Varen met prins Bernhard. Waterdream California 52’: een ware outsider!

Een jongensdroom werkelijkheid maken is niet iedereen gegeven, maar Bernard van Oranje bewijst met Waterdream dat het wel degelijk kan - en hoe! Vanuit Muiden voer Nautique uit met de prestigieuze Waterdream California 52’, vlak voordat dit fraaie aluminium motorjacht zou worden getransporteerd naar Monaco.
@media (max-width: 679px){#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842bd64 img{#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842bd64 img{#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842bd64 img{#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842bd64 img{#fig-61afd6842bd64 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Prins Bernhard van Oranje

Voordat wij ons op de California 52’ (inmiddels is er ook een XT-versie van) richten nemen wij u graag even mee naar 2012, in welk jaar de eerste Waterdream in de Amsterdamse jachten verscheen. Deze boot appelleerde perfect aan de wensen van de watersportminnende yup met een reeds aardig gevulde portemonnee, maar die weinig tijd wilde spenderen aan onderhoud. Het stond dus vast dat het duurzame aluminium de basis zou vormen; gemakkelijk te reinigen en te beveiligen, dus hufterproof. Maar dat niet alleen; ook zou deze sloep conform de geldende tendens snel moeten zijn. Zodoende kwam een leuk pallet tot stand, variërend van de S-550 en S-850 tot de extreem snelle en comfortabele S-1100, die met zowel inboard- als outboard-motoren kan worden uitgerust. Waterdream biedt zelfs de mogelijkheid om te kiezen voor een elektrische Torqeedo aandrijflijn. Alle modellen hebben een grote mate van stabiliteit gemeen. Van compleet andere orde is Van Oranje’s volledig elektrisch aangedreven Waterdream Venetian Tender; een luxe jacht dat specifiek is bedoeld om grotere gezelschappen comfortabel van en naar het moederschip of bijvoorbeeld een cruiseschip te kunnen vervoeren. Rest ons de California-familie, waartoe ook ons testschip behoort.

@media (max-width: 680px){#fig-61afd6842c3f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c3f2 img{#fig-61afd6842c3f2 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61afd6842c3f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c3f2 img{#fig-61afd6842c3f2 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61afd6842c3f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c3f2 img{#fig-61afd6842c3f2 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Ontwerpfilosofie

Het begon allemaal met de California 65’; een op een dagboot lijkend model dat niettemin beschikt over drie separate hutten met elk een tweepersoonsslaapaccommodatie. Van buiten oogt deze 65-voeter als een ‘gewone dagboot’ met extreem veel loungemogelijkheden naast een overdaad aan plek om te zonnen. Naar vensters in de romp kun je lang zoeken, want deze voorzieningen passen domweg niet in de ontwerpfilosofie. Geen nood, want dankzij het lichte interieur met geraffineerde directe en indirecte verlichting waan je alsnog in een leuk boetiekhotel. Mede dankzij het succes van dit model kreeg ontwerpbureau Vripack de opdracht om zowel een grotere (de Waterdream 78’) als een kleinere versie, de 52’, op de tekentafel te zetten. Overigens bouwt Waterdream de casco’s niet zelf; deze komen tot wording in de loodsen van Van der Valk in Waalwijk. De afbouw daarentegen geschiedt bij Waterdream zelf.

@media (max-width: 680px){#fig-61afd6842c618 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c618 img{#fig-61afd6842c618 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61afd6842c618 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c618 img{#fig-61afd6842c618 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61afd6842c618 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c618 img{#fig-61afd6842c618 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Als wij bij de Koninklijke in Muiden arriveren zijn Global Sales-man Teun Enklaar en initiator en founder Bernard van Oranje nog bezig om de Waterdream 52’ gereed te maken voor een proefvaart. Het is een mooie lentedag, maar wél een die werd voorafgegaan door een lange periode van hondenweer, vandaar dat de talrijke kussens - hoewel waterproof - nog moeten worden aangebracht. En profil oogt de 52’ inderdaad als een dagboot, maar dan wel een van enorme proporties. We zien een immens groot flush voordek waar je volop van de zon kunt genieten en daarachter een immens windscherm dat doorloopt tot aan de tendergarage, op pakweg twee derde van de totale bootlengte. De stuurstand is centraal geplaatst, waarbij de in carbon uitgevoerde console bij wijze van subtiele verwijzing naar het merk een hoofdletter W vormt. Het grote, eveneens in carbon uitvoerde tweespaaks stuurwiel lijnt in rechtuit-stand gracieus met de W; een ronduit fraai ontwerpdetail! De stuurman kijkt (waarover later meer) via de centraal geplaatste trap/doorgang uit over de boeg, die bereikbaar is door het middelste raam te openen. Ter hoogte van de stuurstand bevinden zich aan beide boorden perfect zittende banken, uitgevoerd in helderwit, waterafstotend materiaal met rode accenten. Tussen de kussens zijn ‘blokken’ met handige bekerhouders geplaatst, die simpel wegneembaar zijn waarna je er perfect beschut languit op kunt liggen. In deze middensectie zit je met gemak met tien man comfortabel. Pal naast de stuurstand is voorzien in een wetbar en een kookvoorziening waar je relaxed aan kunt werken zonder dan ook maar enigszins in de weg te staan. Wat een volume.

