Marc Pajot en Wider Yachts presenteren ecologische catamaran ‘The Eco Yacht’

Multihulls zijn booming en het lijkt er nu op dat dit in de toekomst ook gaat gelden voor superjachten. De bekende Franse zeezeiler en tevens jachtontwerper Marc Pajot ging met de Italiaanse superjachtbouwer Wider Yachts een samenwerking aan voor de bouw van superjacht-catamarans. Hun project kreeg de naam The Eco Yacht.
@media (max-width: 679px){#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f54d35 img{#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f54d35 img{#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f54d35 img{#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f54d35 img{#fig-614e971f54d35 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Pajot Eco Yacht

De Franse zeiler Marc Pajot kan terugzien op een bijzondere staat van dienst. Zo werd hij vijfmaal wereldkampioen (Flying Dutchman), won hij een Olympische medaille en leidde hij Frankrijk tweemaal naar de halve finales in de America’s Cup. Als ontwerper specialiseerde hij zich daarna in multihulls en superjachten (Wally) en tussendoor vestigde hij snelheidsrecords met de door hemzelf ontworpen reuzencatamaran Elf Aquitaine. Het is dus niet verwonderlijk dat juist Marc Pajot onlangs plannen publiceerde voor een superjacht-catamaran die hij The Eco Yacht noemt. Het 33 meter lange jacht krijgt hybride aandrijvingen en voor de stroomvoorziening worden zonnepanelen in de dekken gelamineerd. Voor de allernieuwste features aan boord heeft Marc Pajot zich verzekerd van een nauwe samenwerking met de Italiaanse superjachtbouwer Wider Yachts, een pionier op het gebied van hybride toepassingen en aluminiumconstructies. De ecologische catamaran krijgt aluminium rompen, een opbouw van epoxy en voor de masten, giek en tuigage wordt carbon gebruikt. De mast wordt maar liefst 40 meter hoog en voor het ontwerp van de zeilvoering heeft Pajot zich alvast verzekerd van dezelfde ingenieurs die ook de gigantische Franse recordcatamarans hebben getuigd.

Eigen zwembad en jacuzzi

@media (max-width: 680px){#fig-614e971f5544c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f5544c img{#fig-614e971f5544c img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614e971f5544c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f5544c img{#fig-614e971f5544c img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614e971f5544c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f5544c img{#fig-614e971f5544c img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Dit ‘Eco Yacht’ moet straks luxe accommodatie bieden aan 12 gasten die ongestoord kunnen genieten, want de vier- of vijfkoppige crew krijgt een eigen ingang naar de professionele keuken en een onderkomen in een afgescheiden gedeelte van het jacht. Het basisontwerp telt twee unieke ‘VIP beachclub cabins’ op de achterdekken en een enorme eigenaarshut met een eigen lounge en jacuzzi op het voordek. In de eerste schetsen herbergt het achterdek ook een zwembad met een glaswand en op het enorme hydraulische platform daarnaast kan gemakkelijk een grote Williams Dieseljet 625 worden meegevoerd.

Beide Beachclub Cabins hebben een eigen achterdek

De inrichting van de enorme ‘living’ is puur design en de imposante flybridge met een grote bar oogt zo mogelijk nog stijlvoller. De giek en het grootzeil zouden op het bovenste dek normaal gesproken in de weg te staan, maar inventief is de oplossing die Marc Pajot heeft bedacht voor het (rol)grootzeil. Dat kan onzichtbaar worden weggerold onder de banken op de flybridge, zodat de verblijfsruimte op het bovenste dek er geen hinder van ondervindt. Dat kan omdat, net zoals bij de eerste Hobie Cats en de huidige America’s Cup jachten, het grootzeil ‘los’ wordt gevoerd en er dus geen giek nodig is. De beide stuurstands staan, ver voor de mast, in de rompen en ook dat is een unieke vondst. Uiteraard worden vrijwel alle zeilhandelingen van hieruit elektrisch of hydraulisch uitgevoerd, maar bij minder goede weersomstandigheden kan ook vanuit de salon worden gestuurd.

Voortstuwing zonder uitstoot

@media (max-width: 680px){#fig-614e971f5564a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f5564a img{#fig-614e971f5564a img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614e971f5564a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f5564a img{#fig-614e971f5564a img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614e971f5564a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614e971f5564a img{#fig-614e971f5564a img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Zowel zeilend als op de motor zal dit jacht volgens de ontwerpers ecologisch kunnen cruisen met een gemiddelde snelheid van 15 knopen. Onder zeil kan de schipper, naast het smalle grootzeil, kiezen tussen een hele serie furling voorzeilen van Genua 1 tot Code Zero en Gennaker. De twee motoren zijn hybride pods die zowel door diesel als elektrisch kunnen worden aangedreven.

Hybride aandrijfpods, zonnepanelen en hydro-generatoren maken dit jacht energie-neutraal

Een oppervlakte van maar liefst 70 vierkante meter aan zonnepanelen zorgt daarbij voor de nodige elektrische power en de batterijcapaciteit aan boord is ruim voldoende voor 30 mijl geruisloos varen. Mocht de zon niet voldoende energie leveren, dan zorgen ook hydro-elektrische generatoren ervoor dat de batterijen tijdens de vaart worden bijgeladen.

Met een lengte van 33 meter en een breedte van ruim 14 meter is dit enorme jacht groter dan een tennisbaan en we denken dan ook dat het niet eenvoudig zal zijn om een plaatsje in een jachthaven te bemachtigen. Daarentegen lijkt dit luxueuze Eco Yacht een unieke verblijfsmogelijkheid varend tussen idyllische ankerplaatsen op droomlocaties in de zon.

TECHSPECS ECO SUPERYACHT

Ontwerp Marc Pajot

Naval architect Nicolas Fauroux

Structural engineer Franck de Rivoire / Christophe Larose

Werf Wider Yacht, Italië
Bouwmateriaal Aluminium / Carbon / Epoxy

Lengte over alles 33,50 m
Breedte 14,25 m
Diepgang 2,00 m / 4,50 m
Waterverplaatsing 105 ton

Voortstuwing 2 x Mincatec 330 Hp
Drinkwatertanks 4.000 l

Brandstoftanks 5.000 l

Masthoogte 40 m

Zeiloppervlak 422 m2

Grootzeil 180 m2

Genua 1 265 m2

Code-0 450 m2

Gennaker 750 m2

Hutten 5
Slaapplaatsen 12 gasten / 4-6 crew

Kruissnelheid 12 kt

Topsnelheid 15-16 kt
Certificaat CE keurmerk A (Oceaan)

Prijs Op aanvraag

Informatie Pajot Yachts, Saint Tropez, Frankrijk
Internet www.pajot-yachts-catamaran.com

Laatste nieuws