Scheepsprofiel: Elan E6

Elan bouwt drie series zeiljachten met verschillende karakters

Elan E6

Het Sloveense Elan sleept prijs na prijs in de wacht met zijn op zeilprestaties ingestelde jachten. Voor de nieuwe E6 werden Olympische zeilers gevraagd om de ergonomie te optimaliseren en tekende het legendarische bureau Pininfarina voor de styling. Het resultaat is een stijlvolle racer van wereldklasse.

Elan Yachts bouwt sinds jaar en dag drie series zeiljachten. Allereerst de populaire Elan Impression (40, 45 en 50 voet). Op de tweede plaats de luxueuze en fraaie Elan GT (GT5 en GT6), dat is een echte Gran Turismo, een fraai afgewerkte combinatie dus van comfort en snelheid. De derde range is puur zeilplezier. Het is de op performance gebouwde en uitgeruste Elan E-serie (E3, E4, E5). Die laatste range is nu uitgebreid met een nieuw vlaggenschip, de Elan E6. Marketingmanager David Rajapakse van Elan maakte ons onlangs attent op de tewaterlating van dit jacht en nodigde ons uit om het evenement plus de testvaart online bij te wonen.

"Racy" ambities

Tijdens de virtuele rondleiding werden we blij verrast met de fraaie, moderne lijnen van de E6. De boeg is recht en voorzien van een lange racy carbon boegspriet. Het jacht heeft een strakke deklijn en de knik, net boven de waterlijn, is tegenwoordig een must. De vormgeving van de romp verraadt stijl en elegantie en dat is geen wonder, want hiervoor heeft Elan het Italiaanse ontwerpteam van Pininfarina ingeschakeld. De typische smalle zwarte ramen, ingebouwd in nissen, en de trendy stuurconsoles zijn hiermee de stijlkenmerken geworden voor deze E6. Het achterdek is open en ook dat verraadt de racy ambities van dit jacht. Dat neemt niet weg dat er, eenmaal in de haven of voor anker, een enorm zwemplatform kan worden uitgeklapt. Het brede dek, de kuip en het zwemplatform zijn bekleed met antislip flexiteak. Volgens David Rajapakse is de inrichting van de kuip (in een een-op-een proefopstelling) van tevoren uitvoerig getest door een aantal Olympische zeilers. Die hebben in teamverband alle gebruikelijke zeilhandelingen op het droge uitgeprobeerd en daarbij exact bepaald waar de lieren, vallen, schoten, klemmen, geleiders en trimlijnen idealiter geplaatst zouden moeten worden.

Zo is de positie van de zes Harken winches (eventueel elektrisch) zo ergonomisch mogelijk bepaald: twee winches op het dek, naast het schuifluik, precies op de plaats waar de vallen en trimlijnen tevoorschijn komen en de andere vier staan twee-aan-twee vlak voor de stuurconsoles. Wel op enige afstand van elkaar. Op deze manier kan de stuurman gemakkelijk de grootschoot bedienen en blijft er voor de bemanning voldoende ruimte om de genualieren te gebruiken. De overloop van het grootzeil is veilig ingebouwd in de kuipvloer, zodat je je er niet aan kunt stoten. De tafel kun je gemakkelijk demonteren. Standaard zijn de mast en giek van aluminium, maar uiteraard kan ook voor een carbon versie worden gekozen. Ook standaard zijn de hydraulische trimmogelijkheden voor de dubbele achterstag. Allemaal logische oplossingen. Hoewel er geen zelfkerende fok is voorzien, moet volgens ons met deze configuratie ook een kleine bemanning, bijvoorbeeld een ervaren zeilersechtpaar, uitstekend overweg kunnen. Maar volgens David toont de E6 pas zijn ware karakter met een complete bemanning.

