Pure-X 56

Danish Design News: X-Yachts presenteert nieuwe Pure-X

X-Yachts staat al jaren bekend als bouwer van bijzondere zeiljachten. Herkenbaar aan de drie kenmerkende strepen boven de waterlijn zijn de competitieve X-en altijd goed vertegenwoordigd in regatta’s. Maar ook de performance cruisers van de Deense werf zijn erg gewild. De allernieuwste aanwinst: de Pure-X56

Toen het nieuws bekend was over de nieuwe X belden we direct met Nanno Schuttrups van X-Yachts Holland voor een toelichting. “De Pure-X Range is inderdaad de nieuwste serie die de werf in de markt heeft gezet,” bevestigt hij. “Sinds 2009 kwam de werf met een extra serie: de XCruisers. Dat waren wat zwaardere, comfortabele ‘Blue Water Cruisers’ met meer volume, die trouwens nog steeds erg populair zijn bij wereldzeilers. Die jachten kregen daarna als tegenhanger de snelle, met carbon versterkte XPerformance-lijn. De nieuwe lijn, die de werf Pure-X Range heeft genoemd, is een combinatie van deze twee uitersten. Dat zijn dus relatief snelle schepen, die ook ontworpen zijn om lekker aan boord te verblijven.”

Daarvan waren tot nu toe vier modellen beschikbaar: de 40, 43, 46 en 49 (de tweede cijfers van de Pure-X moet u in superscript lezen, maar dat vindt het internet niet zo leuk). Vanwege het succes van deze allround-serie is er recent een 56 voet vlaggenschip bij gekomen, de Pure-X56. “Inmiddels zijn twee jachten van dit type gebouwd en zeven in bestelling. De huidige nieuwe eigenaren zijn allemaal zeilers die lange afstanden niet schuwen, zoals Atlantische oversteken en grote tochten in de Baltische wateren,” vertelt Schuttrups. “Het valt op dat bijna alle kopers kiezen voor zonnepanelen op het bovendek. Tegenwoordig is dat, naast de generator en de lithium-accu’s, een aantrekkelijke optie.”

X-Yachts doet alle design centraal in Denemarken

Sinds kort heeft X-Yachts alle ontwerpfaciliteiten weer in Denemarken gecentreerd. “Het leuke daarvan is dat geïnteresseerde kopers op de werf, samen met het designteam, achter het beeldscherm hun eigen jacht kunnen configureren. De tegenwoordige computertechnieken maken het mogelijk om tijdens zo’n brainstorm alle keuzes die worden gemaakt, qua kleuren, stoffen en eiken- of teak-elementen, direct op grote schermen te bewonderen. Alle X-jachten worden in vacuüm gebouwd uit epoxy en glasvezels, met waar nodig carbonvezels als versterking. Ook het inmiddels traditionele stalen gegalvaniseerde frame onder in de romp is bij de nieuwe Pure-X serie aanwezig. Het zorgt voor een sterke en stijve constructie.”

Deens design

De eerste beelden van de Pure-X56 die we mochten ontvangen tonen een schip met de bekende uiterlijke stijlkenmerken van de X-en, vergezeld van een fraai en luxueus interieur. Het schip biedt veel licht en ruimte en heeft een praktische en functionele indeling. Glas is tegenwoordig een sterk bouwmateriaal en dus zitten er grote ramen in de romp. Het interieur is uiteraard Deens Design, licht en strak. De horizontale lijnen in de wandpanelen versterken daarbij het ruimtelijke karakter waarbij de prominent aanwezige zwarte carbon mast fraai afsteekt. De nieuwe X is verkrijgbaar in verschillende lay-outs met drie hutten en twee of drie badkamers. Eventueel is er ook nog plaats voor een crew cabin in het voorschip.

De PureX-kopers zijn ervaren langeafstandzeilers

De zeer compleet uitgevoerde keuken bevindt zich aan bakboord, naast de trap, en kan naar keuze als U-vorm of met een eiland worden ingericht. In het eerste geval is een wijnkoelkast een trendy optie. De zithoek bevindt zich ook aan bakboord, met een poef die ook als koffietafel gebruikt kan worden. De extra zitbank aan stuurboord heeft een diepe zit met een schuine rugleuning.

Volgens de werf is deze bank door het vernieuwde design een echte relax-bank geworden. De eigenaarshut is ruim en comfortabel en volgens de importeur zijn de beide gastenhutten voorzien van een slim opbergsysteem met speciale zakken en tassen onder de bedden, om extra bagage zeevast op te bergen. Dat voorkomt dat er spullen losliggend moeten worden gestouwd. De tendergarage (tevens zwemplatform) in de spiegel heeft ruimte voor een dinghy van drie meter. Aan dek zijn alle moderne hulpmiddelen aanwezig om het jacht met een minimale bemanning te besturen. De fraaie (vaste) boegspriet biedt plaats aan meerdere furling voorzeilen en alle vallen en schoten zijn te bedienen vanaf de beide stuurstands. De elektrische lieren zitten daar op de juiste plaats met vlak ernaast een slimme bergruimte voor de lijnen.

Conclusie

Met de nieuwe Pure X-lijn heeft de werf uit het Deense Haderslev slim ingehaakt op de wensen in de moderne markt. Er is vraag naar jachten met ruimte en comfort die door een kleine crew kunnen worden gevaren. Het zal niet verrassen dat de X-designers hierbij gebruikmaken van de ideeën die door bestaande X-eigenaren werden ingebracht. De Pure-X56 is inderdaad een pure X, fraai van vorm en met een ‘design’-interieur. Het jacht is klaar voor zowel lange oversteken als een interessante tocht langs de eilanden in de Middellandse Zee. Binnenkort is het jacht in Nederland te bewonderen en we kijken alvast uit naar een proefvaart.

TECHSPECS Pure-X5.6


Ontwerp X-Yachts Design Studio

Werf X-Yachts, Haderslev, Denemarken
Bouwmateriaal Epoxy Infusion met carbon versterkingen
Lengte over alles 17,25 m
Romp 16,58 m
Waterlijn 14,94 m
Breedte 4,89 m
Diepgang 2,90 m / 2,50 m (ondiepe kiel)
Ballast 7,2 ton
Waterverplaatsing 18,1 ton
Voortstuwing Yanmar 110 pk / 81 Kw
Drinkwatertanks 580 l
Brandstoftanks 550 l
Grootzeil 97 m2
Zelfkerende fok 60 m2
Asymmetrische Spi 256 m2
Hutten 3 + crew cabin
Slaapplaatsen 7
Certificaat CE keurmerk A (Oceaan)

Prijs €966.300,- excl. BTW (vanaf 1 juni)

Informatie X-Yachts Holland BV, Marinaweg 14 a, 1361 AC Almere

Telefoon +31 (0)36 536 9057
Internet www.x-yachts.com

Zeiljachten
  • X-Yachts