Varen in Italië: hier moet je op letten

Het komt voor in je stoutste dromen: varen langs de Italiaanse kust of op één van de schitterende meren. Dichter bij James Bond kom je niet.
@media (max-width: 679px){#fig-629352e40119a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40119a img{#fig-629352e40119a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-629352e40119a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40119a img{#fig-629352e40119a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-629352e40119a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40119a img{#fig-629352e40119a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-629352e40119a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40119a img{#fig-629352e40119a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Varen in Italië: hier moet je op letten

Het is niet onmogelijk: veel watersporters nemen hun eigen boot mee om la dolce vita vanaf het water te beleven. Er zijn wel een aantal zaken waar je op dient te letten. Het is misschien een andere checklist dan wanneer je een weekendje naar Texel gaat. Maar menig schipper weet dat de regels hard nodig zijn. In augustus was het nota bene Prins Rainier III van Monaco die met zijn zeiljacht op de rotsen van vulkaaneiland Stromboli vastliep.

@media (max-width: 680px){#fig-629352e40166d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40166d img{#fig-629352e40166d img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-629352e40166d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40166d img{#fig-629352e40166d img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-629352e40166d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40166d img{#fig-629352e40166d img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Verzekering, vaarbewijs en Italië-certificaat

Op een schip met een vermogen van meer dan 5 pk is een vaarbewijs 1 verplicht. Op zee, verder dan 6 mijl van de kust, is vaarbewijs 2 vereist. Dit bewijs moet internationaal geaccepteerd zijn (ICC = International Certificate of Competence), in Nederland worden deze felbegeerde papiertjes uitgegeven door VAMEX.

Dan zijn er nog de verzekeringen. In Italië is, net zo vanzelfsprekend als een autoverzekering, een in het Engels opgestelde WA-verzekering nodig met een dekking van minimaal € 500.000. Pas met zo'n document krijg je een Italië-certificaat, dat weer nodig is om überhaupt met de eigen boot de Italiaanse wateren te mogen bevaren. Dit certificaat vraag je aan bij het Watersportverbond.

@media (max-width: 680px){#fig-629352e40183e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40183e img{#fig-629352e40183e img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-629352e40183e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40183e img{#fig-629352e40183e img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-629352e40183e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e40183e img{#fig-629352e40183e img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Registreren voor een vaarvakantie op de meren

Je droomt van een bootvakantie op het meer van Lugano of het Comomeer, om wie weet achteloos je hand op te steken naar de daar woonachtige en regelmatig ronddobberende George Clooney. Is je motorboot langer dan tweeënhalve meter? Dan zijn je Nederlandse papieren niet voldoende.

De Italiaanse wetgeving wil dat je je verblijfsduur registreert bij de lokale autoriteiten, om precies te zijn bij de capitaneria di porto - de havenmeester. Je kunt je ook tot de gemeente wenden. Hou er rekening mee dat de Italiaanse bureaucratie stroperig is (zeker in de vakantieperiode ferragosto), dat alles sowieso tussen 13.00 en 15.30 uur gesloten is en dat de autoriteiten geen pardon kennen.

@media (max-width: 680px){#fig-629352e401966 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e401966 img{#fig-629352e401966 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-629352e401966 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e401966 img{#fig-629352e401966 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-629352e401966 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e401966 img{#fig-629352e401966 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Verplichte attributen op de boot

De verplichte uitrusting van je boot lijkt op die van de Nederlandse eisen. We sommen ze hier toch even op:

  • Brandblusser(s), aantal afhankelijk van vermogen
  • Anker en ankerlijn (minimaal 25 meter)
  • Bootshaak en peddel
  • Verbandtrommel
  • Vlag van Italië en die van herkomst - in jouw geval dus de Nederlandse
  • Handlenspomp
  • Reddingsvest voor elke opvarende
  • Navigatieverlichting en noodsignalen die aan de eisen voldoen
  • Een waterdichte zaklamp, met, let wel: een reservebatterij
@media (max-width: 680px){#fig-629352e401ea2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e401ea2 img{#fig-629352e401ea2 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-629352e401ea2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e401ea2 img{#fig-629352e401ea2 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-629352e401ea2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-629352e401ea2 img{#fig-629352e401ea2 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Laatste nieuws