@media (max-width: 680px){#fig-61afd6842c72a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c72a img{#fig-61afd6842c72a img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61afd6842c72a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c72a img{#fig-61afd6842c72a img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61afd6842c72a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c72a img{#fig-61afd6842c72a img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Comfortabel onderdeks

Links van de stuurman ontdekken we een groot venster in de kuipvloer waardoor natuurlijk licht in de gastenhut kan binnentreden. Waar het panoramische windscherm eindigt, begint het iets verhoogd liggende zonnedek, dat wordt gescheiden door een prettig brede doorgang naar het drie treden lager gelegen zwemplatform. Het formaat hiervan is niet bijster groot, maar kan met een druk op de knop met behulp van een uitschuifbaar deel worden vergroot. Onder het zonnedek bevindt zich de tendergarage, waar plaats is voor een dinghy van maximaal 2,75 meter. Waar wij ook kijken, de afwerking is subliem en niets is aan het toeval overgelaten. Inmiddels meer dan nieuwsgierig geworden begeven we ons naar de schuifdeur die toegang geeft tot benedendeks. Evenals bij de California 65’ treffen we een plezierig licht en ronduit modern interieur. Direct links een strak, maar compleet uitgevoerde pantry, aan stuurboord een luxe wastafel en daarvoor de riante en bovendien luxe toilet/douche-combinatie. Niet minder dan 200 cm van vloer tot plafond, dus ook lange mensen kunnen comfortabel onderdeks bewegen. In het voorschip treffen we een trede hoger een gezellige, V-vormige dinersetting aan die desgewenst gemakkelijk kan worden getransformeerd tot een afgesloten slaapaccommodatie voor twee personen. Het geheel oogt zonder twijfel aantrekkelijk, maar hoewel je het er met aanzienlijk minder hoofdruimte moet volstaan: als wij mogen kiezen, dan zouden wij Morpheus bij voorkeur omarmen in de accommodatie onder de kuipvloer. Deze ruimte beschikt over twee separate bedden in de boorden, maar deze kunnen aaneen geschoven worden tot een volwassen tweepersoonsbed. Laten we niet vergeten te melden dat de California 52’ bovendien over heel veel bergruimte beschikt.

Geraffineerd ontwerp

Genoeg over het interieur. Laten we ons maar eens richten op de techniek. Standaard rust Waterdream haar 52 voeter uit met een IPS 700-configuratie. Het maximum is IPS 1200. Ons testschip maakt gebruik van een IPS 800-installatie die nog altijd goed zou moeten zijn voor een topsnelheid van 42 knopen, terwijl met IPS 1200 50 knopen op het log kan worden gebracht. Als alles in gereedheid is gebracht is het moment daar om de trossen los te gooien en het ruime sop van het IJmeer te kiezen. Er staat zeker 4 Bft op een van de boorden, maar met behulp van de joystick manoeuvreert Teun Enklaar de ruim 18 ton metende California 52’ niettemin met het grootste gemak uit de toch wel erg krappe box.

