flessen kunnen zo prima hergebruikt worden. Vanaf dat moment raakte alles rond Windelo in een stroomversnelling. Er ontstond een lange wachtlijst voor proefvaarten en het jacht werd door de enthousiaste internationale pers direct genomineerd voor de British Yachting Award, de European Yacht of The Year, en de Multihull of The Year. In de maanden daarna groeide de orderportefeuille snel terwijl intussen de allereerste Windelo 50 aan een trans-Atlantische rondreis begon die maar liefst 10 maanden zou duren.

Testvaart

We stappen aan boord van de Windelo 54 aan de kade en onze aanvankelijke twijfel over het doorgaan van de testvaart blijkt gelukkig ongegrond. Een blik op onze Windy app toont weliswaar een flinke Mediterrane depressie in de Golfe de Lyon met uitschieters tot boven de 35 knopen wind, maar Stephan Groves ziet er geen bezwaren in om uit te varen. “We hebben wel 50 knopen wind gehad en onze jachten zijn gebouwd om ook in dit soort omstandigheden te varen,” zegt hij. “Maar eerst maken we even een rondje aan boord.” Het achterste deel van het achterdek is opgeklapt en dat is een veilig idee als je gaat varen. Door de achterpui betreden we de salon met aan stuurboord de zithoek en verder naar voren de keuken. Aan bakboord bevindt zich een zitbank en een grote verhoogde lounge die eventueel als extra bed kan dienen. Die verhoging zorgt ervoor dat beneden in de romp plaats is voor een ruime eigenaarshut met, dankzij de grote ramen in de romp, een ongeëvenaard uitzicht op zee. Standaard is deze hele bakboord romp een compleet appartement voor de eigenaar, inclusief een kantoortje, maar deze eigenaar heeft gekozen voor een extra gastenhut aan de voorzijde van deze romp. In de stuurboord hull vinden we opnieuw twee gastenhutten, gescheiden door een centrale badkamer. Het open middenpad in de salon leidt door de schuifdeuren naar het voordek waar zich de forward cockpit bevindt. Die beschutte stuurhut op het voordek blijkt een geniale vondst, zoals we later zelf zullen ervaren.

Verder lezen? Bestel Nautique 2-2023 via de link boven in dit artikel.