Comfortabel interieur

Uiteraard heeft Elan met de ronduit luxueuze Impression- en de prijswinnende GT-series een reputatie als het gaat om comfortabele vindingen. Dat blijkt ook hier. Achter in de kuip kunnen als optie uitneembare cockpit boxes worden geplaatst, die dienen als zitplaats, maar ook gebruikt kunnen worden als extra opbergruimte of als buitenkeuken met zelfs een koelkast en een grill. Onderdeks heeft Pininfarina bij deze E6 gekozen voor een moderne en strakke stijl met licht eiken panelen die fraai contrasteren met de witte wanden en de eveneens lichte bekleding. De doorgestoken mast, handgrepen in het plafond en de keukenkraan figureren hierbij als bescheiden zwarte elementen. De trap is een fraai polyester element en eigenlijk puur design. Dit luik is niet alleen een blikvanger, maar biedt tevens toegang tot de motorrruimte. Een uitklapbare navigatietafel zit verstopt in de zitbank aan bakboord. Aan stuurboord bevindt zich een riante keuken die voorzien is van alle moderne apparatuur. Ronde vormen zien we in de zithoek. Hier is voldoende plaats voor een diner met een zestal personen. Dat is ook het aantal waarvoor standaard slaapruimte aanwezig is. Uiteraard is de eigenaarshut met aparte badkamer en douche voorin geplaatst en vinden we in het achterschip twee identieke gastenhutten met een gezamenlijke badkamer.

Dubbele roeren

Voor de vaartest op de Adriatische Zee bij Portoroz heeft de werf vandaag een professionele crew uitgenodigd en ook hiervan kregen wij videobeelden beschikbaar. De testbeelden tonen zowel de prestaties bij 30 tot 35 knopen wind (12,5 knopen bootsnelheid) als bij typische mediterrane weersomstandigheden van circa 10 knopen (7 knopen snelheid). Omdat dit schip is uitgerust met dubbele roeren blijft het stuurgedrag onder alle omstandigheden soepel en direct. Volgens testgegevens kruist het jacht optimaal bij 90 tot 95 graden aan de wind. Met een andere trim, bijvoorbeeld een meer naar binnen geplaatste positie van de genuarail, zou die prestatie wellicht nog beter kunnen. In de cockpit is voldoende ruimte, zowel voor een volledige wedstrijdcrew als voor een minder ervaren team. Daarbij zijn we meteen aangekomen bij de essentie van deze Elan E6: volgens David is het jacht speciaal ontwikkeld voor ervaren zeilers met wedstrijdervaring, die tevens comfortabel willen cruisen met familie en vrienden. Elan heeft ook wat motorisering betreft enkele nieuwtjes. Hoewel dit schip nog is uitgerust met de standaard Yanmar 57 pk saildrive kan de klant, als optie, ook kiezen uit een elektrische aandrijving van Oceanvolt (2x POD 15 kW) of een hybride voortstuwing. Dat geldt overigens voor alle modellen van Elan.

Samenvatting

Elan heeft een lange reputatie in de bouw van zeiljachten. Sinds 1949 worden er in het Sloveense plaatsje Begunje na Gorenjskem schepen gebouwd. Aanvankelijk van hout, maar Elan was een van de eerste werven die polyester gebruikte als bouwmateriaal. Ook met de invoering van een stuurwiel in plaats van een helmstok op kleinere jachten zoals de Elan 333 en de dubbele wielen op de Elan E320 zette de werf nieuwe trends. Inmiddels verlaten 70 tot 80 jachten per jaar de fabriek. Zoals gezegd in drie verschillende ranges met totaal verschillende karakters: Impression-, GT- en E-series. Hoewel de naam E6 enigszins verwarrend is, het gaat hier immers om een 45-voeter, is dit nieuwe vlaggenschip van de E-series vooral een fraai jacht dat, volgens ons, de vooropgestelde kenmerken van deze range volledig waarmaakt: puur zeilplezier voor sportievelingen.

Zeiljachten
  • Elan Yachts