Profiel: Windelo 50

In de overvolle multihullmarkt zagen we in 2021 plotseling een nieuw schip verschijnen met de naam Windelo 50.

windelo

Multihulls zijn booming en de gerenommeerde jachtbouwers draaien overuren. Toch werden we vorig jaar verrast met een opzienbarend nieuw concept: Windelo! Terwijl er op de Zuid-Franse werf pas één jacht gebouwd is werd de Windelo 50 wereldwijd al driemaal genomineerd als Yacht ofThe Year 2022. Intussen is de belangstelling voor dit schip zo groot dat het orderboek ruim is gevuld en er nu een compleet nieuwe werf werd gebouwd in Canet-en-Roussillon. Nautique ging daar op zoek naar het verhaal achter dit succes.

Multihulls zijn immens populair. De ruimte en het comfort aan boord van zo’n jacht zijn nu eenmaal ongeëvenaard. Bovendien hebben talloze innovaties de laatste jaren bijgedragen aan een veel sportiever imago van catamarans en trimarans. Qua snelheid doen moderne meerrompers niet onder voor monohulls, integendeel. Tijdens recente Atlantische oversteken (Atlantic Race for Cruisers) arriveerden steeds multihulls als eersten aan de overkant van de oceaan.

De catamaranmarkt zit dus in de lift en de gevestigde Franse catamaranfabrieken van Lagoon, Fountaine Pajot, Outremer, Catana en Gunboat hebben inmiddels serieuze concurrentie te duchten van de grote drie bouwers van monohulls: Beneteau, Hanse en Bavaria. Vanwege de grote vraag naar meerrompers hebben deze fabrieken een eigen multihullmerk opgenomen in hun assortiment. Zo is Excess onderdeel van Beneteau, werd Privilege ingelijfd door Hanse en kocht Bavaria de werf van Nautitech. Maar het zijn niet alleen catamarans die momenteel de markt overheersen want ook de trimarans van NEEL zijn erg gewild.

Nieuweling overklast gevestigde merken

In deze overvolle multihullmarkt zagen we in 2021 plotseling een nieuw schip verschijnen met de naam Windelo 50. Het concept was in september de revelatie van de boatshow in Cannes. Vanaf dat moment raakte alles rond dit schip in een stroomversnelling. Er ontstond een lange wachtlijst voor proefvaarten en het jacht werd door de enthousiaste internationale pers direct genomineerd voor drie prestigieuze prijzen: de British Yachting Award, de European Yacht of The Year 2022 Award en de Multihull of The Year 2022 Award. De afgelopen maanden groeide de orderportefeuille snel en we mochten zelf ervaren dat in Canet-en-Roussillon, aan de Franse Middellandse Zeekust, inmiddels koortsachtig wordt gebouwd aan een nieuwe fabriek en uiteraard aan nieuwe Windelo’s.

Innovatieve benadering

Terwijl de eerste en enige Windelo 50 al een paar maanden onderweg is in de Caribische Zee, arriveren we in Canet bij de werf van Windelo, die duidelijk nog in aanbouw is. Onderdelen voor toekomstige jachten zijn nog even opgeslagen in grote tenten op de parkeerplaats, maar volgens onze gastvrouw Julie Rosière zal dat snel veranderen als de nieuwbouw hiernaast gereed is. In de grote hal wordt vandaag eveneens hard gewerkt. Er liggen drie Windelo’s in verschillende stadia van afbouw. Een proefvaart zit er voor ons vandaag nog niet in, maar gelukkig hebben we in Cannes al uitvoerig kennis mogen maken met de eerste Windelo 50. Vandaag zijn we vooral benieuwd naar de visie van de werf en naar de redenen waarom dit jacht zo snel furore maakt.

