/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2022%2F05%2FichafgvicB5D1I1653487549.png)
Ruim 30 jaar geleden, om precies te zijn in 1989, lanceerde het Franse Jeanneau in samenwerking met het prestigieuze ontwerpbureau Garroni Design de eerste loot aan de gloednieuwe Prestige-tak. De 41-voeter zou het begin markeren van een succesverhaal waarmee Jeanneau zich mondiaal in de kijker plaatste. Het eerste flybridgemodel, de Prestige 36, zag pas het levenslicht in het millenniumjaar; ook dit ontwerp viel goed in de markt.
Tot op de dag van vandaag is Prestige trouw gebleven aan Garroni Design, want ook de nieuwe X-Line is af komstig van het in het Italiaanse Genua gevestigde bureau. En nu is er de Prestige X70, die afgelopen november inmiddels gezelschap kreeg van de X60, welk model te zien zal zijn tijdens Boot Dusseldorf 2022. In tegenstelling tot de compleet verregende eerste dag van de show in Cannes in 2019, zijn de weergoden ons deze keer uitermate goed gezind.

De Vieux Port baadt in het zonlicht en geeft onze eerste blik op de Prestige X70 extra glans. Het moet gezegd, en profil oogt deze flybridge ronduit aantrekkelijk dankzij het zorgvuldig gekozen lijnenspel. Opvallend zijn de negatieve ramen in de stuurhut/salon; deze geven het jacht een gedoseerd stukje ’explorer look’ mee. Verder zorgt de combinatie van een witte romp, donkergetinte ramen en antracietkleurige T-Top voor een evenwichtig beeld. Je zou niet zeggen dat de doorvaarthoogte een kleine negen meter telt! Genoeg over de uiterlijke kenmerken, we stappen via het immense zwemplateau aan boord waar we onder anderen worden verwelkomt door de Directeur Général van Prestige Yachts, Erwin Bamps, en Erik Stromberg, Director of marketing & product development.

Privacy gegarandeerd
Voordat we beginnen aan onze rondgang over dit ruim 20 meter lange motorjacht benadrukt Stromberg dat zij zich niet hebben laten leiden door bestaande ontwerpen, maar van start zijn gegaan met een blanke pagina, met als doel het volledig herdefiniëren van het leven aan boord.
“Het proces van ontwikkeling startte inmiddels twee jaar geleden en heeft zich fysiek vertaald in hetgeen we hier nu zien en beleven,” aldus Stromberg. Het maakt ons extra nieuwsgierig. Vanaf het eerder genoemde zwemplateau betreed je de kuip via de beide, langs de bank gesitueerde trappen. Bijzonder detail: achter een scharnierend paneel aan de spiegel is een extra zitbank verborgen; ideaal om daarop gezeten de zwemvliezen onder te doen of van dichtbij de in het water spelende kinderen in de gaten te houden. Slim!

De kuip en de salon zijn volledig gelijkvloers en dankzij de volledig te openen achterpui is het ruimtelijke gevoel enorm. Niet zo verwonderlijk, want de ontwerpers hebben ervoor gekozen om de gangboorden een niveau hoger te plaatsen, met als gevolg dat de volledige breedte van het schip ten goede komt aan de salon. Dit hebben we nog niet eerder gezien! Nog even terug naar de kuip: het zal niemand verbazen dat de centraal geplaatste bank gemakkelijk kan worden getransformeerd tot een groot zonnebed. Je ligt er lekker beschermd te genieten van het imposante zog, veroorzaakt door de totaal 2.000 paardenkrachten van de IPS 1350 D13-motoren waarmee ons testschip is uitgerust. Je kunt overigens ook kiezen voor een ‘bescheiden’ IPS 1200 installatie, in welk geval er nog altijd 1800 pk voor handen is.
We laten de salon vooralsnog even voor wat het is en dalen nabij de stuurstand af richting benedendeks. Een typisch Prestige-kenmerk om te kiezen voor twee trappen: deze leidt naar de vertrekken van de gasten en in het achterste gedeelte van de salon is een tweede trap die toegang geeft tot de luxe eigenaarshut met bijbehorende sanitaire voorzieningen. Op deze manier is de privacy van de eigenaar gegarandeerd. Beneden aangekomen ontdekken we twee identieke gastenverblijven met elk twee eenpersoonsbedden en een luxe VIP-cabin met een eigen, luxe sanitaire ruimte. Uiteraard beschikken alle hutten over veel bergruimte, plus dat Prestige veel aandacht besteedde aan gezellige, al dan niet natuurlijke verlichting en voldoende ventilatie.

