Excess 14: ruimtewonder voor nieuwe generatie zeilers

Nautique stapte aan boord van de Excess 14 voor een testvaart op de Middellandse Zee.

Excess 14

Het merk Excess bestaat pas drie jaar en in die korte tijd hebben deze catamarans een vaste plaats weten te verwerven in de populaire multihullmarkt. Na een evaluatieronde, opgedaan met de Excess 11, 12 en 15, vond men het tijd voor een serieuze update. De verkoopcijfers van dit merk hebben aangetoond dat Excess een nieuwe doelgroep aanspreekt van vooral jongere zeilers. Dat gegeven vormde de basis voor een geheel nieuwe Excess 14. Nautique stapte aan boord voor een testvaart op de Middellandse Zee.

Deze reportage verscheen in Nautique 1-2023. U bestelt 'm hier!

Hoewel de productiefaciliteiten van Excess gevestigd zijn in Les Herbiers, vlak bij de Atlantische Oceaan, heeft men onlangs het testcentrum van dit merk ondergebracht in de Spaanse haven Port Ginesta, bij Barcelona. Het voordeel is voor ons duidelijk wanneer we hier op een ‘zomerse’ winterdag aan boord stappen van de Excess 14, bouwnummer 1. Net als de andere multihulls van Excess is deze 45-voeter duidelijk herkenbaar aan een grote creatieve ‘striping’ van de merknaam op de hulls en de vele kleurrijke details aan boord. Zoals we zien hebben de architecten van VPLP design voor deze nieuweling dezelfde fraaie stijlkenmerken van de 11, 12 en de 15 bedacht. Net als de oranje stuurwielen, passen het relatief lage vrijboord, de slanke deklijnen, de scherpe verticale boegen, een lage giek en de carbon boegspriet bij een sportief imago. Volgens onze gastheer Hervé Piveteau, Product Manager van Excess, is dat precies wat men beoogt. Hij legt uit: “We hebben de afgelopen jaren honderden jachten afgeleverd die nu overal ter wereld rondzeilen en we enquêteren regelmatig de wensen en suggesties van ‘onze’ groep zeilers. Zo weten we dat Excess-eigenaars een zeiljacht willen dat uiteraard comfortabel is, zoals alle multihulls, maar dat qua prestaties en qua zeilbeleving ook de echte monohullzeiler aanspreekt.”

Gewichtsbesparing

Gewichtsbesparing speelt daarbij een grote rol. Voor het ontwerp van deze nieuwe Excess 14 is de constructie van het casco volledig opnieuw geanalyseerd. Zo heeft Excess ontdekt dat sommige delen die minder constructief zijn, te solide en dus te zwaar waren uitgevoerd. Daarnaast zijn de delen die zwaar belast worden extra versterkt, onder andere met carbon. Ook zijn ze overgestapt op het gebruik van ‘PET foam’ als bouwmateriaal dat is gemaakt van gerecyclede flessen. Zo is de betimmering van het interieur, de keuken en het meubilair nu veel lichter en dat alles komt ten goede aan het totale gewicht van het schip. Maar ook de rompvorm is aangepast. “Onze architecten van GPLP zijn dezelfde mensen die ook de multihull-racers ontwerpen en we mogen hun race-ervaringen dankbaar gebruiken om samen nieuwe, stijvere en vooral lichtere constructies te bedenken. Zo hebben we voor de asymmetrische rompen van deze Excess 14 een nieuw design gekozen, onder andere met smallere en diepere vinnen. Dat draagt bij aan een beter zeilgevoel achter het stuurwiel,” vertelt Piveteau. Dit jacht is daardoor nog gemakkelijker te manoeuvreren en eenvoudig aan te leggen. Daarbij voelt het sturen steeds meer als een monohull en dat zal ook ervaren zeilers bijzonder aanspreken. Op alle modellen bestaat tegenwoordig ook de optie om het zeilplan op te waarderen. Dit wordt ook wel de ‘Pulse Line’ genoemd. De mast is dan bijna een meter langer en met het uitgebouwde grootzeil en de overlappende genua wordt het zeiloppervlak vergroot van 118 tot 134 m2. Op ruimere koersen kan dan nog een Code Zero van 55 m2 worden gehesen. Piveteau: “We zullen het straks uitvoerig testen, maar laten we eerst een rondje aan boord maken.”

Meer lezen over de bijzondere Lady Lene? Bestel dan de nieuwste Nautique via onze webshop. Klik op het menu rechts om naar onze webshop te gaan.

Holland's Glorie
  • Julien Gazeau/Excess