@media (max-width: 680px){#fig-61afd6842c829 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c829 img{#fig-61afd6842c829 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61afd6842c829 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c829 img{#fig-61afd6842c829 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61afd6842c829 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c829 img{#fig-61afd6842c829 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Zodra we het Muiderslot en de strekdam zijn gepasseerd nemen wij het roer over, dat wil zegen: we laten de handen rusten op het enorm grote carbon stuurwiel. Onder invloed van de zwaartekracht van het ronduit geraffineerde tweespaaks ontwerp heeft het stuurwiel de neiging om telkens terug te keren naar neutraal, maar dit is in de productie inmiddels verholpen door het aanbrengen van contragewicht (à la loodjes op de autovelg, maar dan onzichtbaar) waardoor de stuurinrichting volledig in balans is. Opvallend zijn de fraaie analoge, multifunctionele motorinstrumenten waarvan de wijzerplaten zijn voorzien van het Waterdream-logo. Leuk, die subtiele details! De afstandsbediening van de IPS-installatie en de bijbehorende joystick zijn prettig gepositioneerd op de console en passende van de luchtvaart afgekeken ‘toggle’-schakelaars maken het geheel compleet.

Golfe-Juan

Met 500 toeren per minuut (stationair) lopen we 5,3 knoop op welk moment er per motor een kleine zes liter diesel per uur door de leidingen vloeit. Er staat een stevige bries, maar de Waterdream California 52’ laat zich er ondanks de lage snelheid niet door van de wijs brengen. De doorgerekende romp speelt hierbij ongetwijfeld een belangrijke rol, zoals dit ook geldt voor de waterverplaatsing van ruim 18 ton. Maar toch… Stapsgewijs verhogen we het toerental telkens met 500 om uiteindelijk bij vollast en 3.500 rpm tot verbazing van zowel Enklaar als Van Oranje een topsnelheid op het log te brengen van 36,5 knopen. Enklaar: “Vreemd, want tijdens eerdere testvaarten kwamen we telkens probleemloos tot 42 knopen!” Achteraf blijkt een probleem met de schroeven er de oorzaak van te zijn geweest, maar laten we wel zijn: maximaal slechts twee meter onder de kiel en veel wind spreken ook niet bepaald in het voordeel. Wat dat betreft houden wij ons graag aanbevolen voor een herkansing in de Golfe-Juan, de perfecte habitat voor een jacht als dit

@media (max-width: 680px){#fig-61afd6842c94b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c94b img{#fig-61afd6842c94b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61afd6842c94b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c94b img{#fig-61afd6842c94b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61afd6842c94b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61afd6842c94b img{#fig-61afd6842c94b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Met duim en wijsvinger

We laten ons niet van de wijs brengen en varen met verschillende toerentallen en koersen. Daarnaast proberen we optimaal gebruik te maken van de golfslag om bovendien te constateren dat de Waterdream California 52’ buitengewoon droog vaart. Ook niets te klagen over de stabiliteit en laten we vooral niet vergeten te melden dat het acceleratievermogen ondanks de forse waterverplaatsing fenomenaal is. We stellen ons de ervaring voor met IPS 1200 onder de kruipvloer… De stuurpositie is prima waarbij wel moet worden aangetekend dat kleinere personen in zittende positie verminderd zicht over de boeg zullen ervaren. Maar op een of andere manier kiezen wij toch voor staand sturen; misschien ook omdat het stuurwiel associaties oproept met bijvoorbeeld een Wally of andere zeil-exoot. Voor het geluid hoef je het niet te laten, want deze Waterdream California 52’ is ongekend stil. Eenmaal terug in Muiden manoeuvreren we haar met duim en wijsvinger tot op de centimeter nauwkeurig in de smalle box. Kortom: wil je onderscheidend zijn en bovendien voorspelbaar willen varen, dan is dit jacht een droom die uitkomt. Met familie, een grote groep vrienden en dankzij de joystick en ‘dynamic positioning’ zelfs probleemloos alleen.

Specificaties

Lengte over alles : 14,62 m

Breedte :4,30 m

Diepgang :1,20 m

Doorvaarthoogte :2,62 m

Waterverplaatsing : 18.500 kg

Aantal slaapplaatsen :4

Brandstoftank :1.600 l

Verswatertank :400 l

Vuilwatertank :300 l

Motorisering : Volvo Penta IPS 800

CE Categorie : B

Ontwerp : Vripack

Prijs : Vanaf €1.754.500,- incl. BTW.

Werf : Waterdream BV, Nieuw Loosdrechtsedijk 218, 1231 LE Loosdrecht

Website : www.waterdream.nl

Laatste nieuws