Overal is meer dan genoeg stahoogte. We begeven ons weer naar de salon om enkele meters verder aan bakboord weer af te dalen naar het domein van de eigenaar. De grote raampartijen zorgen voor een onbelemmerde blik over het water, zowel vanaf de comfortabele bank als van het uitnodigende Franse bed. Er is zelfs gedacht aan een losse poef om de dagelijkse make-upsessies zo gemakkelijk mogelijk te maken. De gebruikelijke benaming ‘natte cel’ is hier overigens een zwaar understatement, want de ruimte is niet alleen groot, maar vooral luxe en de met glas gescheiden douche voorziet in het kader van de veiligheid zelfs in een zitje. Een inloopkast maakt het geheel compleet.
Zwaar uitgevoerde schuifdeur
De inmiddels al voldoende bejubelde salon/stuurhut beschikt aan stuurboord over een grote langsbank en een L-vormige zitgelegenheid siert het andere boord. Ter oriëntatie: tussen deze bank en de galley bevindt zich de trap naar de eigenaarshut. Het werkblad van de galley beslaat tweederde van de totale breedte en vormt een natuurlijke onderbreking naar de stuurstand. Onnodig te vermelden dat het geheel volledig is gericht op lang verblijf aan boord. Handig is de vlak in het plafond gemonteerde flatscreen TV. De stuurstand is een verhaal apart, met maar liefst drie kingsize schermen, een luxe, met leer beklede stuurstoel en optimaal zicht zonder ref lectie dankzij de negatieve voorramen. Naast de stuurstand tekenden de ontwerpers een aantrekkelijk hoekbankje, met daarnaast een zwaar uitgevoerde schuifdeur die toegang geeft tot het voordek met het eigenzinnig vormgegeven zonnebed én de trap naar de flybridge.

We gaan de trap op en zien de reeds gememoreerde gangboorden, een grote tafel geflankeerd door losse stoelen en een uitgebreide wetbar. Naar keuze zit je hier in de zon of in de schaduw, want in de T-Top is een elektrisch bedienbaar vouwdak opgenomen. De stuurstand voorziet in twee afzonderlijke, goed verstelbare stoelen en twee grote Raymarine schermen. Wij zijn trouwens zeer gecharmeerd van de hoekbank, die begint achter de klokkenwinkel en vervolgens doorloopt tot aan de wetbar. Reken maar dat het hier grenzenloos goed toeven is. Op het achterdek treffen we een tweetal losse ligbedden; het oogt wat iel en bepaald niet in lijn met de rest, maar het blijkt een keuze te zijn geweest van de eigenaar. Gelukkig biedt Prestige Yachts passende alternatieven voor deze plek. De zitpositie op de stuurbank van de flybridge is prima, maar voor het bedienen van de gashendels moet je wel naar voren reiken, zoals dit bijna altijd het geval is op flybridge jachten.

Met twee vingers
In de regel hanteren wij tijdens een vaarimpressie een vast testprotocol, maar helaas moeten we er deze keer vanaf wijken omdat er simpelweg te veel mensen aan boord zijn. Dit neemt niet weg dat wij de Prestige X70 wel degelijk zelf hebben kunnen varen in de Golfe Juan en wel in de uitvoering met de zwaarste motorisering, dus 2.000 paardenkracht totaal.
We zijn inmiddels meer dan bekend met IP- aandrijvingen en het vaargedrag van deze, toch ruim 45.000 kilogram waterverplaatsende Prestige is overeenkomstig: perfecte koersstabiliteit, nauwelijks verlies van snelheid in snel genomen bochten en vooral rustig vaargedrag. En hoewel wij soms met weemoed terugdenken aan de tijd dat wij moesten spelen met de gashendels om gecontroleerd te kunnen manoeuvreren; IPS is en blijft een ultiem stukje gereedschap om het waardevolle bezit zonder klotsende oksels tot op de centimeter daar te dirigeren waar jij wil. Zelfs als jouw escapades vanaf het terras van Café de Paris met argusogen worden gevolgd. Het gedrag van deze Prestige vormt hierop geen uitzondering: je controleert het jacht met de spreekwoordelijke twee vingers in het reukorgaan. Wanneer je stuurt vanuit het stuurhuis is de aanwezigheid van de grote schuifdeur buitengewoon plezierig en als het even moet kan je als stuurman zelf even bijspringen om een lijntje om een bolder te leggen. Maar wat hebben wij genoten van de buitenstuurstand: haren in de wind en gaan!

Samenvattend
Na onze uitgebreide kennismaking met de Prestige X70 kunnen wij niet anders dan concluderen dat de X-line het toch al niet geringe Prestige-niveau naar een nóg hoger plan heeft getild. De looks zijn ronduit aantrekkelijk, de indeling is ongekend slim en de ruimte aan boord is enorm. Bovendien konden wij geen schoonheidsfoutjes ontdekken en de afwerking is zonder twijfel dik in orde. Natuurlijk hebben wij ook een blik geworpen op de technische installaties, maar ook daar bleven verrassingen uit.
Logischerwijs hangt er ook een fors prijskaartje aan, want in basisuitvoering met IPS 1200 zit je al net boven de 3 miljoen euro en je timmert er met het grootste gemak nog een ton of meer bij. Maar het is en blijft een crossover met ongekende potentie. De lezer zou overigens ook nog even kunnen wachten op het tweede model in serie, de Prestige X60. Een stukje kleiner, maar niet minder veelbelovend!
- Prestige Yachts, Alfred J. Boer