Waar het Nederlandse Savage Rivale niet slaagde om hun Roadyacht door te laten breken slaagt Rolls-Royce Motor Cars natuurlijk wel. De dochteronderneming van de BMW Group maakt auto’s die standaard al het non plus ultra zijn van de automobielindustrie. Maar standaard – dat is voor de gefortuneerde Rolls-Royceklant ook maar zo gewoon.
In 2020 besloot het bedrijf daarom terug te gaan naar de roots van de autobouw. Tot ongeveer het eind van de jaren 60 van de vorige eeuw was het bij veel topmerken van de autoindustrie heel normaal om een onderstel met motor aan te schaffen en die naar een coachbuilder te brengen. Bedrijven als Pininfarina, Bertone, Carrozzeria Touring, Scaglietti en natuurlijk Mulliner Park Ward bouwden de meest bijzondere ‘koetsen’ bovenop die onderstellen.
In de decennia daarna gingen ook de speciale koetsbouwers steeds meer productielijnwerk voor de fabrikanten doen en stierf het echte bespoke bouwen bijna uit. Gelukkig hebben de rijken der aarde elkaar weer aangestoken om nog meer geld uit te geven. Niet alleen kopen ze in Nederland massaal een nieuw speciaal ontworpen superjacht, ze bellen ook naar Goodwood, waar Torsten Müller-Ötvös graag opneemt, voor een speciaal model van Rolls-Royce.
Onlangs mocht Torsten – hij is de CEO van Rolls-Royce Motor Cars – het laken trekken van een heel bijzonder model: de Rolls-Royce ‘Boat Tail’. Gek genoeg zetten de Britten zelf ook de aanhalingsteken in de naam van de auto. Hoewel het een echt custom model is, zijn er toch drie exemplaren van gebouwd. Elk uiteraard uniek in zijn eigen detaillering.
Bij Rolls-Royce was bespoke altijd het woord voor de unieke modellen, maar daar was het vaste model van de auto altijd de beperking. Müller-Ötvös: “Coachbuild biedt de vrijheid om buiten de gebruikelijke kaders te kijken. Normaal gesproken kun je de Rolls-Royce aanpassen zo ver het canvas gaat. Bij Rolls-Royce Coachbuild kunnen we dat plafond doorbreken en de vrijheid van expressie die coachbuilding biedt omarmen, om samen met onze klanten een concept vorm te geven.”
Na het eerste speciale model, de Sweptail uit 2017, werd Rolls-Royce door een aantal klanten benaderd voor een eigen speciale Rolls. Drie leden van de groep (waarin mannen en vrouwen vertegenwoordigd zijn) bleken een speciale band met nautisch design te hebben. Ze richtten zich op J-Klasse zeilboten en dat bracht de designers op het idee van de Boat Tail. In overleg met de klanten, die allen het adagium ‘Show me something that I have never seen before’ bij de designer neerlegden, werd besloten dat er drie auto’s zouden komen met dezelfde basis, maar dan wel elk totaal gepersonaliseerd in uitvoering.
Het eerste model van het drieluik is inmiddels onthuld. Deze auto heeft achterin twee ijskasten voor de picknick. Er zit tafelzilver van Christofle uit Parijs in de mand. Het ‘achterdek’ opent zich met een druk op de knop als een soort vlinder. Eveneens ontvouwt zich vanaf daar de parasol en een paar cocktailtafeltjes. Daaronder vindt de kijker een paar minimalistische krukken. Ze passen in elkaar en zijn ontworpen en gebouwd door het Italiaanse Promemoria. Dan heeft deze Boat Tail ook nog een speciaal uurwerk aan boord. Het werd voor deze auto gebouwd bij Bovet in Zwitserland.
Voor de Boat Tail ontwikkelde Rolls-Royce zelf maar liefst 1.813 totaal nieuwe onderdelen. Met al het personeel besteedde het bedrijf een opgeteld totaal van 20 werkjaren aan het bouwen van deze ene auto die u op deze pagina’s ziet. En kunt u zich voorstellen dat er nog twee exemplaren van ongeveer hetzelfde model komen? Prijs per stuk is 23 miljoen euro.
Op de website van Rolls-Royce Motor Cars, niet te verwarren met de bouwers van scheepsmotoren Rolls-Royce MTU, kunt u een video zien van de auto en hoe de verschillende onderdelen uitklappen.
- Rolls-Royce Motor Cars