Windelo is een echt familiebedrijf

Terwijl Olivier Kauffmann als CEO en zijn zoon Gautier als productiemanager het bedrijf runnen, leidt echtgenote Elke Aun het marketingteam van Windelo. Volgens Elke was het oorspronkelijk helemaal niet de bedoeling om een werf te beginnen. “Als gezin wilden we graag een boot kopen, maar zelfs na lang speurwerk vonden we niets wat ons aansprak en dus besloten we om ons eigen project te beginnen. We zijn erg perfectionistisch ingesteld en zochten een snel jacht dat een minimale impact zou hebben op het milieu, gemakkelijk te zeilen is en waarmee we in principe overal naartoe zouden kunnen varen,” vertelt ze. Nadat de gerenommeerde architecten Christophe Barreau en Frederic Neuman een extreem innovatief ontwerp hadden getekend, heeft het gezin twee jaar research gedaan naar bouwmaterialen. Daarbij ontdekten ze dat basaltvezels het beste en milieuvriendelijkste bouwmateriaal vormen. Basalt is een vulkanische grondstof die overal ter wereld in grote hoeveelheden beschikbaar is. Ook vonden ze dat snippers van gerecyclede PET-flessen prima hergebruikt kunnen worden in plaats van de gebruikelijke composiet harsen. “We wilden geen vervuilende dieselmotoren en dus besloten we ook om elektrische aandrijf-units te gebruiken, en accu’s die van stroom worden voorzien door zonnepanelen. Eenmaal onder zeil kunnen de schroeven van dezelfde motoren als aandrijving dienen voor hydro-generatoren. Zo zorgen de zon, de wind en de zee gratis voor het opladen van de accu’s.” De volgende stap was het vinden van een goede bouwlocatie. “Canet is een plaats die erg multihull-vriendelijk is en dankzij de aanwezigheid van de collega-werven van Bali en Catana in Canet zijn we er hier van verzekerd dat alle toeleveringsbedrijven zich in de directe nabijheid bevinden.” De oprichter en voormalige CEO van Catana, Jean-Pierre Prade, raakte zo enthousiast door de plannen dat hij het gezin nu helpt met zijn enorme technische ervaring. “Zo hebben we met een klein team, in de eerste COVID-periode, hier een eerste Windelo 50 gebouwd. Vrijwel direct meldde zich ook een enthousiaste koper en daarna leidde de lovende ontvangst in Cannes tot een volle orderportefeuille voor de komende jaren. Intussen hebben we toestemming voor uitbreiding van de werf op een stuk grond van 4000 m2 hiernaast, direct aan het water. Zoals je hier ziet zijn er alweer drie schepen in aanbouw en binnenkort kunnen we er zelfs vier tegelijk bouwen.”

Uniek ‘zeilcentrum’

In Cannes hebben we zelf kunnen constateren dat de Windelo 50, naast de milieuvriendelijke bouwmaterialen en de elektrische voortstuwing nog veel meer innovaties bevat. Zo is de stuurstand niet, zoals bij de meeste andere multihulls, op het achterschip te vinden. De ontwerpers hebben een unieke, beschutte, cockpit met twee stuurwielen bedacht direct achter de mast. Deze is toegankelijk via twee schuifdeuren aan de voorzijde van de salon en naast een perfect uitzicht heeft de crew in dit beschermde ‘zeilcentrum’ alle winches en lijnen onder handbereik. Ook het grootzeil is van hieruit goed zichtbaar via een dakvenster. De salon zelf is ruim bemeten met een luxueuze U-vormige open keuken aan stuurboord. Aan bakboord bevindt zich de zithoek plus een verhoogde lounge. Die verhoging zorgt onderdeks voor veel ruimte in de eigenaarshut. Dankzij de glaswanden rondom kunnen de opvarenden overal aan boord genieten van een fraai zeezicht. De ‘garagedeur’, een opklapbare achterwand naar het terras, is intussen gemeengoed op vrijwel alle moderne catamarans. Dat geldt ook voor de bergruimte voor de dinghy achter het achterdek. Rest nog te melden dat de goede zeileigenschappen van deze lichte en snelle Windelo 50 ook te danken zijn aan de twee, speciaal ontworpen, steekzwaarden. Tijdens een lange cruise op de Middellandse Zee meldde de nieuwe eigenaar dat het schip al vanaf windkracht 3 prettig zeilt en goed manoeuvreert. Bij windkracht 5 worden gemiddelden bereikt van rond de 10 knopen en bij harde wind rond Mallorca noteerde men zelfs een topsnelheid van 19,5 knopen.

