Een eerste kijkje bij 84 m lang superjacht Feadship Project 710

De Nederlandse scheepswerf Feadship staat bekend om z'n grote projecten. Wij nemen een kijkje bij het 84 meter lange Project 710.

Feadship Project 710

Feadship, de Nederlandse superjachtbouwer, heeft een van zijn technisch meest geavanceerde en visueel verbluffende projecten gelanceerd: Project 710. Dit superjacht, dat maar liefst 84 meter is, heeft de constructiehal van Feadship in Aalsmeer verlaten en ondergaat nu de laatste uitrusting voor proefvaarten op zee.

Ontwerp

Het exterieurontwerp, interieurarchitectuur en het ontwerp van Project 710 zijn van de Britse firma RWD in samenwerking met MONK design. De opdracht voor het project riep op om tegen alle jachtontwerpnormen in te gaan en de ontwerpers uit te dagen op het gebied van architectuur en techniek. Het resultaat is een optisch gestrekt schip van 84 meter met een laag profiel, horizontale stylingkenmerken en zeer strakke vormen die vanuit een sterke boeg naar achteren vloeien, wat kracht en zeewaardigheid uitstraalt.

Uitvoering

Project 710 is het eerste Feadship-jacht sinds jaren met een machinekamer op één niveau, waardoor er meer creativiteit mogelijk was in de indeling van de accommodatie. Er zijn een aantal unieke ruimtes, zoals een asymmetrische atriumtrap die leidt naar een eetsalon op het benedendek, waar een hele muur opent om een terras te onthullen dat net boven zeeniveau uitkijkt. Op het achterschip bevindt zich een Aqua Lounge met enorme ramen onder het waterniveau. In plaats van een aanlegdek naar voren, is er een onthullende observatielounge op de boeg met dubbel gebogen glazen kamerhoge ramen. Terrasvormige achterdekken zweven boven elkaar zonder pilaren ertussen, en glazen balustrades bieden onbelemmerd uitzicht vanaf zowel het achterdek als de volledig beglaasde binnenruimtes op het achterdek, waardoor er een verbinding met de omgeving ontstaat.

Emissievrij

Project 710 is de perfecte volgende stap op het pad van Feadship naar het bouwen van emissievrije superjachten tegen 2030. Het is de eerste van de nieuwe generatie grote jachten die koolstofreductie bevordert door rompen die zijn geoptimaliseerd op kruissnelheid in plaats van op topsnelheid, gewichtsbeheersing, vooruitgang op het gebied van elektrische voortstuwing en de mogelijkheid om haar generatoren te laten draaien op HVO, een biodiesel van de tweede generatie, een zogenaamde netto-nul CO2-brandstof. Proeven op zee en afleveren zullen HVO zijn, waardoor de totale CO2-uitstoot met ongeveer 90% wordt verminderd.

Elektrisch

Project 710 heeft geen aandrijfassen en geen roeren. Elektrische aandrijving en besturing geschiedt door middel van een paar elektrische Veth contraroterende boegschroeven. Feadship en Veth werkten samen aan de computational fluid dynamics (CFD)-analyse van de aandrijfpoten en de vormen van de propellers om de efficiëntie te maximaliseren en trillingen te minimaliseren. Het project maakt gebruik van Feadship's Advanced Electrical Drive (FAED)-programma voor dieselelektrische hybride kracht. Project 710 heeft 4,5 keer meer elektrische opslagcapaciteit dan het eerste hybride jacht van Feadship, Savannah.

Hergebruiken

Het technische team voor Project 710 verbeterde ook het opvangen van afvalwarmte van de aangepaste generatoren en de koelmachine van de airconditioning om warmte te leveren aan het AC-systeem, zwembadwater, huishoudelijk water, voorverwarming van de motor en meer. Door een innovatief warmtepompsysteem haalt het jacht warmte uit zeewater.

Al met al is Project 710 een uniek en geavanceerd superjacht dat Feadship's inzet voor innovatie en eersteklas engineering laat zien. De functies van het schip zijn ontwikkeld om verbinding te maken met de natuurlijke omgeving binnen een next-gen jachtplatform dat minimale sporen achterlaat in die omgeving. Feadship heeft de lat voor andere superjachtbouwers hoog gelegd met dit indrukwekkende schip.

Nieuws
  • Feadship Royal Dutch Shipyards