Maxi Yacht Rolex Cup gaat van start

Na een jaar zonder grote zeilraces was het deze week eindelijk weer 'feest' bij de Yacht Club Costa Smeralda in Italië. De Max I yacht Rolex Cup ging er van start met een enorme vloot aan geweldige superjachten. De omstandigheden waren opmerkelijk licht, maar dat mocht de zeilpret niet drukken.

Deep Blue

Dag voor de tactici

Eigenaar-stuurlieden en bemanningen die deelnamen aan de Maxi Yacht Rolex Cup startten deze week voor de Costa Smeralda van Sardinië. Ze moesten daarbij knokken om het meeste te halen uit variabele sub-10 knopen wind uit het noordoosten. De lichte start kwam sommigen goed uit, omdat dit vanwege de pandemie de eerste keer in twee jaar is dat de drie maxi-klassen (Mini Maxi 60-80ft; Maxi 80-100ft; Super Maxi 100+ft) in een topevenement kunnen racen. De Maxi Yacht Rolex Cup is georganiseerd door de Yacht Club Costa Smeralda in samenwerking met de International Maxi Association.

Hoewel de uitgezette routes van de YCCS bekend staan ​​om hun doorgaans sterke noordwestelijke wind die door de 'Bomb Alley' waait tussen de Costa Smeralda en de spectaculaire afgelegen eilanden, was de noordoostelijke windrichting van eergisteren ongebruikelijk. Het racecomité onder leiding van Peter Craig stuurde daarom de vloot naar een weersmarkering voor de kust en vervolgens in een ronde tegen de klok in van La Maddalena en Caprera, met als hoogtepunt een tactische slag naar de Monaci-eilanden voordat ze naar het zuiden gingen naar de finish bij Porto Cervo.

De Maxi's waren de eerste die wegkwamen. Wendy Schmidt's nieuwe Botin 85 Deep Blue, die de start perfect maakte voor Sir Lindsay Owen-Jones' Magic Carpet Cubed, met de 100ft Comanche dicht bij de pin. In feite werd pas op de terugweg van Monaci en de laatste korte etappe naar de finish de race beslist. De boten kwamen met verschillende slagen binnen, maar het was de Magic Carpet Cubed die zowel de machtige Comanche als de Rambler 88 van George David op het water versloeg. Gecorrigeerd was het echter alleen goed genoeg om de marine Wallycento als tweede te scoren met Irvine Laidlaw's viervoudige Maxi-klasse winnende Reichel Pugh 82 Highland Fling XI als beste.

De tacticus van Highland Fling XI, de wereldracelegende Bouwe Bekking, merkte op: "Het hielp om de kleinste boot in de vloot te zijn om de anderen te ontlopen - dat werkte heel goed op de eerste slag en daarna was het gewoon de anderen blijven volgen en we hebben de overgangen heel mooi gedaan. De aanloop naar de finish brachten we wat meer onder druk.” Bekking, die 22 jaar geleden voor het laatst met Laidlaw zeilde in het vroege IMS-tijdperk, was onder de indruk van de 82. “De boot vaart goed in het lichte werk. De Wally 100's - ze zijn het dubbele van ons gewicht, dus bij elke trek kwamen we waarschijnlijk meer aan. Bovendien hebben ze een solide bemanning die weet hoe ze met de boot moeten zeilen.”

Nieuws
  • IMA / Studio Borlenghi