Profiel: Oceanis Yacht 60 – een fraaie luxury cruiser

Nautique kreeg onlangs een uitnodiging om het fraaie Oceanis Yacht 60 uitvoerig te testen op de Middellandse Zee.

Oceanis Yacht 60

Wanneer de grootste bouwer van productiejachten ter wereld een nieuw vlaggenschip aankondigt, kijkt de hele branche daar naar uit. Precies dat gebeurde recent in Cannes, Düsseldorf en Miami. Het onderwerp was dit keer de nieuwe Oceanis Yacht 60, een zogenaamde Luxury Cruiser die dit jaar in Cannes genomineerd werd voor de European Yacht of the Year-award. Nautique kreeg onlangs een uitnodiging om dit fraaie jacht uitvoerig te testen op de Middellandse Zee.

Dit artikel verscheen in Nautique 2-2023. U bestelt het magazine hier!

Oceanis Yacht 60

De watersportbranche is heel snel aan het veranderen. Belangrijke signalen daarvoor zijn de opkomst van draagvleugels, elektrische en hybride aandrijvingen, slimme elektronica en vooral de hausse van nieuwe multihulls. Dat laatste zien we vandaag weer als we arriveren in Port Ginesta onder de rook van Barcelona, de grootste Spaanse haven waar ligplaatsen en travellifts in recordtempo worden aangepast om het groeiende aantal catamarans te faciliteren. Maar gelukkig zijn er ook in de markt van monohull-productiejachten bijzondere en verrassende ontwikkelingen. Ontwerpers en bouwers van dit soort jachten proberen met hun nieuwe ontwerpen zoveel mogelijk te concurreren met het comfort en de ruimte van de multihulls. De reden is duidelijk: de stijgende populariteit van multihulls zou er zomaar voor kunnen zorgen dat er minder vraag komt naar ‘grote’ éénrompers van circa 60 voet. Dat is een logische marktwerking, want qua ruimte en comfort moeten die 60-voeters het nog steeds afleggen tegen een multihull van circa 50 voet. En dat in dezelfde prijsklasse.

Groupe Beneteau bouwt zowel monohulls als multihulls

Om deze concurrentie te managen heeft de grootste speler op de markt, Groupe Beneteau, verschillende interessante ijzers in het vuur. De Groupe Beneteau is onder andere eigenaar van de merken Jeanneau en Beneteau, maar bezit tevens de grootste catamaranwerven van Lagoon en Excess. Wat die catamarans betreft is er geen vuiltje aan de lucht; zowel Lagoon als Excess profiteren van hun prominente marktpositie en hebben, wegens enorme orderportefeuilles, hun productiecapaciteit in 2023 zelfs verdubbeld. Monohull-bouwers Beneteau en Jeanneau daarentegen kiezen, om klanten te behouden en te winnen, voor een grondige vernieuwing van hun ‘grote’ jachten. Ze zijn daarin zowel collega’s als concurrenten, maar vullen elkaar goed aan. Twee jaar geleden hebben we gezien dat de grondig vernieuwde Jeanneau Yachts 60 (Nautique 4-2021) uitblonk in modulaire verscheidenheid. Dat noemt men daar ‘bouwen à la carte. De toekomstige eigenaar kan bij Jeanneau kiezen uit zoveel verschillende opties dat er eigenlijk sprake is van een ‘one-off’. Beneteau Yacht Oceanis kiest daarentegen met de nieuwe Oceanis Yacht 54 en 60 voor een veel behoudender strategie. Zij houden vast aan de conventionele indeling en koesteren de zorgvuldig opgebouwde identiteit van de Oceanis Yacht met als belangrijkste waarden kwaliteit en comfort. We zullen vandaag gaan ervaren of dat is gelukt!

Verder lezen? Bestel Nautique 2-2023 via de link boven in dit artikel.

Zeiljachten
  • Oceanis Yachts