Veel licht en comfort onderdeks

Het interieur van de Windelo wordt ter plaatse gefabriceerd in een moderne werkplaats en we hebben zelf kunnen zien dat er veel aandacht wordt besteed aan de afwerking. Een aparte vermelding voor het design verdienen de hoekige ramen aan de spiegel van de beide rompen. Alweer een slimme vondst van de ontwerpers. Deze vensters garanderen een uniek uitzicht in twee richtingen vanuit de beide achterhutten. De bakboord drijver van de Windelo 50 herbergt standaard een ruime eigenaarshut met een ‘office’ midscheeps en eigen badkamer in het voorschip. Op speciaal verzoek van de eigenaar van deze eerste Windelo 50 werd de badkamer midscheeps geplaatst en bevindt zich een kantoor in het voorschip. Zo kan hij tijdens een gepland rondje Atlantische Oceaan zijn werkzaamheden op afstand voortzetten. In de stuurboord hull vinden we twee tweepersoonsgastenhutten met een centraal gelegen badkamer. Uiteraard zijn ook andere configuraties mogelijk tot een totaal van twaalf slaapplaatsen, inclusief een extra schipperscabine in de boeg.

Het interieur. Foto: Carine van Haren

Op afstand te volgen

Een catamaran is niet alleen gemaakt om te reizen, maar ook om comfortabel te leven op zee en dat kost energie. Zeker met een volledig ingerichte keuken, boiler, wasmachine en droger. Volgens de specificaties van de werf kan dit jacht met volle accu’s vier uur varen op zijn beide 20 kW elektrische motoren. Daarna moeten de lithium accu’s (1120 Ah, 48 V) weer worden opgeladen. Dat kan via de zonnepanelen op het dak of zeilend via de hydrogeneratoren. Indien er meer stroom nodig is kan een extra (diesel) generatorset worden ingezet. Met de extra opbrengst van deze generator kan het schip desnoods ook grotere afstanden op de motor afleggen. De zonnepanelen en de generator samen staan garant voor maximaal 1100 mijl op de motor, bij 6 knopen snelheid. Bij zo’n systeem moet alle informatie over de laadtoestand van de accu’s, de opbrengst van de zonnepanelen en generatoren en het elektriciteitsverbruik uiteraard nauwkeurig gemonitord worden. Hiervoor heeft de werf een zelflerend ‘Boat Management System’ ontwikkeld dat niet alleen aan boord, maar ook in de werf kan worden afgelezen. Zo kan de werf bij eventuele storingen aan boord, waar ook ter wereld, direct adviseren of zelfs ingrijpen.

Sportieve versie

Bij de aanschaf van een Windelo zullen niet alle klanten voor dezelfde opties kiezen. Om keuzes gemakkelijk te maken heeft de werf drie versies ontwikkeld. De basisversie is de Windelo Adventure, volledig uitgerust voor lange tochten op de oceaan. Voor de liefhebbers van meer luxe aan boord is er ook een Yachting-versie. Hierbij worden nog meer opties en extra apparatuur toegevoegd. De derde mogelijkheid is de Sport-versie. Met een ‘race-look’, carbon mast, giek en stuurwielen, high-tech zeilen plus zo’n 400 kilogram besparingen op het gewicht is dit jacht meer toegesneden op de sportieve zeilers. Volgens de werf kunnen opties als een carbon mast en extra apparatuur uiteraard ook in andere versies dan de Sport worden toegepast

Samenvatting

De nieuwe Windelo 50 is licht, snel, comfortabel en vriendelijk voor het milieu; het jacht werd recent door de jury van de European Yacht of the Year 2022 uitgeroepen tot het duurzaamste jacht van dit moment. Het is overigens geen toeval dat de familie Kauffmann uit het niets een succesvolle werf in de markt heeft kunnen zetten. Olivier Kauffmann heeft, als voormalige CEO van Decathlon en tevens CEO van Orange Marine, ervaring in het runnen van internationale ondernemingen. Ook productiemanager Gautier Kauffmann heeft zijn sporen verdiend als manager bij het internationale watersportverzendhuis Orange Marine. Het orderboek van Windelo voor de komende jaren is met elf bestellingen nu al aardig gevuld en intussen zijn ook de toekomstplannen voor de werf al duidelijk geformuleerd. Het bedrijf is gestart met tien werknemers en eind 2022 moeten er in de nieuwbouw 60 mensen werkzaam zijn. Er komen ook nieuwe modellen die volgens hetzelfde concept worden gebouwd. Inmiddels is ook de Windelo 54 terug van de eerste proefvaart. Daarover lees je binnenkort meer in de allernieuwste Nautique!

Zeiljachten
  • Windelo & Carine van Haren