@media (max-width: 679px){#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e8c33576b9 img{#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{width: 624px;height: 468px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e8c33576b9 img{#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{width: 980px;height: 735px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1000px){#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e8c33576b9 img{#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1001px) and (max-width: 1440px){#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e8c33576b9 img{#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{width: 1400px;height: 788px;}}@media (min-width: 1441px){#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e8c33576b9 img{#fig-614e8c33576b9 img.lazyloading{width: 1900px;height: 814px;}}Polestar 1

De hybride GT voor de happy few: interview met de maker van de Polestar 1

‘Gelukkige gezichten;’ ziet Joakim Rydholm telkens weer als mensen ontdekken wat de Polestar 1 kan. Dit jaar worden de laatste van deze exclusieve auto’s geproduceerd. De Chief chassis engineer van Polestar vertelt waarom de performance hybride eigenaren, journalisten en raceprofessionals zoveel indruk maakt.

Wat wilde je bereiken toen je begon aan de ontwikkeling van de Polestar 1?

‘Mijn filosofie is gericht op controle. Alles draait om het creëren van een gevoel de auto volledig te beheersen. Van de stuurfeedback tot het gevoel van het wegdek; je merkt precies wat er gebeurt en je beheerst hem onder alle omstandigheden.’

‘De Polestar 1 is een plug-in hybride met een turbomotor met supercharger op de vooras en twee elektromotoren op de achteras. Bij elkaar leveren de motoren een vermogen van 600 pk. De auto heeft een koppel van 1.000 newtonmeter. Het koppel geeft aan hoe makkelijk is om al die power te gebruiken en dat is waar de Polestar 1 uitzonderlijk goed in presteert. Als een auto met 600 pk een koppel heeft van 300 nm, is het bijna onmogelijk om erin te rijden. Maar in de Polestar 1 rijden mensen met het grootste gemak. Ik zie ze in de auto blij verrast uitproberen hoe snel ze hem de bocht in kunnen sturen en telkens een stap verder gaan. En dat in een auto met zo’n groot vermogen!‘

‘Wat de auto verder bijzonder maakt ten opzichte van een typische GT zijn natuurlijk de elektromotoren en de accu. Hij heeft een actieradius van 124 kilometer, geen enkele andere plug-in hybride heeft zo’n groot elektrisch bereik.’

In welke mate is de race-oorsprong van Polestar terug te zien in de Polestar 1?

‘De Öhlins dempers zijn een goed voorbeeld, in de racewereld worden ze beschouwd als de beste schokdempers. Een ander voorbeeld is torque vectoring. De benzinemotor op de vooras en de twee elektromotoren op de achteras kunnen die apart worden aangestuurd. Als de auto op volle snelheid de bocht in gaat, kan het buitenwiel aan de achterkant zelfs achterwaarts draaien om de auto strak de bocht in te sturen. Wat je vaak ziet bij auto’s met torque vectoring, is dat ze proberen dit effect te bereiken door het buitenste achterwiel te laten remmen. Dat heeft de Polestar 1 niet nodig, dankzij de twee elektromotoren op de achteras. Daarom noem ik dat wat de Polestar 1 kan ook wel ‘true torque vectoring’.

‘Verder is de hele carrosserie gemaakt van koolstofvezel, wat de auto lichter en sterker maakt. De remmen zijn van het vermaarde merk Akebono, dat ook veel wordt gebruikt op het racecircuit. En ten slotte hebben we de Öhlins dual flow valve schokdempers gebruikt. ‘Dual flow’ houdt in dat ze zowel bij het neer- als het omhoogveren de beweging dempen. Dat geeft een heel strakke wegligging en tegelijkertijd een vloeiende rijervaring. We hebben duizenden uren gestoken in het openen, bijstellen en opnieuw testen van de instelling van de dempers, zowel op het racecircuit als op de openbare weg. Dat maakt de Polestar 1 misschien nog wel het meest bijzonder. De balans en wegligging zijn uniek.’

Wij stoppen niet bij ‘goed genoeg’. We gaan door totdat we echt enthousiast zijn.

Je bent persoonlijk aangesteld door Polestar CEO Thomas Ingenlath. Waarom koos hij jou?

‘Thomas Ingenlath deelt mijn visie op chassis engineering. Maar het ging hem ook om de passie waarmee ik werk. Chassis tuning is niet ‘glamourous’, het is hard werken. Ik begin om 7 uur ‘s ochtends en ga door tot 6 uur ‘s avonds en in die tijd zijn we continu bezig met het aanpassen van vaak kleine onderdelen om de auto perfect in balans te brengen. Dat horen we ook terug van onze leveranciers, zoals Öhlins. Wij stoppen niet bij ‘goed genoeg’. We gaan door totdat we echt enthousiast zijn.’

Maar weinigen zullen straks een Polestar 1 voor de deur - of de boot - hebben staan. Jij hebt wel al vrij veel eigenaren ontmoet. Wat voor mensen zijn het, die kiezen voor deze auto?

‘Dat loopt sterk uiteen. Echte petrolheads gaan voor de prestaties, anderen kiezen voor hem vanwege het ontwerp. Hij straalt elegantie uit en trekt dan ook mensen aan die een auto willen die uniek is, zonder opzichtig te zijn. Wat de eerste aantrekking ook is, later hoor ik telkens terug dat ze genieten van het uitzonderlijke gemak waarmee je in de Polestar 1 rijdt.’

Een proefrit maken in de Polestar 1 kan bij de Polestar spaces, ruimtes in high-end winkelstraten van grote steden. De Polestar 1 is ook direct online te bestellen op polestar.com.

Laatste nieuws